Arrangörer för träffar i Stockholm [avdelad tråd]

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2010-06-08 2:26:43

Men snälla Trampe... du har ju blandat ihop å ena sidan själva de aktuella "brandkårsutryckningarna" och å andra sidan tongångarna från mig och andra i de inlägg som skrivits i aktuella trådar här på forumet.

Har du verkligen trott att de förstnämnda har varit lika hysteriska och upprörda som jag har kunnat vara i mina initiala inlägg i AspC- respektive opteron-tråden, då förstår jag verkligen att du har tyckt OA verkat helt utflippat... (eller snarare att jag verkat helt utflippad!)

Men alltså... varje kontakt jag tagit/försökt ta i de aktuella historierna har ju varit just för att fråga för att få bättre insikt. Och för övrigt oftast sedan inte lett till mycket mer, eftersom de klart flesta som fått frågor ställda har skitit fullkomligt i att svara ordföranden i någon förening de aldrig har hört talas om förut... och det har de som gjort det valet inte kunnat skylla på att jag frågat i otrevlig ton heller, verkligen inte. Jag bemödade mig ytterst seriöst att vara stringent och vänlig i tonen. Självklart.

Så de klart flesta kontakter har inte gett någonting. Några har åtminstone lett till att jag fick frågetecken uträtade, och kunde föra en konstruktiv dialog med de parter jag väl kom i kontakt med.

Och det är vad det har handlat om. Men du verkar alltså ha tagit för givet att själva aktionerna har handlat om en kolerisk Pemer som ringt eller mailat det första jag gjort med budskapet "Vad i HELVETE håller ni på med???", typ... :?

Nej du! De "utryckningar" som har gjorts har faktiskt gjorts i varje avseende för att fråga mer, till att börja med, och om nödvändigt säga ifrån att det inte är vederhäftigt att bemöta aspergare så som gjorts.

Vilket jag i ett fall har gjort, för att jag i sammanhanget uppriktigt ansåg mig sakkunnig nog att kunna yttra mig om den saken. Den läkare som hade ställt den aktuelle personens aspergerdiagnos höll också fullkomligt med mig, och tyckte mitt skriftliga utlåtande var klockrent.

Du skulle kunna få läsa det själv, så kan du verkligen bedöma konkret vad det är som faktiskt har gjorts i OA:s namn, och som faktiskt är det egentligen enda konkreta som gjorts i någon av de två stora historierna just verkligen i OA:s namn. Allt riktigt konkret som gjorde i AspC-historien gjordes av Inger, som privatperson, utan att OA ens nämndes.

Jag kan givetvis inte annat än ge rätt i att många tidiga affekterade inlägg av min hand här på forumet, i trådarna om de aktuella historierna, har gett ett "skjut först och fråga sedan"-intryck, men det tycker åtminstone jag är en helt annan sak.

Okej, eventuella utomstående som hade koll på Aspergerforum och var in här och lurkade har fått "helhetsbilden" att den där organiserade ordföranden verkade helt sjövild när man läste hans inlägg här, men det bjuder jag på, och är jag kapabel att föra en civiliserad dialog i de officiella kontakter jag tar så är det det som är det viktiga.

Den stora skillnaden är väl i så fall om någon att vi aspergare, eller jag själv, inte vet något om hur de parter jag har kunnat ösa galla över här, må snacka om "sådana där lustiga oempatiska överreagerande aspergare", eller "den där Premer i det där OA" eller gud vet vad... och jag har en stark känsla av att det finns fler sammanhang än vi vill tänka oss där vi ska vara väldigt glada över vad vi inte vet. :roll:

...mer än de rapporter av sådant slag som opteron framförde här från de mogna människor som jobbade där han var placerad, vill säga. :shock:

Och ja, jag tror på hans rapporter i de sammanhangen. Jag tycker knappast att den samtidiga bilden av att varken psykologen eller institutionschefen vågade svara och ta någon dialog när jag bara mailade uppriktiga frågor om hur det egentligen låg till talar emot att de skulle ha babblat på just det sättet om den där Pemer inför opteron - samtidigt som Statens Institutionsstyrelse centralt tog väldigt allvarligt på det de fick höra, gav mig vidare instruktioner för hur jag skulle göra för att inleda ett formellt ärende om historien om jag ville det, och på stående fot erbjöd mig en plats i deras brukarråd.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Trampe » 2010-06-08 18:13:34

