Varför alla dessa svåra ord?
67 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Zombie skrev:KrigarSjäl skrev:Jag hade kunnat uttrycka poängen i ovanstående på två meningar.
Gör det då istället för att gnälla.
Det kan vem som helst göra men ok. Jag kokar ner kärringtugget till väsentliga beståndsdelar.
Det du vill få fram är:
Ny tråd om svåra ord, bra förslag.
Dock vore det önskvärt om folk tog sig tid att se över sitt språkbruk för att bättre göra sig förstådda, men detta behöver inte betyda att man måste göra avkall på ordrikedomen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Du menar alltså att det är ett slags sjukdomstillstånd att skriva omständigt?
Du menar att du har lika nära till alla mänskliga aktiviteter redan från början - skriva nyanserat, rensa rabatter hela dagarna, flytta från Skåne, se kvaliteter i queerteori, vad det vara månde - och att du därvid också är lika skarp med de verktyg du använder, intellektuella eller materiella, oavsett hur pigg eller trött du är.
Bra för dig. Men de flesta har det inte så, Krigis.
Särskilt bland aspergare är det rätt vanligt både att man har dålig kontakt mellan olika delar av sin person - där tanke/känsla och verbalitet kan vara ett sådant par delar bland otaliga andra tänkbara - och att man är permanent trött, sönderstressad eller annat som sätter ner ens funktionsförmåga på mer eller mindre alla områden samtidigt.
KrigarSjäl skrev:Zombie skrev:KrigarSjäl skrev:Jag hade kunnat uttrycka poängen i ovanstående på två meningar.
Gör det då istället för att gnälla.
Det kan vem som helst göra men ok. Jag kokar ner kärringtugget till väsentliga beståndsdelar.
Det du vill få fram är:
Ny tråd om svåra ord, bra förslag.
Dock vore det önskvärt om folk tog sig tid att se över sitt språkbruk för att bättre göra sig förstådda, men detta behöver inte betyda att man måste göra avkall på ordrikedomen.
Nice try sånär som på förolämpningen. Men du missade en rad nyanser och exempel som jag hade med.
Senast redigerad av Zombie 2010-07-07 0:00:16, redigerad totalt 1 gång.
Det är just det som är problemet: du kan inte få fram ett budskap utan att ta med ständiga nyanser, exempel, reservationer och bisatser.
Det är därför man gärna hoppar över dina inlägg.
Det är därför man gärna hoppar över dina inlägg.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Apropå trådskaparens initiala frågeställning.
Jag tycker att det är helt OK att fråga en författare till ett inlägg vad ett visst ord eller uttryck betyder och hoppas att forumläsarna gör det när jag uttrycker mig komplicerat, använder facktermer eller drar till med i det närmaste utdöda ordformer. Men jag tänker inte försöka skriva "enklare", eftersom det skulle ta för mycket kraft att hela tiden censurera och redigera vad jag skriver. Jag talar och skriver m.e.m. (förkortning för "mer eller mindre") formellt beroende på dagsform; dåliga dagar kan jag knappt diskutera det lustiga i bajs med min bäste väns son utan att hålla mig till byråkratsvenska.
Jag tycker att det är helt OK att fråga en författare till ett inlägg vad ett visst ord eller uttryck betyder och hoppas att forumläsarna gör det när jag uttrycker mig komplicerat, använder facktermer eller drar till med i det närmaste utdöda ordformer. Men jag tänker inte försöka skriva "enklare", eftersom det skulle ta för mycket kraft att hela tiden censurera och redigera vad jag skriver. Jag talar och skriver m.e.m. (förkortning för "mer eller mindre") formellt beroende på dagsform; dåliga dagar kan jag knappt diskutera det lustiga i bajs med min bäste väns son utan att hålla mig till byråkratsvenska.
Zombie,
Du menar frågeställningen om jag har "lika nära till alla mänskliga aktiviteter redan från början"?
På det svarar jag nej, naturligtvis inte.
Det finns ytterst få människor som behärskar allt lika bra. Man har som människa några talanger, några svårigheter och är medelmåttig på en del. Jag har ett hyggligt ordförråd och är hyfsat allmänbildad men skulle vara helt omöjlig som jonglör.
Men det är inte relevant, skriver man på ett forum får man försöka göra sig förstådd om det nu är kommunikation man vill ägna sig åt.
På samma sätt som man måste försöka träffa bollen om man envisas med att spela i ett fotbollslag.
Det ni rebusmakare gör är ungefär som om en spelare på fotbollsplan tar fram ett tennisrack och börjar lira luftgitarr...
Du menar frågeställningen om jag har "lika nära till alla mänskliga aktiviteter redan från början"?
På det svarar jag nej, naturligtvis inte.
Det finns ytterst få människor som behärskar allt lika bra. Man har som människa några talanger, några svårigheter och är medelmåttig på en del. Jag har ett hyggligt ordförråd och är hyfsat allmänbildad men skulle vara helt omöjlig som jonglör.
Men det är inte relevant, skriver man på ett forum får man försöka göra sig förstådd om det nu är kommunikation man vill ägna sig åt.
På samma sätt som man måste försöka träffa bollen om man envisas med att spela i ett fotbollslag.
Det ni rebusmakare gör är ungefär som om en spelare på fotbollsplan tar fram ett tennisrack och börjar lira luftgitarr...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2010-07-07 0:21:34, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Du menar frågeställningen om jag har "lika nära till alla mänskliga aktiviteter redan från början"?
Om du syftar tillbaka till mitt inlägg (du borde verkligen ha citerat här), som börjar "Apropå trådskaparens initiala frågeställning", så har det inte ett dyft att göra med din och Zombies lilla division VI-match i pajkastning.
