Fick inte delta i Arbetsförmedlingens kurs pga sin AS!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Fick inte delta i Arbetsförmedlingens kurs pga sin AS!

Inläggav Alien » 2010-07-08 1:41:09

Den unga Sundsvallskvinnan fick inte delta i en cv-kurs hos arbetsförmedlingen på grund av sitt funktionshinder.
Nu anmäler hon arbetsförmedlingen till diskrimineringsombudsmannen, DO.
---
Varken kommunen, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen erbjöd något stöd. Hon söker hela tiden jobb, men har inte haft någon inkomst under nästan ett års tid.

”Illa behandlad”

När hon ville gå en cv-kurs hos arbetsförmedlingen fick hon också nej. Förklaringen hon fick var att de inte tar emot personer med funktionshinder.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.2113372-fick-inte-ga-kurs-anmaler-arbetsformedlingen

Jag fattar inte varför. Tror de att hon har speciellt svårt att skriva en CV? men i så fall behöver hon väl kursen extra väl. Eller tror de att hon är så efterbliven att hon inte kan tillgodogöra sig kursen?

Väcker minnen hos mig när jag gick hos Previa. Andra utbrända fick gå i en grupp för att lära sig hantera stress. Men jag fick inte gå i någon sådan grupp, eftersom jag har AS.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Fick inte delta i Arbetsförmedlingens kurs pga sin AS!

Inläggav Parvlon » 2010-07-08 1:53:00

CV-kurser är rena skämtet. Gick en sån för ett antal år sen och hälften av tiden gick ut på att en kärring skulle "lära" oss använda datorn, i verkligheten så var det antagligen så att hon själv inte kunde. De verkar inte blivit bättre heller vad jag har hört, iofs kan man undra varför det ska behövas en kurs i att skriva ett papper med positiva saker om sig själv.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Alien » 2010-07-08 1:59:25

Det kan vara rätt svårt att skriva positivt om sig själv om man är en superärlig aspergare. 8)

Sen gäller det väl att ställa upp det snyggt och skriva läsvänligt. Fast själva brevet är nog svårare att skriva än CV:t, iaf för mig.
Alien
Moderator

Inläggav Parvlon » 2010-07-08 2:11:41

Jo, kursen jag gick i fick vi skriva personligt brev oxå. Lustigt nog så ligger papperna precis bredvid mig på golvet nu, det var över 10 år sedan jag gick kursen. :lol:

Den är skit ändå, hon ska vara glad att hon slapp. Fast alltid surt när någon stänger dörren framför en. De senaste gångerna jag har skrivit personligt brev så har de blivit för hand, och jag vet att jag har dålig handstil. Att det ska vara snyggt behövde jag dock ingen kurs för att veta.

Sen tror jag inte att det är omöjligt för en superärlig människa att bara plocka med positiva saker om man bara vet om det. Iofs kan människor tolka negativt och positivt som de vill.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav jorand » 2010-07-08 3:46:47

Aspergare är farliga....
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav matterik » 2010-07-08 5:08:44

Jag fick intrycket av Arbetsförmedlingen att de inte accepterar någon särbehandling av folk med funktionshinder. Dvs om folk kommer och hävdar att de har rättigheter för att de har ett funktionshinder så blir man nonchalerad i bästa fall av arbetsförmedlingen.

De satte ju ett funktionshinder på mig. Efter det startade en förudmjukande behandling där de pratade om diskjobb och sådant. De betedde sig mot mig som om jag inte hade några som helst rättigheter. De behandlade mig som om jag var en skurk. Det visade sig att arbetspsykologen hade skrivit att jag hade blivit asocial 2006.

Du förstår de har andra prioriteringar och om man inte följer reglerna så har det förtur före funktionshinder. Dvs prioritet ett är att man klarar av ett jobb, alla ska jobba. Klarar man inte av något jobb så har man heller inga rättigheter. För då ska man antingen inte visa sitt tryne på arbetsförmedlingen, då ska man istället till försäkringskassan och få sin sjukersättning. De är inte intresserade av folk som hävdar rättigheter för att de har ett funktionshinder. De sysslar bara med arbetsfunktion.