Nej Pemer, det är du som inte vill se att de där "sjövilda" uttalandena gör att OA förlorar trovärdighet. Du kan inte uttala dig som offentligt som ordförande på ett ställe här i forumet och på något annat sätt i någon typ av officiell kontakt. Det är inte trovärdigt.
Om jag som handläggare skulle möta på OA skulle jag göra mina sökningar på nätet som rutin och då finna just de där uttalandena och utifrån dem kunna konstatera att OA inte kan ses som en seriös organisation.
Så ser verkligheten ut.

Och jag står fast vid att OA inte skulle ge sig in i något av de två personärenden på det sätt man nu har gjort. Det har skadat trovärdigheten rejält. Och därför är OA en organisation jag inte på något sätt vill kunna sammankopplas med.
Sen så gör ju inte OA:s agerande i affären Danne vs OA att OA på något sätt stärker sin trovärdighet utan man förlorade den lilla trovärdighet man hade kvar.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Jossan » 2010-06-08 20:41:36

Sam skrev:........................................

Personligen skulle jag önska att Vasa träffarna drivs av Pemer som privatperson, på samma sätt som Vasa delen på mina träffar med diskussionsgruppen drivs av mig helt som privatperson.

+1
Jossan
Inaktiv

Anslöt: 2006-12-08

Inläggav Inger » 2010-06-08 20:44:24

Ja, varför inte göra så, så är problemet ur världen och vi slipper mer bjäbbande om saken.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-06-08 21:48:21

Borde inte heller bjäbba vidare men:
Trampe skrev:Och jag står fast vid att OA inte skulle ge sig in i något av de två personärenden på det sätt man nu har gjort. Det har skadat trovärdigheten rejält.

Och dina kollegors och deras institutioners trovärdighet har inte skadats av deras hantering av de båda fallen - människorna! - och säkert en rad andra, förstår jag. (Och vem vet hur utbrett missbruket är om de medverkande dessutom råkade träffa rätt bara av en slump? ;) )

(För andras kännedom: här försökte några på den tiden förklara en del grundläggande skillnader i personlighet, varseblivning och angreppssätt för Trampe och några andra.)

Trampe skrev:Sen så gör ju inte OA:s agerande i affären Danne vs OA att OA på något sätt stärker sin trovärdighet utan man förlorade den lilla trovärdighet man hade kvar.

Att bjäbberiet i sig har skadat OA är dessvärre säkert sant, liksom de medverkandes brist på föreningsrutin bland folk som inte är villiga att överse med sådant. Vad det övriga beträffar har du enbart kommit med absurt tillvriden kritik mot en policy som nästan alla organisationer har samt ett par rena påståenden i stil som ovan utan argument, exempel eller beaktande av vad som redan har skrivits i saken. Det var därför jag fann ditt inlägg igår i den här tråden så befriande.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Trampe » 2010-06-08 22:49:56

Jahapp då var vi på nivån när vissa vill kalla kritik för bjäbb, det är lågt, mycket lågt, tror inte ens glocalnet kan komma så lågt.
Härskartekniker känns så 90-tal.

Zombie skrev:Vad det övriga beträffar har du enbart kommit med absurt tillvriden kritik mot en policy som nästan alla organisationer har samt ett par rena påståenden i stil som ovan utan argument, exempel eller beaktande av vad som redan har skrivits i saken. Det var därför jag fann ditt inlägg igår i den här tråden så befriande.

Nej, det är absolut ingen normal policy för organisationer, långt därifrån. Däremot används den av sekter och mindre ljusskygga varianter.
Och det kan jag grunda på en tämligen bred föreningserfarenhet.
Det om det off topic.
Trampe

Inläggav Zombie » 2010-06-08 22:56:55

Bjäbb = när man inte kommer någon vart o. d. Jag misstänker att du känner till den betydelsen, det är i varje fall normalt att göra.
Som t.ex. om jag skulle be dig ge argument för dina missfirmelser.
Zombie

Inläggav Pemer » 2010-06-08 23:41:01

Å ena sidan: En kategori människor med en viss tämligen hög akademisk utbildning, som går ut i olika yrken som man bör förväntas söka sig till av empati och människokärlek för att man vill människor gott, av vilka många för övrigt blir anställda vid någon form av myndighet och verkligen företräder "makten".