Krigis
Utan att säga det rent ut frånkänner du alltså dessa aspergare rätten att skriva här.
Min slutsats om din jämna och höga funktionsnivå på alla områden ger sig ur din kompakta oförståelse och ofta bristande respekt för alla som uppvisar brister (och ibland inte ens brister) just du personligen har svårt för. Den är också litet inkonsekvent hos en som säger sig stå på de svagares sida.
Zombie skrev:Särskilt bland aspergare är det rätt vanligt både att man har dålig kontakt mellan olika delar av sin person - där tanke/känsla och verbalitet kan vara ett sådant par delar bland otaliga andra tänkbara - och att man är permanent trött, sönderstressad eller annat som sätter ner ens funktionsförmåga på mer eller mindre alla områden samtidigt.
Utan att säga det rent ut frånkänner du alltså dessa aspergare rätten att skriva här.
Min slutsats om din jämna och höga funktionsnivå på alla områden ger sig ur din kompakta oförståelse och ofta bristande respekt för alla som uppvisar brister (och ibland inte ens brister) just du personligen har svårt för. Den är också litet inkonsekvent hos en som säger sig stå på de svagares sida.
Jag köper inte tycka-synd-om-resonemanget.
Vill ni göra er förstådda eller vill ni ägna er åt rebusar och språkfilosofi?
Ta reda på det och välj sen en lämplig form.
Vill ni göra er förstådda eller vill ni ägna er åt rebusar och språkfilosofi?
Ta reda på det och välj sen en lämplig form.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Lakrits skrev:KrigarSjäl skrev:En adressat fungerar minst lika bra.
Ange en i sådana fall.
Scrolla upp och titta vetja.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Du menar alltså att det är ett slags sjukdomstillstånd att skriva omständigt?
I mitt fall är det ett sjukdomstillstånd. När jag är deprimerad (eller stressad, ångestfylld osv.) fungerar inte hjärnan som den ska.
Jag försöker få fram det jag vill ha sagt men hittar inte kärnan. Jag måste skriva ned allt (alla detaljer, alla nyanser) för att överhuvudtaget hitta vad jag vill ha sagt.
Lägg sen därtill att jag pga. min AS i hela livet försökt vara förutseende på konflikter och trakasserier, vilket gör att jag har ett behov av att se till att balansera texten med olika nyanser så att jag inte sårar, upprör eller på annat sätt orsakar dålig stämning.
Ja, jag ska inte bli långrandig. Men det är så otroligt mycket som ligger bakom mitt omständiga sätt att skriva så det finns ingen möjlighet för mig att hålla mig kortfattad. Jag är en långrandig jävel.
Hursomhelst så skickar jag aldrig ett inlägg förrän jag läst igenom det 5-6 gånger. Jag kortar alltid ned det (du skulle se hur långt det här inlägget var från början ) osv, osv, osv.
Och trots detta har jag ÄNDÅ fått trycka på EDIT 3-4 gånger efter jag skickat iväg inlägget.
Jävligt omständigt jag vet. Men jag försöker mitt bästa. Jag kan inte göra mer än så.
Truly skrev:Ja, jag ska inte bli långrandig. Men det är så otroligt mycket som ligger bakom mitt omständiga sätt att skriva så det finns ingen möjlighet för mig att hålla mig kortfattad. Jag är en långrandig jävel.
Jävligt omständigt jag vet. Men jag försöker mitt bästa. Jag kan inte göra mer än så.
Ser inte att du skriver omständigt och långrandigt. Tvärtom så skriver du raka inlägg där man utan vidare förstår vad du vill ha sagt.
KrigarSjäl skrev:Nej, du skriver väldisponerat och utomordentligt tydligt.
Gör jag?
Oj shit. Det är nog förstå gången jag fått höra det. Ofta får jag höra att jag är långrandig och aldrig sätter punkt. Men det är ju på NT-forum förstås. Kanske används som argument för att de inte gillar mina åsikter???
Tack KS, det var skönt att höra!
Och tack Moggy också!
Ja, du KS. Jag antar att du känner till att jag upplever din argumentation som tämligen tröttsam. Fyrkantigheten tar över. Om det nu beror på en bristande förmåga till inlevelse i att det finns andra alternativ än dem du valt för din egen del eller om det får tillskrivas en obefintlig respekt för andras hållningar, det kan kvitta.
Att på det sättet rida på sina käpphästar är väl närmast något som hör hemma i barnkammaren. Men nöjer du dig med det så är det väl inte så mycket mer att säga.
Att på det sättet rida på sina käpphästar är väl närmast något som hör hemma i barnkammaren. Men nöjer du dig med det så är det väl inte så mycket mer att säga.
Truly skrev:KrigarSjäl skrev:Nej, du skriver väldisponerat och utomordentligt tydligt.
Gör jag?
Oj shit. Det är nog förstå gången jag fått höra det. Ofta får jag höra att jag är långrandig och aldrig sätter punkt. Men det är ju på NT-forum förstås. Kanske används som argument för att de inte gillar mina åsikter???
Tack KS, det var skönt att höra!
Och tack Moggy också!
Jag instämmer med Krigis och Moggy om det här. Blir alltid glad när jag ser att du har gett dig in i en tråd.
Truly skrev:[...] Jävligt omständigt jag vet. [...]
Moggy skrev:Ser inte att du skriver omständigt och långrandigt. [...]
Kul att ni kan stava också. Det hette i alla fall omständligt senast jag kollade.
- Forummedlem
- Anslöt: 2009-09-09
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter