CV för oss med AS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jnx » 2010-07-03 16:16:55

Hur ser han på saken? Trivs han där, kommer han vilja jobba vidare? Tycker det låter som att det finns goda skäl för honom att säga upp sig, utan att ta jobbet igen. En dålig arbetsplats blir nog inte bra bara för att man blandar in lönebidrag. Lönebidrag är ju snarare till för att arbetsgivaren ska acceptera en märkbart nedsatt prestationsförmåga?

Jag tror nog att det kan vara bra att köra utan om man kan, eftersom man då inte blir dömd på förhand. Annars är det lätt att man ses som mindre kompetent även om man inte är det.

Tråkigt med hans andliga flickvän dock, det gör det ju svårare för honom att ta rationella beslut i frågan.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-05 2:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Debbido » 2010-07-03 16:33:20

Jnx skrev:Hur ser han på saken? Trivs han där, kommer han vilja jobba vidare? Tycker det låter som att det finns goda skäl för honom att säga upp sig, utan att ta jobbet igen. En dålig arbetsplats blir nog inte bra bara för att man blandar in lönebidrag. Lönebidrag är ju snarare till för att arbetsgivaren ska acceptera en märkbart nedsatt prestationsförmåga?

Jag tror nog att det kan vara bra att köra utan om man kan, eftersom man då inte blir dömd på förhand. Annars är det lätt att man ses som mindre kompetent även om man inte är det.

Tråkigt med hans andliga flickvän dock, det gör det ju svårare för honom att ta rationella beslut i frågan.

Hej och tack för ditt svar!

Sonens liv har sett ut som det gör för många med dyslexi och autism: kompakt mobbning i skolorna, dumstämpel, nekad yrkesutbildning, skitjobb, fattigdom,

Efter 10000 års kamp för en AMS-utbildning och 5 års erfarenhet av yrket är han inte särskilt benägen att kasta allt i papperskorgen för att leva på socialbidrag! Han älskar att arbeta hårt! Han gillar sitt yrke. Han gillar pengar och sin nya bil. Han har en del bra arbetskamrater.

Han bytte upp sig från en fysiskt dålig arbetsmiljö till en en verkstad med psykiskt dålig arbetsmiljö! Arbetsledaren ska avgå till hösten. Då blir det förmodligen okey med det mesta. Men innan dess kan han ju hinna bli sparkad eller bli sjuk.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 2:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav TORatANDET » 2010-07-12 14:02:52

Min erfarenhet är att de flesta som har diagnos AS och är arbetslösa INTE främst bör försöka få jobb på den vanliga vägen med utannonserade tjänster som sökes med CV. Udda människor sorteras bort från den vägen.

Istället föreslår jag att aspergare bygger egna vägar till ett bra arbete. T.ex.:
* Nätverka med personer som kan erbjuda jobb.
* Gör en massa bra arbetsprover och lägg upp på Internet.
* Var beredd att visa vad du kan utan lön (praktik, utbildning på företaget) i 1-2 terminer, om du verkligen starkt vill ha jobbet.
* Starta eget, om möjligt. Då styr du själv i mycket högre grad.
* Lev efter att det kräver större ansträngning att få ett bra jobb om man är en annorlunda människa.

Som arbetsgivare är jag INTE så intresserad av CV och knappt av formell utbildning eller lång erfarenhet heller. Det jag anställer efter är: Hängiven vilja att arbeta och utvecklas, samt personlig mognad. Och om den arbetssökande säger att den kan något, så vill jag se arbetsprover som visar det.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in