Å andra sidan: Alla kategorier av sjuka, handikappade, funktionsnedsatta människor eller som i andra tänkbara avseenden rimligen torde räknas som samhällets allra svagaste.

Är det många som verkligen inte normalt sett skulle förvänta sig mer av den första gruppen, t ex i fråga om tolerans, förståelse och empati, än av den andra gruppen, t ex i fråga om förmåga att "hålla huvudet kallt" och "tänka på vad man säger så man inte säger vad man tänker"? :shock:
Pemer

Inläggav Pemer » 2010-06-08 23:51:07

Då just tacokvällarna inte är något OA Sthlm-koncept från början utan är skapat av Sam känns det fullt rimligt att inte räkna någon sådan vare sig tidigare eller i framtiden av mig arrangerad tacokväll som "OA-träff".

Info om att tacokvällar äger rum och länk för att anmäla sig kommer även fortsättningsvis att finnas, likaväl som alltid förr under årens lopp, också på OA Sthlms hemsida, både om det är jag som håller i dem och om det är Sam som gör det.

Precis som det lika länge alltid har funnits info om diskussionsgruppen där, med länk till Sams hemsida för mer info om den.

Dock kommer jag där också att lägga till uttryckligen att tacokvällar på Vasa's liksom diskussionsgruppen inte arrangeras av OA Sthlm.
Pemer

Inläggav Forummedlem » 2010-06-09 0:17:05

Av olika skäl har jag inte kommit mig för att skriva mer i tråden. Nu är jag den förste att säga: Pemer, utmärkt, en lyckad lösning!
Forummedlem

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Inger » 2010-06-09 0:33:54

Ja, jättebra Pemer! Nu ska väl alla parter kunna bli nöjda.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-06-09 0:35:30

Egentligen OT och överspelat nu men jag vill i alla fall kommentera detta eftersom jag ser det som ett personangrepp.

Trampe skrev:Jahapp då var vi på nivån när vissa vill kalla kritik för bjäbb, det är lågt, mycket lågt, tror inte ens glocalnet kan komma så lågt.

Och jag föreslog en konstruktiv lösning tidigt i tråden, som i stort sett ignorerats av alla fram tills nu.

Jag syftade inte specifikt på kritiken utan på hela diskussionen. FYI är det ett ord som jag gärna använder som språklig omväxling eftersom det är vänligare och mindre allvarligt än t ex "tjafs" eller "debatt".

Om du vill tolka det på illvilligast möjliga sätt så är det upp till dig, det var inte så det var menat i alla fall. Det är snarare du som använder härskartekniker där du trampar fram som en bulldozer över alla som råkar ha en annan åsikt.

Jag väntar fortfarande på en ursäkt från dig och de övriga som lade ner så otroligt mycket energi på att nästan knäcka mig när jag försökte hjälpa tjejen på Asp C. Där det sedan framkom att det faktiskt var Soc och Asp C som gjort fel.

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå personer som nästan aldrig skriver, utom när de ser en möjlighet att förstöra för andra.
Inger
Inaktiv

Inläggav Titti » 2010-07-01 13:04:28

Pemer skrev:Jag arrangerar allt jag gör i egenskap av ordförande och "träffgeneral" i OA Sthlm, så jag ser det som att det sker i OA Sthlms regi och i den bemärkelsen kan ses som OA-träff så långt att det är de träffar och aktiviteter som OA Sthlm arrangerar för sina medlemmar att kunna komma på.

Däremot har också allt - utom våra två årsmöten i Tullinge i januari i år och i fjol och även en allra första januariträff 2008 - varit helt öppet att komma på även för den som inte är, och inte vill bli, medlem i OA Sthlm.

Det har alltså gällt alla Vasa's-kvällar, tullingeträffar och sommaraktiviteter 2008 och 2009 som jag arrangerat. De är helt klart OA-träffar i den bemärkelsen att de arrangeras av OA, men de är helt öppet tillgängliga för varje aspergare som vill komma och träffa och umgås med andra aspergare.

