Utredas eller inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav vadloink » 2010-07-10 16:50:41

Kan du utveckla lite, Zombie?

Jag påverkas ju av min situation när jag resonerar kring detta, jag förstår det där med körkort och fattar att det kan vara svårare att få jobb med en diagnos, men för mig har ju besvären, problemen, funnits där också innan jag fick min diagnos.

Jag är funktionshindrad på vissa sätt alldeles oavsett om jag har en diagnos eller inte och klarar inte av en hel del saker. Innan diagnosen blev det kaos och jag fattade inte varför. Efter diagnosen blir det lite mindre kaos och jag fattar rätt bra vad det beror på.

Jag är kanske lite fyrkantig i mitt tänkande här, men om du inte klarar ett jobb så klarar du det inte. Om du inte kan ta körkort så kan du inte ta körkort. Med eller utan diagnos.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Marabou » 2010-07-10 16:51:01

Tänkte nästan det :wink:

Japp, jag tror nog att Sveriges sämsta psykvård finns i Västra Götaland. Den somatiska vården kan jag inte uttala mig om eftersom mina erfarenheter av den är minimal.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.

Anslöt: 2010-06-28

Inläggav Jnx » 2010-07-10 16:51:10

Aha, så det som de tänker på är att en husläkare, utan psykiatrikerkompetens kanske inte vill skriva på? Ja, har man svårt att få tid med sin psykolog kanske det kan vara ett problem.

Är man orolig tycker jag man kan ta upp det med psykologen innan och kolla upp att de kommer lösa det.
Jnx

Inläggav Marabou » 2010-07-10 16:58:38

vadloink skrev:Kan du utveckla lite, Zombie?

Jag är kanske lite fyrkantig i mitt tänkande här, men om du inte klarar ett jobb så klarar du det inte. Om du inte kan ta körkort så kan du inte ta körkort. Med eller utan diagnos.

Jag håller med. Klarar man inte ett jobb så klarar man det inte, då spelar det ingen roll om man har papper på en diagnos eller inte. Däremot kan ju mediciner eller annat stöd göra att man klarar något som man normalt sett inte skulle ha klarat.
Marabou

Inläggav annaanna » 2010-07-10 17:01:57

Marabou: Min sambos mamma fick ligga på akuten i 9 timmar innan hon fick hjälp när hon fick en stroke. Hon klarade sig lyckligtvis. En annan man blev hemskickad när han hade antingen stroke eller hjärnblödning och avled senare. En kompis mamma skickades upp och ned från akutavdelningen, fick för lite bevakning och avled av hjärnblödning. Den somatiska vården är alltså inte bättre. Undrar hur man gör för att få en utredning här?

Till ämnet: Behöver man påskrift av läkare om man inte medicinerar? Eller vem utreder om symptomen inte är några hinder för körkort?
annaanna
Ny medlem

Anslöt: 2010-07-09

Inläggav jorand » 2010-07-10 17:11:04

ADHD, autismspektrumtillstånd och liknande tillstånd

Om du har en diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom är det i de flesta fall inga problem med att få körkortstillstånd, men det krävs att du lämnar in ett läkarintyg som visar hur allvarligt tillståndet är. Vissa fall med till exempel svår störning av impulskontroll eller om tillståndet är kombinerat med missbruk eller kriminalitet kan innebära att du inte bedöms lämplig att ha körkort. Medicinering av dessa tillstånd sker ibland med centralstimulerande läkemedel, till exempel amfetamin.

Om behandlingen fungerar bra och sköts på det sätt som en läkare ordinerat innebär detta oftast att det blir lättare att få körkort. Allvarliga så kallade kognitiva störningar av uppmärksamhet, omdöme eller minne kan innebära att du inte får ha körkort.

Körkortsportalen-pdf
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav annaanna » 2010-07-10 17:21:03

jorand: tack!
annaanna
Ny medlem

Inläggav jorand » 2010-07-10 17:28:08

Varsågod!

Kan tilläggas att det går att få körkort utfärdat enbart för bilar med automatväxel om det förenklar för föraren.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav annaanna » 2010-07-10 17:57:30

Jorand: Jag har tagit några lektioner på körskola och körskoleläraren sa att det skulle gå bra för mig att ta körkort med manuell växel och det är jag glad för. Det är inte min förmåga jag oroar mig mest över, utan att folks fördomar ska göra det svårare för mig att ta körkort och skaffa jobb.
annaanna
Ny medlem

Inläggav Marabou » 2010-07-10 20:51:37

annaanna skrev:Marabou: Min sambos mamma fick ligga på akuten i 9 timmar innan hon fick hjälp när hon fick en stroke. Hon klarade sig lyckligtvis. En annan man blev hemskickad när han hade antingen stroke eller hjärnblödning och avled senare. En kompis mamma skickades upp och ned från akutavdelningen, fick för lite bevakning och avled av hjärnblödning. Den somatiska vården är alltså inte bättre. Undrar hur man gör för att få en utredning här?

Usch!! :? :?
Marabou

Inläggav Yria » 2010-07-10 21:06:18

Jag undrar om hur en diagnos (hos en av föräldrarna) kan påverka en vårdnadstvist?
Yria

Anslöt: 2010-07-08

Inläggav annaanna » 2010-07-10 21:19:28

Yria: Bra fråga. Jag har ingen aning.
annaanna
Ny medlem

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-10 22:05:31

Vad gäller att få hjälp med ångest har Aspergerdiagnosen nog mest varit en stoppkloss i mitt fall.