Men det var mycket förnedrande hur de behandlade mig. Alla människor är lika värda, även de med funktionshinder. Men de som inte jobbar är kriminella, ja eller i behov av samma behandling som en kriminell i varje fall. Att inte jobba är att vara lat och det är ett brott. Alla är lika värda, men de som sitter och är otrevlig mot dig på arbetsförmedlingen har mer rätt till sina skattepengar än vad du har, för du har ett funktionshinder och jobbar inte.

Allt slutade med att jag sa upp mitt funktionshinder, började kalla dem psykopater och att de sedan skrev ett papper att jag inte har rätt att ha ett funktionshinder.

Men jag har läst alldeles för mycket om rashygien för att vara förvånad över den behandling som folk med funktionshinder får i Sverige. Typ var glada så länge ni inte blir steriliserade eller ihjälgasade.

Men sedan så hjälpte arbetsförmedlingen mig. Ja eller först så fick jag nej från försäkringskassan. Dvs jag begärde sjukskrivning med läkarintyg och fick nej. Då fick jag ett svar från försäkringskassan att jag kunde lämna mer information och säga vad jag tyckte om att jag fick nej. Så jag skickade in arbetspsykologens papper och dessutom ett argt brev där jag kallade dem korrumperade psykopater som skulle avskedas.

Hur som helst jag fick i alla fall inga pengar från försäkringskassan. Men alldeles efter så hjälpte arbetsförmedlingen mig till lyftet och jag fick ett jobb som jag ville ha. Ja det är ju inget jobb. För jag får pengar från försäkringskassan, aktivitetsstöd. Men som tur var fick jag behålla min nivå. Dvs hög ersättning. Annars skulle jag haft problem att fortsätta ta hand om min dotter finansiellt.

Så nu så är jag på jobb på dagarna, men de säger att jag inte har något jobb men jag jobbar som alla andra men tydligen så kanske jag inte klarar av de sociala kraven, för de klagar på mig en del, men ger mig arbetsuppgifter ändå, i form av dataregistrering.

Är ganska tufft och stressigt trots att jag har mitt eget rum. Men finns andra som jobbar där som verkar ganska autistiska i sitt beteende. Fast de har väl lärt sig att inte säga saker som man inte ska.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-07-08 5:32:42

matterik
Förhandsgranskad

Inläggav Parvlon » 2010-07-08 5:40:09

matterik skrev:Så nu så är jag på jobb på dagarna, men de säger att jag inte har något jobb men jag jobbar som alla andra men tydligen så kanske jag inte klarar av de sociala kraven, för de klagar på mig en del, men ger mig arbetsuppgifter ändå, i form av dataregistrering.
:D

Håller med om arbetsförmedlingen i stort. Har själv sett beteendeförändringarna efter att de "kommit" fram till vad det nu var. Det är en dålig instans för alla som inte är arbetsmyror eller hyr sådana. Jag vägrar att gå dit, men gick dit ändå en gång detta året bara för att kolla, sen tog jag CSN lån.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2010-07-08 13:43:35

Gäller det där funktionshinderförbudet fysiska funktionshinder också?

Annars kan det ju vara en följd av det som drabbar oss hela tiden: att systemet är inrättat på förutsättningen att psykiskt funktionshinder är lika med förståndshandikapp eller på sin höjd kronisk psykos, och inte ändrar de det i "besparings"-tider bara för att nya grupper utan någotdera av de tillstånden dyker upp.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Noli » 2010-07-08 16:31:16

Det är inte längre brottsligt att vara lat här i Sverige. Det var en gammal föråldrad lag som fanns ända fram till slutet av 1800-talet då den togs bort.