Så ingenting är nytt, vare sig med formen för det jag arrangerar, eller att jag gör det i egenskap av "OA Sthlms träffgeneral".

Jag hittade av en händelse ett annat inlägg i en annan tråd där du skriver så här:

Pemer skrev:Om jag ska vara lite knastertorrt aspig mitt i humorn, kan dock påpekas att egentligen inte OA står bakom något med tacos - alla träffar där det ätits just tacobuffé är mest något slags forumträffar. Inget tacotillfälle har varit formellt arrangerat i OA:s regi, så att säga.

Men visst, tacokvällarna listas som aktiviteter på OA Sthlms hemsida, och många som kommer är medlemmar.

Originalinlägget

Inte för att det för mig som valt att stå utanför OA och inte heller bor i Stockholm spelar någon större roll men jag tycker ändå att du motsäger dig själv här?

Är träffarna Forumträffar, OA-träffar eller bara träffar arrangerade av enskilda aspergare som vill träffa andra dito?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Forummedlem » 2010-07-01 15:56:24

Det citerade originalinlägget är från i mars. Sedan dess, efter diskussionen i denna tråd, har det uppstått en ny praxis, eller en ny praxis håller på att ta form.

På tal om det: Uppgifterna om arrangör i följande tråd behöver uppdateras, eftersom de motsäger den information som har tillkommit senare.
http://www.aspergerforum.se/oa-arranger ... 15814.html
Forummedlem

Inläggav Zombie » 2010-07-01 16:10:51

Och till yttermera visso kan det ju till och med vara så att vi är några som i vår oskuld har lagt mycket större vikt vid träffarna och vid att ha vett att uppskatta de personer som har arrangerat dem än vid vem eller vad som i ena eller andra avseendet formellt kunde anses stå som arrangör. Så länge ingen har usurperat dem för något politiskt partis räkning, finansierat dem med nazistiska medel eller annat suspekt. Och det har ingen gjort.

De som tjafsar om det här kan fanimig lägga den energin på att ordna träffar själva. Risken är ju liksom att ingen annan orkar göra det. Glöm bara inte att bevisa att allt är koscher.
Senast redigerad av Zombie 2010-07-01 16:18:07, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav Pemer » 2010-07-01 16:16:18

Ja visst ja, jag hade själv skrivit så en gång innan. Kommer ihåg det nu.

Och där landade vi också till sist när jag lugnade ner mig - efter att jag i affekt hade gått ut och hävdat annat just när jag blev hårt ansatt. (Notera då att somliga t o m trummade ut egna personliga tolkningar att inte ens tullingeträffarna "hade varit" OA-träffar hittills när stormen rasade.)

Ser man på. Som det kan bli.

Jag har lagt så mycket energi på att finnas till för andra att jag inte har kommit ihåg att ligga på aktivt och påminna kommunen om den hjälp som redan varit beslutad - så att stolpskottet till handläggare tolkade detta som att det därmed var behovet av hjälpen som inte längre förelåg och att hjälpen kunde dras in...

...och jag får väl något sånär med uppskattning för det jag åstadkommer, men det är ju inte så att det har gått så långt att det totalt sett gett plus i mitt liv, när man väger in resultaten det gett i form av kommunens reaktioner, plus den kritik och det misstänkliggörande som förekommit av den förening som bildats som ramverk för det nätverkande och inbördes stöd för aspergare arbetet handlar om.

Mycket är det väl en effekt bland många av att jag aspigt maniskt har gått in i allt sådant här utan att vara särskilt klar med min egen process att smälta diagnosen och var jag står i samhället och i livet och så... "landa i mig själv", i det nya livet med diagnos, så att säga.

De klart flesta som är mycket bättre klara med sådant har säkert tagit för givet att jag är mer på deras nivå om jag nu har börjat med så mycket sådant här, men så är det alltså inte. Så är även det sagt rent ut en gång. Det kanske kan förklara en del för de många som säkerligen utgått från motsatsen.

