NEEEJ! Inte mer vampyrer!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2010-06-27 21:47:02

treeman skrev:Rent hypotetiskt nu då.
Om jag erkände att jag var vampyr, skulle ni alla ogilla mig då och "banna" mig ifrån forumet?

Nä. Det finns inga regler mot att vara vampyr.

call_me_ps skrev:fan nosferatu stumfilmen var länge sedan man såg.

Trodde Krigis menade Herzogs version med Klaus Kinski.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ragnevi » 2010-06-28 15:15:51

Jag tycker att Francis Ford Coppolas version på Dracula är den bästa filmatiseringen av den historien.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav treeman » 2010-06-28 19:04:45

ragnevi skrev:Jag tycker att Francis Ford Coppolas version på Dracula är den bästa filmatiseringen av den historien.

Den är jävligt bra den ja. Sett den 5-10 gånger minst.
:?

Dracula älskar passionerat och utan förbehåll. Vacker historia...
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav MsTibbs » 2010-06-28 19:29:06

Inte Dracula, men jag gillar Sweeney Todd!
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-28 20:35:25

Maldita skrev:En bra vampyrhistoria är Carmilla, en kort bok av Sheridan leFanu. Boken kom 25 år före Dracula. Hjältinnan är ganska mesig, men det var ju ganska vanligt på 1800-talet. Boken startade "trenden" med lesbiska vampyrer.

Dessutom finns det Låt den rätte komma in, mycket bra (men otäck) bok av John Ajvide Lindquist. Filmatiseringen är också mycket bra.

Håller med, väldigt bra böcker båda två! Har ännu inte sett Låt den rätte komma in som film.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-28 20:36:26

Inger skrev:En av de roligaste vampyrfilmer jag sett (någon gång på 70-talet) var Kärlek vid första bettet, där vampyrerna försökte råna en blodbank. :)

Fy f-n så bra! :lol:
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-28 20:38:47

Inger skrev:
Om jag erkände att jag var vampyr, skulle ni alla ogilla mig då och "banna" mig ifrån forumet?

Jag har bara sett Herzog-versionen, vill minnas att den var ganska vacker, med bra musik (Popol Vuh).
OK, skall sluta posta nu...
Kahlokatt

Inläggav MsTibbs » 2010-06-28 21:33:44

MsTibbs skrev:Inte Dracula, men jag gillar Sweeney Todd!

Sweeney Todd går på tv idag! Just börjat på kanal 9! :D
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Alien » 2010-06-30 1:21:09

Apropå vampyrer så kommer en repris på TV1 nu kl 1:40. En dokumentärfilm som heter Vampyrskräckens offfer:
Österrikisk historisk dokumentär från 2007. Hon var en ung tjeckisk prinsessa. Hon led av allergi och tålde inte dagsljus. Blev hon offer för 1700-talets vampyrskräck? Var hon rentav vampyrmytens ursprung?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav ragnevi » 2010-06-30 1:43:20

Inget biter True Blood. Måste säga att detta är bland det bästa som görs för TV just nu. Slutet på avsnitt tre i säsong 3 var ju helt skruvat, verkligen bisarrt.
ragnevi

Inläggav Xzirie » 2010-06-30 2:57:48

ragnevi skrev:Inget biter True Blood. Måste säga att detta är bland det bästa som görs för TV just nu. Slutet på avsnitt tre i säsong 3 var ju helt skruvat, verkligen bisarrt.

Haha skruvat var ordet!
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav lemur » 2010-06-30 10:12:32

Twilight ger alla riktiga vampyrer dåligt rykte och True Blood är mer deprimerande än något annat.

Nosferatu (1922) var och är fantastisk, men Buffy the Vampire Slayer brädar allt och alla.
lemur

Anslöt: 2006-04-22

Inläggav DIProgan » 2010-06-30 11:01:06

Xzirie skrev:
ragnevi skrev:Inget biter True Blood. Måste säga att detta är bland det bästa som görs för TV just nu. Slutet på avsnitt tre i säsong 3 var ju helt skruvat, verkligen bisarrt.

Haha skruvat var ordet!

Haha precis
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav ragnevi » 2010-06-30 11:19:40

lemur skrev:och True Blood är mer deprimerande än något annat.
Konstigt, jag blir glad varje gång det finns ett nytt avsnitt och ser fram mot ett nytt avsnitt efteråt. En vecka känns som en evighet ibland.
ragnevi

Inläggav earlydayminer » 2010-06-30 11:33:01

True Blood kan vara det enda med vampyrer jag verkligen ogillar. Troligtvis för att det blev en sådan där alla-måste-se-sensation som jag inte ville gå med på. :lol: Men mest p g a Anna Paquin och miljön/atmosfären i filmen.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Alien » 2010-06-30 11:54:57

Jag såg på Vampyrskräckens offer innan jag däckade.

Särskilt stark var vampyrtron och -skräcken under första hälften av 1700-talet. Då grävde folk upp döda, som de misstänkte för att vara vampyrer och tände eld på dem på kyrkogården. Eller drev en påle genom bröstet och halshögg dem. Man har hittat skelett med huvudet mellan benen. För att inte "vampyren" skulle kunna ta på sig skallen igen, så hade man bundit ihop händerna med radband.

Det var inte bara den obildade allmogen som trodde på vampyrer, det gjorde även läkare. Om kroppen var välbevarad ansågs det vara ett tecken på att det var en vampyr. Likaså om kroppen verkade tjockare än när h-n levde, det syntes blod och håret och naglarna hade växt. Eller om det hördes smackande ljud från kistan! Men allt detta har naturliga orsaker. Förruttnelsegaser gjorde att kroppen svällde och var också orsak till "smackningarna". Håret och naglarna hade inte växt, det såg bara ut så, eftersom huden torkat in.

