AS, psykopati och mognad (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Mognar AS folks sociala kompetens med stigande ålder?

Ja
18
56%
Nej
4
13%
Tveksamt
7
22%
Ingen aning
3
9%

Antal röster : 32

Inläggav matterik » 2010-06-30 10:43:59

En psykopat i sverige som har en diagnos och lever i samhället på något sätt kan väl tala om den. I kalifornien till exempel så brukade psykopati diagnosen kallas "the kiss of death". Har läst att när en kriminell väl har fått en psykopati diagnos så är det mycket svårare att få permis eller för huvudtaget komma ut ur fängelset i USA. Och i kalifornien förut tror jag att en psykopati diagnos betydde dödsstraff, förut alltså.

När det gäller folk som lyckas med att leva och arbeta trots att de är psykopater så måste man väl ändå inse att de tjänar på att hålla tyst om det.
Senast redigerad av matterik 2010-06-30 10:53:44, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Inger » 2010-06-30 10:51:30

MsTibbs skrev:Såg dokumentär på tv här för lid sen, minns ej titeln, men det var en som fick psykopatdiagnos. Han skröt om det, hade världens sjukdomsinsikt och sket i det. Han skulle säkert skriva här.

"Jag, en psykopat" hette den. Han torde nog tillhöra undantagen, som går ut med det utan att ha AS. Han hade ju satt i system att slå mynt av sin psykopati och var nog med i filmen bara för att göra reklam för sin bok (då han tydligen inte längre kunde försörja sig i företagsvärlden).

I normala fall tror jag det är mer som matterik säger, att de flesta håller käften om det för att de har mer att förlora än att vinna på det.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2010-06-30 11:18:44

Psykopatiska drag är ändå lite positivt i sammanhanget. Det tyder på en "enklare" form, en någorlunda anpassbar form om viljan finns - potentiellt kontrollerbar och påverkbar. Det är med stor sannolikhet värre för de som har mer fullbordad personlighetsstörning(ar).

Angående det att psykopati "avtar" vid 50 års ålder. Jag läste om att det kan bero på att testosteronet, vilket gör psykopaten mindre aktiv när åldern är kommen. (Minns ej källa.) Men störningen i sig försvinner nog aldrig, den följer med andra ord med in i döden, tror jag.

Som jag har förstått har en fullbordad psykopat en mix av tre grundläggande personlighetsstörningar: Antisocial, Borderline och Narcissism. Sedan märker man väl också det att Histrionisk spelar en roll, men den är väl även en del av Narcissism. Främst hos kvinnor, som jag har förstått det.

Det här är "ihopkok" av mycket som jag har läst, så inget är skrivet är i sten - någonsin.

Jag funderar allvarligt på att studera psykologi och ge mig in i just personlighetsstörningar. Det är en av mina mest seriösa fascinationer. Vill också gå in på djupet i en studie om Aspergers syndrom och narcissistisk personlighetsstörning. Det finns mer där än vad vi märker av, tror jag.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-01 1:49:09

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav treeman » 2010-07-01 20:40:38

Vad jag sett under mina år som "Homo Sapiens Sapiens" så uppvisar de flesta individer i populationen psykopatiskt beteende emellanåt.

Om de går att "stämpla" som psykopater är en bra fråga.

Vad jag vet så existerar inte "psykopater" ens utan alla kan vara "goda" åtminstone ibland utan att tjäna på det själva.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav matterik » 2010-07-01 20:44:20

Av samma skäl som inte asperger går att behandla går inte heller psykopati att behandla. För psykopati är en annorlunda konstruerad hjärna och alltså ingen psykisk sjukdom. Men visst kan man behandla symptom. Aggresivitet går att behandla med neuroleptika till exempel.

Förresten så finns det psykopater som lever i vårt samhälle och som alltså inte sitter i fängelse och som jobbar som tjänstemän. Det är inte brottsligt att vara psykopat. Det är de brott som man begår som man döms för inte för psykopati i sig.

Psykopater är utomordentligt duktiga på att manipulera folk och lura folk. Det förekommer att de lurar till sig en diagnos av en psykolog. Det har visat sig att det är svårt att ha psykopater i samma behandlingsavdelningar som psykiskt sjuka på grund av den skada psykopaten orsakar andra människor. Även i fängelser har psykopater orsakat skada för vakter etc på grund av deras utomordentliga förmåga att ljuga, manipulera kombinerat med en total skoningslöshet.

Psykopati är ovanligt, man räknar med att 1 procent av befolkningen är psykopater.

Factor 1
Aggressive narcissism

1. Glibness/superficial charm
2. Grandiose sense of self-worth
3. Pathological lying
4. Cunning/manipulative
5. Lack of remorse or guilt
6. Emotionally shallow
7. Callous/lack of empathy
8. Failure to accept responsibility for own actions

Factor 2
Socially deviant lifestyle

1. Need for stimulation/proneness to boredom
2. Parasitic lifestyle
3. Poor behavioral control
4. Promiscuous sexual behavior
5. Lack of realistic, long-term goals
6. Impulsiveness
7. Irresponsibility
8. Juvenile delinquency
9. Early behavioral problems
10. Revocation of conditional release
matterik
Förhandsgranskad

Inläggav matterik » 2010-07-01 20:58:00

treeman skrev:Vad jag sett under mina år som "Homo Sapiens Sapiens" så uppvisar de flesta individer i populationen psykopatiskt beteende emellanåt.

Om de går att "stämpla" som psykopater är en bra fråga.

Vad jag vet så existerar inte "psykopater" ens utan alla kan vara "goda" åtminstone ibland utan att tjäna på det själva.

Psykopater existerar men är väldigt ovanliga.
matterik
Förhandsgranskad

Inläggav Debbido » 2010-07-01 21:12:50

matterik skrev:Psykopater existerar men är väldigt ovanliga.

Jag tänker att man kan ha en psykopatistörning på 10 % eller 90 %? Ingenting är väl svart eller vitt?
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav earlydayminer » 2010-07-02 13:22:10

Det finns många olika sorters aggressivitet. I dag skiljer forskarna mellan impulsiv vrede hos någon som upplever sig provocerad, och en mer beräknande aggressivitet som används för att uppnå ett visst mål.
http://www.dn.se/insidan/kall-ilska-smyger-sig-pa/
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav treeman » 2010-07-02 14:15:32

Debbido skrev:Jag tänker att man kan ha en psykopatistörning på 10 % eller 90 %? Ingenting är väl svart eller vitt?

Jag tror nog att det kan vara så.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Inger » 2010-07-02 14:26:23

Mycket intressant! Tack!
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2010-07-02 20:41:13

Debbido skrev:
matterik skrev:Psykopater existerar men är väldigt ovanliga.

Jag tänker att man kan ha en psykopatistörning på 10 % eller 90 %? Ingenting är väl svart eller vitt?

Det finns en "psykopatchecklista": http://www.psykopat.se/kannetecken-pa-en-psykopat.php Har personen minst 30 poäng (40 är max) så klassificeras den som psykopat (run, don't walk!). Har den färre, så kan den ha "psykopatdrag" utan att vara helt psykopat. Antagligen har man då narcissistisk och/el antisocial personlighetsstörning.

Här kan man testa sig för att se vilka personlighetsstörningar man har. Men testet är inte helt seriöst; alla får minst en. :wink:
Vilken personlighetsstörning har ni?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in