Ojämn energi = jobbigt
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Intressant att det gäller just för ADHD-kvinnor, det är nämligen främst ADHD jag misstänker att jag har. Jag misstänker även att min pappa och syster har detta. I vissa fall påminner ju ADHD och AS om varandra så det är intressant med såna här forum där man kan få lite klarhet i saker och ting, få veta lite mer liksom.
Marabou skrev:Intressant att det gäller just för ADHD-kvinnor, det är nämligen främst ADHD jag misstänker att jag har. Jag misstänker även att min pappa och syster har detta. I vissa fall påminner ju ADHD och AS om varandra så det är intressant med såna här forum där man kan få lite klarhet i saker och ting, få veta lite mer liksom.
Ja, dels påminner AS och ADHD om varann i mycket, som problem med exekutiva funktioner t ex, men sen är det också så att måååånga har drag av olika npf.
Det är ett kontinuum med NT-ighet och npf-ighet (inget antingen eller) och även inom området där man är mycket npf-ig är det alltså vanligt med drag av olika npf-tillstånd (och även psykiska sjukdomar som bipolaritet).
Glädjande nog tycks proffsen börjat fatta det och ta det på allvar. Fast än så länge är böcker inriktade på folk med AS eller ADHD och inte så mycket de som kvalar in för två eller fler diagnoser eller har drag av flera.
Om vi återgår till dig och du skulle ha ADHD så är det ju till viss del behandlingsbart medicinskt, det är ju skönt att tänka på inför utredning.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ja, det känns väldigt positivt att en del av ADHD-symptomen går att lindra med hjälp av medicin.
Jag läste om en tjej som när hon började äta ADHD-medicin plötsligt kunde vika ihop lakan - det hade hon aldrig kunnat förut. Då började jag tänka att om jag nu har ADHD, blir diagnosticerad och hittar en bra medicin så kanske jag plötsligt skulle börja se hur saker ska göras. Kanske skulle jag även kunna "tänka ett steg längre" när jag ska utföra arbetsuppgifter och därmed inte längre bli idiotförklarad i arbetslivet.
Varje gång jag kommer till en arbetsplats och har varit där ett tag så får jag höra av chefer eller kollegor: "du är glad, trevlig och social - MEN...". Jag är så less på det
Jag läste om en tjej som när hon började äta ADHD-medicin plötsligt kunde vika ihop lakan - det hade hon aldrig kunnat förut. Då började jag tänka att om jag nu har ADHD, blir diagnosticerad och hittar en bra medicin så kanske jag plötsligt skulle börja se hur saker ska göras. Kanske skulle jag även kunna "tänka ett steg längre" när jag ska utföra arbetsuppgifter och därmed inte längre bli idiotförklarad i arbetslivet.
Varje gång jag kommer till en arbetsplats och har varit där ett tag så får jag höra av chefer eller kollegor: "du är glad, trevlig och social - MEN...". Jag är så less på det
Ja, det är jobbigt! Idag har jag orkat dammsuga vardagsrummet, varit ute med min familj, diskat, städat i köket. En del dagar orkar jag bara sitta och ingen förvarning får man på morgonen vad det ska bli för en dag. Nu är jag i alla fall slut.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Återgå till Att leva som Aspergare