Jag dejtar bara NT's!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-27 15:25:10

Zombie skrev:det finns hela skalan från svinpäls till guldhjärta på båda sidor om diagnosticerbarhetsgränsen.

Just det. Glöm aldrig det.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-27 15:30:23

opteron skrev:
Zombie skrev:bland annat är aspergare inte så lika - som du och TS tror.

Att ha få känslor/empati för omgivningen är en av kriterierna.

Det där har du nog fått om bakfoten.

För att få diagnosen Aspergers syndrom ska personen uppfylla vissa kriterier, så kallade diagnoskriterier. Det finns inget speciellt test som säkert kan visa om en person har Aspergers syndrom eller inte.

Kriterierna är samlade i diagnosmanualer och där beskrivs vilka beteenden eller svårigheter personen ska ha för att diagnosen ska ställas. Där beskrivs även vilka svårigheter eller avvikelser personen inte ska ha för att diagnosen ska ställas. I Sverige används både den amerikanska diagnosmanualen DSM-IV-TR och Världshälsoorganisationens (WHO) manual ICD-10.
Huvudkriterier för Aspergers syndrom

Enligt DSM-IV-TR används två huvudsakliga kriterier för att diagnostisera Aspergers syndrom:

1. Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.
2. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter.

Inom varje kriterium finns olika symtom som konkretiserar svårigheten eller beteendet. Läs mer om symtomen i artiklarna här till vänster.

För att diagnosen Aspergers syndrom ska kunna ställas, måste båda dessa huvudkriterier vara uppfyllda. Dock kan olika personer ha olika symtom och olika antal symtom. Även för två personer som har samma symtom, kan symtomen se olika ut och variera i intensitet.

Ett annat krav för att diagnosen Aspergers syndrom är att personen ska ha en begåvning inom den så kallade normalvariationen, vilket innebär att det inte får finnas någon generell utvecklingstörning. Personen ska inte heller ha någon generell försening av den tidiga allmänna språkutvecklingen. Ett ytterligare krav i diagnoskriterierna är att symptomen orsakar betydande problem i vardagslivet.

taget från

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav AAA » 2010-06-27 16:21:58

Inger skrev:Vad jag vet ingår inte empati i diagnoskriterierna.

Någon som fått sin empatiförmåga testad under utredningen?

Ja, det står i nåt utredningspapper jag har/hade... Men jag är rätt empatisk, tror jag. Fast när det känns som hela tillvaron ska krascha hela tiden är ju inte empati huvuddraget hos drabbad person direkt, oavsett vem det är.

Empati är ganska krångligt, det förutsätter att jag kan skilja på mina och andras känslor och att jag kan se objektivt på oss båda.

Små barn fattar till exempel inte att det gör ont på någon annan om jag kastar en kloss i huvudet på dem, trots att de vet att det gör ont på dem själva.

Har förresten svårt själv med den biten inser jag nu.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-06-27 16:23:42

Hur mäts empati, btw?
AAA

Inläggav outzaidur » 2010-06-27 17:08:28

AAA skrev:Hur mäts empati, btw?

antal deciliter tårar man fäller efter att ha sett en katt bli överkörd av en gräsklippare. (även kallat "Mary and Max"-undersökningen) :twisted:
outzaidur

Anslöt: 2010-04-30

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-27 19:22:36

Jag fick göra ett empatiseringstest under utredningen och fick undermåliga resultat. Frågorna hade mest att göra med förmågan att reglera och känna igen känslor och att kunna förutsäga andra människors tankar och reaktioner.

I övrigt känner jag att av de få aspies jag träffat IRL har jag fått både mer acceptans och uppskattning än i vanliga livet. Det ligger något fantastiskt befriande i att kunna spegla sig i andra människors hispighet och inte behöva förklara eller ursäkta sig.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav outzaidur » 2010-06-27 19:49:10

Angelic Fruitcake skrev:Det ligger något fantastiskt befriande i att kunna spegla sig i andra människors hispighet och inte behöva förklara eller ursäkta sig.