Det finns en ballad, Leonore av Gottfried August Bürger, som handlar om den döde fästmannen som kommer om natten och hämtar sin brud.
Die Todten reiten schnelle!
Wir sind, wir sind zur Stelle

http://de.wikisource.org/wiki/Lenore

Var han månne inspirerad av furstinnan Eleonore? Hon försökte i många år att föda en arvinge. Hon var en ivrig jägare, men vargarna dödades inte utan fångades in. Sedan drack Eleonore vargmjölk varje dag, eftersom det skulle ge henne en son. (Hur mjölkar man en vild varghona? :shock: ) Till slut fick hon en son också. Men då hade hon blivit hela 41 år gammal, vilket ansågs onaturligt.
Alien
Moderator

Inläggav Inger » 2010-06-30 16:14:39

Alien skrev:Jag såg på Vampyrskräckens offer innan jag däckade.

Och jag såg en usel sjuttiotalsversion av Dracula innan jag däckade häromdagen. Lyckligtvis hann jag inte se hela...

(Hur mjölkar man en vild varghona? :shock: )

Man använder tjänstefolk. ;)

Till slut fick hon en son också. Men då hade hon blivit hela 41 år gammal, vilket ansågs onaturligt.

Jaha, då vet vi vad som funkar på ofrivilligt infertila. Bara ut i skogen och mjölka! :)
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2010-06-30 17:45:29

lemur skrev:, men Buffy the Vampire Slayer brädar allt och alla.

Jo. Bortsett från Angel då men det är ju nästan samma serie.

Lätt det bästa som gjorts i vampyrväg och kanske även i Tv-serieväg överhuvudtaget.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-30 18:49:26

Inger skrev:

Nej det är faktiskt stumfilmen jag talar om. Det stora tidsspannet gör att skräckfilmer upplevs på ett annat sätt än nutida, och den här är fint ljussatt. Jag gillar f.ö bara gamla skräckfilmer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-30 18:51:39

Moggy skrev:

Lätt det bästa som gjorts i vampyrväg och kanske även i Tv-serieväg överhuvudtaget.

Nej, Buffy är för nyblivna tonåringar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-06-30 19:31:32

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:

Nej, Buffy är för nyblivna tonåringar.

Fan heller. Buffy och Angel är brillianta TV-serier som i mångt och mycket definierade hur moderna TV-serier ska göras.

Serierna har ett djup i karaktärsutvecklingen och i de filosofiska aspekterna kring kampen mellan gott och ont som få TV-serier når upp till.

Ser man bara enstaka avsnitt så ser man en simpel och b-ig serie om en flicka som dödar monster och drar oneliners, men följer man serien från början till slut så inser man hur grymt jäkla bra Joss Whedon är på att göra serier med oanade djup.

Säsong 4 av Angel är t.ex en komplicerad djupdykning i filosofin kring gott och ont och varför godheten som princip är viktig även om det medför ett stort lidande och många offer för att bekämpa ondskan.
Moggy

Inläggav Moggy » 2010-06-30 19:47:15

Near Dark

http://www.imdb.com/title/tt0093605/

Bild

Kanske det bästa moderna vampyrfilmen. Tyvärr rätt okänd film. Gjord av Katheryn Bigelow, hon som gjorde The Hurt Locker, Point Break och Strange Days.
Moggy

Inläggav Alien » 2010-07-02 16:16:23

På grund av Twilightböckerna och -filmerna har området i Washington State i USA:s nordvästra hörn blivit ett populärare turistmål. Där finns ett indianreservat (där böckernas varulv Jacob bor) och ett naturreservat.
Förutom indianreservatet utgörs större delen av halvön Olympic Peninsula av ett naturreservat. Häftigast av allt är den tempererade regnskogen i Hoh. En mycket ovanlig klimatzon som bara finns här och i Patagonien i Argentina och på Nya Zeeland. Kylan från bergen möter värmen från havet, det myckna regnet skapar en våt miljö där mossor, lavar och ormbunkar under de ståtliga Douglastallarna skapar en trolsk och stundtals ogenomtränglig djungel.

Vi går en slipprig vandringsled genom skogen. Växter vi aldrig sett förr.
http://www.dn.se/resor/usa/inte-en-vampyr-sa-langt-ogat-ser-1.1127085

Låter faktiskt lockande. Känns som att den tredje filmen Eclipse vore värd att ses bara för omgivningens skull. Filmen kommer väl på TV så småningom. Då kan man gå till datorn, koka te, gå på toa när det blir ointressant.
Alien
Moderator

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-16 22:18:38

Vampyrer är ju underbara, och äckliga/farliga/ibland sexiga. Jag har älskat vampyrer så länge jag kan minnas (dvs längre än denna vampyrhype) och jag gillar faktiskt att det finns mycket vampyrlitteratur nu, men jag kan förstå om andra blir less. Ungefär som en liten del av min bekantskapskrets som är helt hypade på Avatar och jag tyckte inte den filmen var så bra faktiskt. Inte vampyrer dock men jag kan förstå om man blir trött på hyper inom nått man inte själv gillar.

Jag längtar tills Dark Shadows kommer ^_______^ Johnny Depp + Tim Burton + Gothic + Vampyr = Big Love
http://www.imdb.com/title/tt1077368/
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Återgå till Intressanta intressen

Logga in