Sommaren

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Sommaren

Inläggav Anna med fyra » 2010-05-10 8:58:28

Hur gör man med sin dotter över sommaren med aktiviteter. Usch, jag ser inte fram emot lovet!
Anna med fyra

Anslöt: 2010-01-20

Inläggav Titti » 2010-05-10 11:37:22

Jag ser fram mot lovet främst för att slippa dra upp mig själv och barnen ur sängen i ottan varje morgon när ingen av oss egentligen vill. På det viset blir sommaren vilsam.

Men visst är det jobbigt när rutinerna bryts. Vi har två barn med dubbla diagnoser (AS+ADHD) och en till som har tydliga drag av det och som utreds just nu. De reagerar väldigt olika på avbrott men svårast är egentligen när skolan börjar igen.

En annan svårighet är när utlovade sommaraktiviteter ställs in - nu senast var det sommarlägret med scouterna som de varit på förr och sett fram emot länge men som blev inställt. Sen är det det där med kompisar... Det är svårt när de vill men andra barn inte vill. Eller tvärtom. Eller att de vill men inte orkar. De problemen blir mer synliga då.

Fritids försöker vi med varje sommar för de två yngsta barnen men det är svårt att få att fungera med vikarier och omflyttningar av barn och ibland tillfälliga lokalbyten. Jag brukar envisas ändå med att de ska vara där en del tid för att inte helt tappa taget och för att de skall få lite kontakter med andra barn - det kan göra det enklare med umgänge utöver fritidstiden. Det ger oss vuxna lite andningspauser och den äldsta också, det blir oerhört intensivt med alla hemma mycket och de sliter inte bara på oss vuxna (som också har samma diagnoser) utan de sliter på varandra dessutom.

Men barn är så olika och det gäller även våra barn, såklart...
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kati » 2010-05-10 15:05:58

Nä, vi är oxå lite spända över lovet. Förra sommaren utvecklade sonen kraftig tvång. Så till denna sommar måste vi göra schema även till de lediga veckorna..... Bup ska hjälpa oss lite.
Kati

Anslöt: 2009-11-08

Inläggav Anna med fyra » 2010-05-10 16:07:47

Kati skrev: Bup ska hjälpa oss lite.

Jaså, hur kommer de hjälpa er? Kanske vi skulle be vårt BUP om hjälp också!
Anna med fyra

Inläggav Kati » 2010-05-10 21:17:12

Det är att göra ett schema helt enkelt...fast jag vet mer på onsdag, efter besöket.... återkommer.
Kati

Inläggav Anna med fyra » 2010-05-12 12:16:53

Kati skrev:Det är att göra ett schema helt enkelt...fast jag vet mer på onsdag, efter besöket.... återkommer.

Ja gör gärna det! Är väldigt nyfiken! :P
Anna med fyra

Inläggav Kati » 2010-05-12 16:05:40

Idag var vi på Bup o pratade lite sommar bl.a. Vi hade fått "läxa" att göra 2 st veckoscheman till semestern. Sonen kan om det finns för mycket "dötid" utveckla tvång. Det var lättare sagt än gjort..... Man känner ju att ens egen ledighet blir väldigt inrutad.
Än så länge fungerar ett schema utan klockslag... Utan lunch o middag blir liksom "hålltider".
Sen kan man ju inte göra nåt varje dag som kostar massa pengar.... Så gå till parken, skogen o sånt blir ju aktiviteter....
Så långt kom vi idag!!! Jag berättar mer om vi får mera tips eller råd...
Kati

Inläggav Anna med fyra » 2010-05-13 9:21:37

Kati skrev:Sen kan man ju inte göra nåt varje dag som kostar massa pengar.... Så gå till parken, skogen o sånt blir ju aktiviteter....

Fast vår dotter vägrar följa med på sånt, det enda vi får med henne på är Busfabriken (för dyrt!!) och ev äventyrsbassäng. Annars sitter hon fast på sin bak, vi vet varken ut eller in. Hon bara spelar, spelar och spelar. Och vi har haft så många otäcka utbrott här hemma så kan vi undvika dem så gör vi det, jag höll på att krascha totalt häromdagen. :(
Anna med fyra

Inläggav Kati » 2010-05-13 11:28:22

Ja, vi har oxå lite problem med det. Vi får locka med nåt hela tiden. Härom dagen behövde jag verkligen göra ärenden till apoteket o hade inget val än att ta med sonen...... Då blev det GLASS innan apoteket. Den gången funkade det. Vi pratade om det på Bup, gick igenom situationen med dom o de analyserade situationen m oss. Jag antar att vi kommer prata om detta mer med dom....
Kati

Inläggav Peace » 2010-05-14 21:14:59

Så var inte jag alls som barn. Kunde sitta i timmar och bara roa mig själv. Fast era barn kanske har adhd också?
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Anna med fyra » 2010-05-14 21:36:11

Peace skrev:Så var inte jag alls som barn. Kunde sitta i timmar och bara roa mig själv. Fast era barn kanske har adhd också?

Japp.
Anna med fyra

Inläggav Kati » 2010-05-14 22:53:41

Ja, det har min....
Kati

Inläggav hejsvejs19 » 2010-07-09 23:47:29

jag har ett schema med bilder hemma som jag sätter upp på kylskåpet varje dag...funkar ganska bra.. men svårt att hitta på massa saker man kan göra nu när min praktik är slut. hatar att inte ha nått å göra. känns som man har hur mycket energi som helst även fast man har jobbat som ett as.... fattar inte hur de kan va så?? vi ska snart flytta å ja kan inte sluta tänka på de ... vill flytta dit NU :p... men måste renoveras lite först... hur ska man klara å vänta på de????
hejsvejs19
Ny medlem

Anslöt: 2010-07-07

Inläggav matterik » 2010-07-10 5:59:36

Jag skickade min dotter till sin mamma och morföräldrar på en månad och sedan ska hon vara en del med sina farföräldrar, sen finns det ju fritids även på sommaren, om man har sysselsättning.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Re: Sommaren

Inläggav iheartme » 2011-03-23 14:38:00

Anna med fyra skrev:Hur gör man med sin dotter över sommaren med aktiviteter. Usch, jag ser inte fram emot lovet!

Jobbigt. Är själv ett barn, men känner likadant, även min bror. Mamma har inte så bra ekonomi och vi klarar inte ta iniativet att va med någon kompis (jag vågar inte ringa och fråga medans min bror inte har en enda kompis) och kan inte göra så mycket självständigt.
Vi blir mest sittandes hemma hela loven, han framför TV och jag framför datorn.

Mamma vill att vi ska hitta på något, men det är få saker vi klarar av och tycker är roligt. När loven är slut börjar båda två skolvägra, för det känns konstigt och läskigt att komma tillbaka till skolan.

Hatar skolan men även loven, får ångest när alla andra jämråriga gör massa saker och jag bara sitter hemma. Trivs med det på ett sätt, men samtidigt inte.

Hoppas loven löser sig för er! ^^
iheartme

Anslöt: 2011-03-23

Inläggav NoteToSelf » 2011-03-23 22:46:10

Jag ska få kontaktperson som ska hjälpa mig struktuerar upp lovdagar, mår otroligt dåligt annars.. Tror man kan få kontaktpersoner från Hab?
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in