Hur vanligt är ditt förnamn? (Omröstning)
71 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Bland de 100 vanligaste. Mina föräldrar var inte särskilt kreativa kan man anta Jag hatade mitt namn som liten. Tyckte det var så trååååkigt, fast i vuxna år inser jag att det är ganska okej. De kunde ju ha döpt mig till en massa andra fasansfulla namn (inte alla samtidigt förstås ), usch.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
DIProgan!!
Ta bort inlägget bums!!!
Hade jag menat att mitt namn skulle stå här så hade jag naturligtvis skrivit det själv. Fattar du inte det??
Eftersom du inte tagit bort det ännu fast du står som/är online så har jag anmält ditt inlägg för radering.
Admin
raderade inte inlägget men redigerade bort namnet
Ta bort inlägget bums!!!
Hade jag menat att mitt namn skulle stå här så hade jag naturligtvis skrivit det själv. Fattar du inte det??
Eftersom du inte tagit bort det ännu fast du står som/är online så har jag anmält ditt inlägg för radering.
Admin
raderade inte inlägget men redigerade bort namnet
Senast redigerad av geocache 2010-07-02 10:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Be smart or be deeead (för sent att ta bort ^^)
Admin
redigerade bort namnet och ger en tillsägelse för tilltaget att upprepa förnamnet. Om inte den som nämndes vid namn också själv gjort det skulle det ha blivit en varning för det.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
redigerade bort namnet och ger en tillsägelse för tilltaget att upprepa förnamnet. Om inte den som nämndes vid namn också själv gjort det skulle det ha blivit en varning för det.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan.
Har du missat att det står så här i tråden "Forumregler"? http://www.aspergerforum.se/forumregler-t9365.html
"avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter."
Har du missat att det står så här i tråden "Forumregler"? http://www.aspergerforum.se/forumregler-t9365.html
"avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter."
Och i första inlägget om samma sak på trådens första sida:
http://www.aspergerforum.se/hur-vanligt ... tml#415178
Om inte jag har missförstått något?
http://www.aspergerforum.se/hur-vanligt ... tml#415178
Om inte jag har missförstått något?
Mitt förnamn var visst inte så ovanligt som jag trodde, ca 800 bär det varav en MAN... lol undrar om han håller på att bli en hon för jag har aldrig hört det som mansnamn.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
alfapetsmamma skrev:Ovanligt på vilket sätt skulle jag vilja säga. Man kan ju ha ett förnamn som är ovanligt i ens åldersgrupp/generation, t ex. De flesta som heter som jag är tjugo år äldre än jag är.
Ovanligt enl SCB:s statistik "Hur många heter...?" antar jag.
Börjar man räkna "i min åldersgrupp/generation" så blir det för komplicerat. I så fall får någon starta en ny omröstning: Har du ett typiskt namn för din generation? Fast det är nog svårare att avgöra, det finns väl inte i SCB:s statistik.
Sen kan man ju också ha ett namn som är vanligt där man bor men ovanligt i hela riket och tvärtom.
Läste just om detta i Fråga om språket i tidningen idag och erinrade mig denna tråd.
Ser jag sådana "kreativa" stavningar tänker jag förbjudna tankar, som "föräldrarna är white trash". De orkar inte släpa sig iväg till ett bibliotek och konsultera namnböcker för att få ett verkligt ovanligt namn. I stället tar de ett supervanligt namn och stavar det fel. Sonen blir iaf bara en av flera Alex(ander) i skolan, och får samtidigt besvär med stavningen. Om man nödvändigtvis ville ha en variant av Alexander, varför inte Alessandro, Sandro eller Sander? Vill man vara kreativ med Sandra är i så fall Zandra bättre.
Chatarina uttalar jag förstås som Tjattarina, Cewin som Sevin och Candra som Kandra.
Visserligen stavades både Kevin och Kenneth ursprungligen med C (Caoimhin och Coinneach), men jag är säker på att kunskap om keltiska språk inte är orsaken bakom Cevin och Cenneth. Enligt svenska uttalsregler skulle Kevin och Kennet egentligen uttalas "Tjevin" och "Tjennet", men eftersom namnen kommer via engelskan händer inte det. Men hur C uttalas före hård resp mjuk vokal är likadant i engelskan och svenskan.
Kahlokatt skrev:Apropå namn läste jag i dag om en liten kille som fått heta Allexzhander. Hur tänker föräldrarna då!? Han kommer ju att få bokstavera sitt namn hela livet!
"Gud vad vi är häftiga som stavar vår sons namn så cooolt! Dottern skall heta Mhaddellaynë!"
Ännu mer stör jag mig på namn som inte ens stämmer överens med uttalsreglerna. Hur kan Chatarina bli Katarina? Hur kan Cewin bli Kevin? Hur kan Candra bli Sandra?
Ser jag sådana "kreativa" stavningar tänker jag förbjudna tankar, som "föräldrarna är white trash". De orkar inte släpa sig iväg till ett bibliotek och konsultera namnböcker för att få ett verkligt ovanligt namn. I stället tar de ett supervanligt namn och stavar det fel. Sonen blir iaf bara en av flera Alex(ander) i skolan, och får samtidigt besvär med stavningen. Om man nödvändigtvis ville ha en variant av Alexander, varför inte Alessandro, Sandro eller Sander? Vill man vara kreativ med Sandra är i så fall Zandra bättre.
Chatarina uttalar jag förstås som Tjattarina, Cewin som Sevin och Candra som Kandra.
Visserligen stavades både Kevin och Kenneth ursprungligen med C (Caoimhin och Coinneach), men jag är säker på att kunskap om keltiska språk inte är orsaken bakom Cevin och Cenneth. Enligt svenska uttalsregler skulle Kevin och Kennet egentligen uttalas "Tjevin" och "Tjennet", men eftersom namnen kommer via engelskan händer inte det. Men hur C uttalas före hård resp mjuk vokal är likadant i engelskan och svenskan.
Jag har ett vanligt namn.
Fast inte så vanligt i min åldersgrupp. När jag gick i skolan var det bara jag i hela skolan som hade mitt namn. Fast sedan blev det otroligt populärt. Typ 100 år efter att det senast var väldigt populärt.
Fast inte så vanligt i min åldersgrupp. När jag gick i skolan var det bara jag i hela skolan som hade mitt namn. Fast sedan blev det otroligt populärt. Typ 100 år efter att det senast var väldigt populärt.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18