Nu har jag just äntligen kommit igång med kontakt med Habiliteringen för att börja med sådant man borde fått börja med när man fick diagnosen (vilket jag alltså fick i maj 2002). Så nu ska det nog kunna hända mer i de avseendena, inte en dag för tidigt.
Pemer

Inläggav Danne » 2010-07-01 16:32:49

Zombie skrev:De som tjafsar om det här kan fanimig lägga den energin på att ordna träffar själva.

Hörrudu. Jag (som startade den här diskussionen) har inte skrivit i den här tråden på en månad.
Och Tittis fråga bevisar bara den omständighet som gjorde att jag reagerade i första taget.
Om det är pinsamt för dig eller någon annan att i klartext få en bakläxa, så är det självförvållat.

För mig handlar det bara om en tankevurpa från Pemers sida, när han började sätta en OA-stämpel på arrangemang långt bak i tiden.
Och bara för du är en OA-anhängare & ivrig förespråkare av den organisationen, så betyder inte det att det är DIN sak att avgöra vad andra tycker är viktigt eller inte.

För mig är saken utagerad, och allting löst på bästa sätt.
Tankevurpan kan jag därför lägga till handlingarna, eftersom vi nu har kommit fram till att träffarna inte är några OA-arrangemang, och definitivt inte hara varit det retroaktivt heller.

Jag har alltså inget intresse av att fortsätta den här diskussionen längre, men visst var det en rätt bra parantes som Titti hittade.
Det visade bara att utgången av den här diskussionen var riktig, och ifrågasättandet heller inte var felaktigt.
Det är väl inget att bli så upprörd över?

Pemer har nu klargjort vad som gäller, och så behövs inte någrot ytterligare tjafs utöver det.
All heder till Pemer för att han fixar dessa träffar, och jag ser redan fram mot nästa trevliga möte med honom.

Edit: Det känns som att alla är överens nu iallafall, och tråden kan därför låsas förslagsvis. Jag har därför anmält mitt inlägg själv för just det.
Må denna diskusion vila i frid nu.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Zombie » 2010-07-01 16:42:45

Det handlar om mycket mer, och vad du tror jag tycker om OA kan man lugnt bortse ifrån. Det handlar om tendenser hos åtminstone aspergare att inte acceptera andras ofullkomligheter, bara sina egna, och att grotta ner sig i detaljer oavsett hur förödande utfallet blir för helheten eller för dem som försöker göra något.

Den här diskussionen kan läggas till handlingarna (så varför drog Titti upp den igen? Att Pemer kom med ett så värdefullt svar var rena turen), men tendenserna kommer att blossa upp på samma sätt igen, och om inte i det här sammanhanget så i många andra.
Zombie

Inläggav Danne » 2010-07-01 16:53:55

Zombie skrev:Att Pemer kom med ett så värdefullt svar var rena turen...

Nä, det har vi redan konstaterat för flera veckor sedan i den här tråden.
Och jag skrev mitt inlägg innan jag såg Pemers sista inlägg nu.
Tur är det inte, Titti visade just det faktum att det inte handlar om tur eller kompromiss, utan att det var en tankevurpa från början som startade denna kontrovers.

Nu är saken solklar för alla (igen) i varje fall, tankevurpan är korrigerad, och då tycker jag vi kan nöja oss med det.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Forummedlem » 2010-07-01 17:05:52

Danne skrev:[...]

Edit: Det känns som att alla är överens nu iallafall, och tråden kan därför låsas förslagsvis. Jag har därför anmält mitt inlägg själv för just det.
Må denna diskusion vila i frid nu.

Diskussionen är viktig, enigheten är relativt stor, men jag anser inte att tråden behöver låsas.
Forummedlem

Inläggav Zombie » 2010-07-01 17:11:19

Zombie skrev:Det handlar om mycket mer, och vad du tror jag tycker om OA kan man lugnt bortse ifrån. Det handlar om tendenser hos åtminstone aspergare att inte acceptera andras ofullkomligheter, bara sina egna, och att grotta ner sig i detaljer oavsett hur förödande utfallet blir för helheten eller för dem som försöker göra något.

