Aspergerperson och fängelse
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Aspergerperson och fängelse
En man döms för ett brott som denne inte vet om, domen är 8 månaders fängelse. Vad har denne person för rättigheter då denna har AS, kan man få en "kontaktperson" där oxå ?
Har funderat en del på detta när man har funktionshinder, typ ADHD ( som hittas bland fler och fler intagna )
Från den dag man blir misstänkt då, till den dag man sitter i fängelse, hur lång tid kan det handla om ? Visst måste det alltid till en rättegång, eller ?
Mvh
Christer
Har funderat en del på detta när man har funktionshinder, typ ADHD ( som hittas bland fler och fler intagna )
Från den dag man blir misstänkt då, till den dag man sitter i fängelse, hur lång tid kan det handla om ? Visst måste det alltid till en rättegång, eller ?
Mvh
Christer
Tror man döms lika oberoende om man har diagnos eller inte. Dock har jag hört att folk kan dömas till ett mycket längre straff om psykiatrin blandas in.
I Norge till exempel tror jag de hade något som kallades sikringsdom som innebar livstidsstraff, då klassas man som psykiskt sjuk. Är det inte samma sak med vissa i sverige. Jag menar max straffet för mord är väl 12 års fängelse men finns folk som sitter inne på livstid. Tror det handlar om att de får en psykiatrisk dom, ja eller vad man nu kallar det.
Dvs jag tror att man i vissa fall döms till ett mildare straff om man inte har diagnos.
Ja det kostar pentagon 7 miljoner kronor när någon hackar sig in genom ett användarid som har nollställt lösenord och bara tittar lite och inte ändrar i några filer.
Tänk om jag kunde göra likadant. Sätta min dator men remote login möjligheter och nollställd lösenord och sedan logga alla ip adressen och kräva 7 miljoner och 70 års fängelse för deras klåfingrighet, då skulle jag bli lika rik som pentagon.
I Norge till exempel tror jag de hade något som kallades sikringsdom som innebar livstidsstraff, då klassas man som psykiskt sjuk. Är det inte samma sak med vissa i sverige. Jag menar max straffet för mord är väl 12 års fängelse men finns folk som sitter inne på livstid. Tror det handlar om att de får en psykiatrisk dom, ja eller vad man nu kallar det.
Dvs jag tror att man i vissa fall döms till ett mildare straff om man inte har diagnos.
Gary McKinnon, född 10 februari 1966 är en skotsk hackare som gjorde sig berömd för att ha hackat sig in i Pentagons, Nasas och USA:s militärs datornät.
Han kommer att utlämnas till USA och åtalas för sina brott som kostade 700 000 dollar. Han riskeras 70 års fängelse.[1]
Ja det kostar pentagon 7 miljoner kronor när någon hackar sig in genom ett användarid som har nollställt lösenord och bara tittar lite och inte ändrar i några filer.
Tänk om jag kunde göra likadant. Sätta min dator men remote login möjligheter och nollställd lösenord och sedan logga alla ip adressen och kräva 7 miljoner och 70 års fängelse för deras klåfingrighet, då skulle jag bli lika rik som pentagon.
Miche skrev:För att hamna i fängelse krävs det rättegång, men de har rätt att sätta en i häktet om man är skäligen misstänkt (och det är i stort sett lika illa som fängelse).
Häkte är MYCKET värre än fängelse.
Och vad gäller hur länge det kan dröja innan man hamnar i fängelse så beror det på: De är överfulla, så många får helt enkelt efter domen vänta på ett brev där de får reda på vilket fängelse och när de ska inställa sig.
Och rättegång är det också väntetid för.
Så misstänkt -> fängelse kan ta mer än ett år.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
L'inimitable skrev:Häkte är MYCKET värre än fängelse.
Har ingen erfarenhet av varken det ena eller andra så jag kan inte uttala mig, däremot en kompis som lyckades på något sätt få stanna kvar i häktet efter straff och trivdes med det.
L'inimitable skrev:Och vad gäller hur länge det kan dröja innan man hamnar i fängelse så beror det på: De är överfulla, så många får helt enkelt efter domen vänta på ett brev där de får reda på vilket fängelse och när de ska inställa sig.
Eller om det finns risker så kan rätten bestämma att man får stanna kvar i häktet (men all tid i häktet räknas av från fängelsetiden, så om man får en månad i fängelse och redan suttit en månad i häkte så går man fri).
Miche skrev:L'inimitable skrev:Häkte är MYCKET värre än fängelse.
Har ingen erfarenhet av varken det ena eller andra så jag kan inte uttala mig, däremot en kompis som lyckades på något sätt få stanna kvar i häktet efter straff och trivdes med det.
Det låter som nån som skulle utvisas men det inte gick.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Det är under en del omständigheter som man blir häktad.
Flyktrisk och om man anses kunna försvåra utredningen plus ett automatiskt häktning vid straff som har ett straffvärde över två år.
Åklagaren som är förundersökningsledare ger polisen utredningsdirektiv som utmynnar i ett förundersökningsprotokoll. Det är också åklagaren som lämnar in häktningsframställan, det måste ske inom ett precist antal dagar från ett anhållande. Domstolen beslutar om det finns skäl för häktning eller inte.
Åklagaren ska också häva häktningsbeslutet när eller om risken att påverka utredningen etc., har upphört.
Det är också domstolen som tar över när förundersökningen är klar, åtalsanmälan är gjord och rättegången börjar. Advokat för den misstänkte har oftast varit med sedan anhållande.
Om domstolen beslutar att en person ska stanna i häkte i väntan på dom så betyder det vanligtvis att den kommer att fällas.
Flyktrisk och om man anses kunna försvåra utredningen plus ett automatiskt häktning vid straff som har ett straffvärde över två år.
Åklagaren som är förundersökningsledare ger polisen utredningsdirektiv som utmynnar i ett förundersökningsprotokoll. Det är också åklagaren som lämnar in häktningsframställan, det måste ske inom ett precist antal dagar från ett anhållande. Domstolen beslutar om det finns skäl för häktning eller inte.
Åklagaren ska också häva häktningsbeslutet när eller om risken att påverka utredningen etc., har upphört.
Det är också domstolen som tar över när förundersökningen är klar, åtalsanmälan är gjord och rättegången börjar. Advokat för den misstänkte har oftast varit med sedan anhållande.
Om domstolen beslutar att en person ska stanna i häkte i väntan på dom så betyder det vanligtvis att den kommer att fällas.
matterik skrev:Gary McKinnon, född 10 februari 1966 är en skotsk hackare som gjorde sig berömd för att ha hackat sig in i Pentagons, Nasas och USA:s militärs datornät.
Han kommer att utlämnas till USA och åtalas för sina brott som kostade 700 000 dollar. Han riskeras 70 års fängelse.[1]
Nu var det knappast så enkelt han gick till väga...
Chrilleb skrev:
Nästa undran jag har : Vem bestämmer över polisen ? vem står över dem ?, är det domstolen då ?
Jag vet inte om man kan säga att domstolen bestämmer över polisen.
Det hela är reglerat i lag och polis, domstolar och andra samhällsinstanser har en noga reglerad roll att fylla.
Polisen bestämmer inga straff, det är inte polisens roll. Bortsett då från vissa enklare brott där straffet är böter men då är det ju reglerat i lag hur polisen ska hantera böterna. Typ vid fortkörning.
Återgå till Att leva som Aspergare