På den tiden innan den lagen togs bort var lösdriveri brottsligt dvs man fikc inte gå utan arbete för det var förbjudet på den tiden.

mvh Noli som läste historia i skolan eller i någon tidning förlängesedan därav mitt minne av detta.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Alien » 2010-07-09 1:51:09

Parvlon skrev:Jo, kursen jag gick i fick vi skriva personligt brev oxå. Lustigt nog så ligger papperna precis bredvid mig på golvet nu, det var över 10 år sedan jag gick kursen. :lol:

Den är skit ändå, hon ska vara glad att hon slapp. Fast alltid surt när någon stänger dörren framför en. De senaste gångerna jag har skrivit personligt brev så har de blivit för hand, och jag vet att jag har dålig handstil. Att det ska vara snyggt behövde jag dock ingen kurs för att veta.

Sen tror jag inte att det är omöjligt för en superärlig människa att bara plocka med positiva saker om man bara vet om det. Iofs kan människor tolka negativt och positivt som de vill.

En sak är att veta att det ska vara snyggt, en annan vad det betyder i praktiken. Hur det ska ställas upp, stava rätt etc. Vet ju inte hur duktig hon var i att skriva.

Men det värsta är nog att bli utesluten. "Du får inte vara med de andra och leka, för du är funktionshindrad".

Men om man är superärlig och har dåligt självförtroende hittar man kanske inga goda sidor, bara dåliga. Dem har man inte behövt leta efter, omgivningen berättar så gärna.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2010-07-09 1:53:13

Zombie skrev:Gäller det där funktionshinderförbudet fysiska funktionshinder också?

Annars kan det ju vara en följd av det som drabbar oss hela tiden: att systemet är inrättat på förutsättningen att psykiskt funktionshinder är lika med förståndshandikapp eller på sin höjd kronisk psykos, och inte ändrar de det i "besparings"-tider bara för att nya grupper utan någotdera av de tillstånden dyker upp.

Kan knappast tro att det gällde t ex en rullstolsbunden. Så det verkar ju som de trodde hon var begåvningshandikappad. Eller kanske de tyckte hon var så udda att hon inte passade in i någon grupp.
Alien
Moderator

Inläggav earlydayminer » 2010-07-09 2:15:20

JAG VET! Det är för att hon inte kommer kunna ljuga och överdriva.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav matterik » 2010-07-09 6:05:50

Jo det ställs krav och om man inte uppfyller kraven så anser de att man ska jobba med att ändra sig. Dvs att säga att man är funktionshindrad och ska få respekt för den man är räcker inte, de vill se att man aktivt anstränger sig för att uppträda som en NT. Ja nu säger jag hur jag upplever det och jag kan ju ha fel. Dvs hur arbetsförmedlingen behandlar mig.

Ta till exempel det här med reciprocitet. Arbetsförmedlingen har som krav på mig att jag aktivt arbetar med att försöka ha reciprocitet på arbetsplatsen. Annars vill de inte låta mig dra fördel av det aktivitetsstöd jag kan få från försäkringskassan etc.
matterik
Förhandsgranskad

Re: Fick inte delta i Arbetsförmedlingens kurs pga sin AS!

Inläggav Furienna » 2010-09-15 1:42:15

Alien skrev:
Den unga Sundsvallskvinnan fick inte delta i en cv-kurs hos arbetsförmedlingen på grund av sitt funktionshinder.
Nu anmäler hon arbetsförmedlingen till diskrimineringsombudsmannen, DO.
---
Varken kommunen, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen erbjöd något stöd. Hon söker hela tiden jobb, men har inte haft någon inkomst under nästan ett års tid.

”Illa behandlad”

När hon ville gå en cv-kurs hos arbetsförmedlingen fick hon också nej. Förklaringen hon fick var att de inte tar emot personer med funktionshinder.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.2113372-fick-inte-ga-kurs-anmaler-arbetsformedlingen

Jag fattar inte varför. Tror de att hon har speciellt svårt att skriva en CV? men i så fall behöver hon väl kursen extra väl. Eller tror de att hon är så efterbliven att hon inte kan tillgodogöra sig kursen?

Väcker minnen hos mig när jag gick hos Previa. Andra utbrända fick gå i en grupp för att lära sig hantera stress. Men jag fick inte gå i någon sådan grupp, eftersom jag har AS.

Väldigt märkligt. Jag skulle vilja höra Arbetsförmedlingen förklara närmre varför de gjorde så där.
Furienna

Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in