"Det kan vara så vid Aspergers att man har ångest, det är bara att stå ut". Får man höra. Så nej, är ångest TS problematik - fokusera på att få hjälp med den, skit i Aspergerdravlet, det är en överflödig och urvattnad diagnos som snart gått om depression i popularitet. Alla har det mer eller mindre.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav AAA » 2010-07-10 22:23:09

Yria skrev:Jag undrar om hur en diagnos (hos en av föräldrarna) kan påverka en vårdnadstvist?

Knappast positivt i bemärkelse om personen vill ha kidsen.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Yria » 2010-07-10 22:30:06

AAA skrev:
Yria skrev:Jag undrar om hur en diagnos (hos en av föräldrarna) kan påverka en vårdnadstvist?

Knappast positivt i bemärkelse om personen vill ha kidsen.

Ante mig.
Yria

Inläggav AAA » 2010-07-10 22:53:29

Eller vad ska personen säga? "Hej, jag heter Asta och har AS! Därför tror jag att jag är en lämpligare förälder än bipoläre Bosse!"
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Heliora » 2010-07-10 23:03:53

annaanna skrev:Då kanske det är bäst om jag tar körkortet före en utredning i alla fall, som nisse skriver. Jag är inte i behov av någon LSS. Jag klarar mig väldigt bra bara jag följer mina rutiner med räkningarna (att betala dem så fort jag får pengar, innan jag hinner handla något annat). Om inte annat så har jag en sambo också som kan hjälpa mig om något inte skulle gå bra.

Det har funnits tillfällen då jag skulle ha behövt en diagnos, men just nu behöver jag inte någon lika mycket, utan det är mer för att veta för min egen skull.

Utifrån vad du skriver så kommer du nog inte få vare sig utredning eller diagnos. De skickar inte folk på utredning för att det är "kul att veta" om man har något, utan för att man behöver hjälp eller stödinsatser av någotdera slag.

Därför behöver du inte oroa dig det minsta för körkortstillstånd heller. Har man en neuropsykiatrisk diagnos så måste man bifoga ett läkarintyg till körkortstillståndsansökan. Men det är inget du behöver bekymra dig om som sagt.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Yria » 2010-07-10 23:08:10

AAA skrev:Eller vad ska personen säga? "Hej, jag heter Asta och har AS! Därför tror jag att jag är en lämpligare förälder än bipoläre Bosse!"

Givetvis inte, jag tänkte mer ifall de har rätt att gå igenom journalen. Hur som helst så har jag bestämt mig för att inte låta mig utredas.
Yria

Inläggav alfapetsmamma » 2010-07-10 23:56:51

Jag kan inte säga att det garanterat blir LÄTTARE för att du gör utredning, men svårare har jag väldigt svårt att tänka mig att det blir, mer än att det behövs en tid av landande i utredningsresultatet. Själv gjorde jag utredning för att VETA, inte för att uppnå vissa saker. Och jag är urnöjd med att ha gjort det, även om jag gärna såg att man kunde få mer hjälp och stöd på rätt nivå. Som det är känns det som man ska vara rejält mycket mer drabbad för att kunna få hjälp, fast jag bevisligen skulle ha glädje och nytta av stödresurser.

Så jag tycker du ska göra det, men jag är som sagt grymt partisk för vetskap och det det ger.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-07-11 1:41:49

vadloink skrev:Kan du utveckla lite, Zombie? [...]

Jag talade överhuvudtaget inte om ens egen förmåga utan helt och hållet om hur man blir eller riskerar att bli bemött med respektive utan aspergerdiagnos av myndigheter, arbetsgivare och andra: ofta mycket sämre med en sådan enligt både min egen erfarenhet och åtskilliga ungefär samstämmiga vittnesbörd från andra bland annat här. Vilket då får vägas mot den hjälp och den självförståelse man kan få med hjälp av den.

En sak jag glömde var förresten den risk Sugis gav ett exempel på att inte få adekvat hjälp i vården, därför att den tenderar att skylla allt den bara kan på en psykiatrisk diagnos om man har någon. Den saken uppmärksammade även Socialstyrelsen häromveckan.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vadloink » 2010-07-11 1:52:59

Tack, jag fattar.
vadloink

Inläggav VaiSing » 2010-07-11 16:28:06

Jag förstår dig om du vill ha klarhet i dina funderingar kring om du har AS eller inte, men om du anses ha en "fungerande vardag," så räkna inte med att möjligheten att göra en utredning finns. Det är många som har "autistiska drag" och det räcker inte för att få en diagnos.
VaiSing

Anslöt: 2006-09-17

Inläggav opteron » 2010-07-12 23:07:06

Måste man verkligen berätta för vägverket om att man har Asperger, och vad är skillnaden om man har det eller inte?

Dessutom är ju utredningar inte 100%iga så det är inte alltid säkert att man har Aspergers, men men jag undrar ändå om det är värt att skriva ner det eller om det inte behövs med tanke på att vägverket har något emot det?
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Jnx » 2010-07-13 1:06:26

Ja, eftersom det i vissa fall kan vara problem om man har grav AS så måste man alltid ange om man har det.

Jag avråder verkligen från att ljuga eller undanhålla information på formuläret. Konsekvenserna för sådant agerande lär vara betydligt värre än jobbet det innebär att jaga tag på sin psykiatriker och få ett intyg.

Från körkortsportalen:
ADHD, autismspektrumtillstånd och liknande tillstånd
Om du har en diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom är det i de flesta fall inga problem med att få körkortstillstånd, men det krävs att du lämnar in ett läkarintyg som visar hur allvarligt tillståndet är. Vissa fall med till exempel svår störning av impulskontroll eller om tillståndet är kombinerat med missbruk eller kriminalitet kan innebära att du inte bedöms lämplig att ha körkort.
Jnx

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in