Det handlar också om en tendens att ta för givet att andra är korkade eller mot en, eller andra mindre dramatiska variationer på de båda temana, så att man även när man ger värdefull relevant kritik ger den på ett ovänligt eller förståelselöst sätt som gör det fullt rimligt, eller rentav nödvändigt, för adressaten att strunta i den.

Danne, jag kan inte se annat än att du missförstod det du svarade på, men det får vara, jag orkar inte leta andra ord.
Zombie

Inläggav Trampe » 2010-07-13 22:55:59

Inger skrev:Egentligen OT och överspelat nu men jag vill i alla fall kommentera detta eftersom jag ser det som ett personangrepp.

Trampe skrev:Jahapp då var vi på nivån när vissa vill kalla kritik för bjäbb, det är lågt, mycket lågt, tror inte ens glocalnet kan komma så lågt.

Och jag föreslog en konstruktiv lösning tidigt i tråden, som i stort sett ignorerats av alla fram tills nu.

Jag syftade inte specifikt på kritiken utan på hela diskussionen. FYI är det ett ord som jag gärna använder som språklig omväxling eftersom det är vänligare och mindre allvarligt än t ex "tjafs" eller "debatt".

Om du vill tolka det på illvilligast möjliga sätt så är det upp till dig, det var inte så det var menat i alla fall. Det är snarare du som använder härskartekniker där du trampar fram som en bulldozer över alla som råkar ha en annan åsikt.

Jag väntar fortfarande på en ursäkt från dig och de övriga som lade ner så otroligt mycket energi på att nästan knäcka mig när jag försökte hjälpa tjejen på Asp C. Där det sedan framkom att det faktiskt var Soc och Asp C som gjort fel.

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att förstå personer som nästan aldrig skriver, utom när de ser en möjlighet att förstöra för andra.

Nu har jag inte haft ork att bemöta det här förrän nu. Anledning till det lämnar vi därhän men så är det.

Men Inger om du väntar dig ursäkt så hänvisar jag dig att läsa längre upp i den här tråden. Med andra ord jag är fortfarande kritisk till att ni gav er in i ärendet på det sätt som ni gjorde även om det den här gången gick bra. Det hade tyvärr lika gärna kunnat sluta med en total katastrof.
Så någon ursäkt ser jag ingen anledning att utdela.

Sen konstaterar jag att du och jag har en minst sagt ömsesidig uppfattning om varandra. Beskrivningen som en ångvält är just så jag skulle beskriva dig för en utomstående.

I övrigt skriver jag exakt så ofta jag vill och orkar.
Trampe

Inläggav Forummedlem » 2010-07-18 20:12:30

Vän av ordning noterar att titeln på denna tråd har ändrats:
http://www.aspergerforum.se/oppna-traff ... tml#405119
Forummedlem

Inläggav Pemer » 2010-11-13 19:10:55

Det här fick aldrig någon kommentar när det begav sig, och det tycker jag säger en hel del...

Pemer skrev:Å ena sidan: En kategori människor med en viss tämligen hög akademisk utbildning, som går ut i olika yrken som man bör förväntas söka sig till av empati och människokärlek för att man vill människor gott, av vilka många för övrigt blir anställda vid någon form av myndighet och verkligen företräder "makten".

Å andra sidan: Alla kategorier av sjuka, handikappade, funktionsnedsatta människor eller som i andra tänkbara avseenden rimligen torde räknas som samhällets allra svagaste.

Är det många som verkligen inte normalt sett skulle förvänta sig mer av den första gruppen, t ex i fråga om tolerans, förståelse och empati, än av den andra gruppen, t ex i fråga om förmåga att "hålla huvudet kallt" och "tänka på vad man säger så man inte säger vad man tänker"? :shock:

Hade faktiskt väldigt gärna velat få en konkret diskussion om den saken, jag tycker det skulle behövas för att sätta framför allt den mest berörde debattörens åsikter och hållningar i asperger-frågor i lite perspektiv. Hans hållning ger ju ett oerhört obehagligt intryck av att helt och hållet vara ungefär "Makten har alltid rätt, och osnutna enskilda medborgare ska veta sin plats och hålla tyst".

Sådant tycker jag borde diskuteras mer. Kanske i en egen tråd i så fall.
Pemer

Återgå till Träffar

Logga in