Det tar vi i hand på tycker jag :-)222
outzaidur

Inläggav opteron » 2010-06-28 13:52:11

alfapetsmamma skrev:
opteron skrev:
Zombie skrev:bland annat är aspergare inte så lika - som du och TS tror.

Att ha få känslor/empati för omgivningen är en av kriterierna.

Det där har du nog fått om bakfoten.

Ok, men när jag gjorde utredningen så fick jag empatifrågor att besvara, doktorn ansåg att brist på empati hade med Asperger att göra, jag är tyvärr ingen expert på Asperger så jag vet inte med all säkerhet. :?
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav outzaidur » 2010-06-28 15:55:29

opteron skrev:Ok, men när jag gjorde utredningen så fick jag empatifrågor att besvara, doktorn ansåg att brist på empati hade med Asperger att göra, jag är tyvärr ingen expert på Asperger så jag vet inte med all säkerhet. :?

Då tar vi det igen. Alla aspies är olika. Olika aspies uppfyller olika kriterier. Alla aspies har olika uppväxt. Olika moral och etik. Handikappet ser olika ut för alla. Att säga att brist på empati är typiskt Asperger är som att säga att ALLA nördar är Asperger. Vilket är väldigt fel.
outzaidur

Inläggav Zombie » 2010-06-28 16:08:56

Som Pemer, A-mamma och outzaidur.

Finns bättre skrivet om saken för den som letar (t.ex. där dit jag länkade), men det jag kommer på nu, eftersom jag just skrev det, är fotnoten här.

Sedan finns det tyvärr gott om doktorer som inte är pålästa nog att kunna diagnosticera AS men gör det ändå. Framkommer regelbundet här på forumet. Din kan ha varit en sådan, opteron, eller så missförstod ni varandra.

Ovanpå det är ordet "empati" dessutom ett sånt där slipperstensord som betyder olika saker i vetenskapliga sammanhang och för de flesta människor till vardags, och där läkarna har tagit den vetenskapliga definitionen (kanske ibland utan att förstå den själva) och använder inför vanliga människor utan att påtala skillnaden.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-06-29 1:54:37

outzaidur skrev:
opteron skrev:Ok, men när jag gjorde utredningen så fick jag empatifrågor att besvara, doktorn ansåg att brist på empati hade med Asperger att göra, jag är tyvärr ingen expert på Asperger så jag vet inte med all säkerhet. :?

Då tar vi det igen. Alla aspies är olika. Olika aspies uppfyller olika kriterier. Alla aspies har olika uppväxt. Olika moral och etik. Handikappet ser olika ut för alla. Att säga att brist på empati är typiskt Asperger är som att säga att ALLA nördar är Asperger. Vilket är väldigt fel.

Vilket också är "väldigt fel" - några minsta gemensamma nämnare (diagnoskriterierna kanske) måste det finnas, eller handlar det endast om aspekter eller defekter som ej är normaliserande i vårt samhälle? Varför då kalla dessa avvikelser för AS? "Udda typ" kunde ju i så fall vara en mer passande diagnos. Vadå "Då tar vi det igen"? Alla människor är väl för fan olika, var lite ödmjuk i svaren så personerna, särskilt nykomlingar, vågar diskutera och känna sig delaktiga. Mig kan du köra besserwiesser-stil med, men var snäll mot sådana som skriver "är ej expert" och sådant så de kommer tillbaka och skriver mer.
AAA

Inläggav outzaidur » 2010-06-29 2:45:06

AAA skrev:Vilket också är "väldigt fel" - några minsta gemensamma nämnare (diagnoskriterierna kanske) måste det finnas,

Nej, du har helt fel. INGA av de kriterier som finns för att få en AS diagnos är KRAV. Däremot finns det ett minimum-krav för antalet uppfyllda kriterier inom varje underkategori. Som Pemer skrev på sidan innan och andra redan nämnt. Det skymtas förbi att empatibrist KAN ha med en persons AS att göra. Men att vända på det och säga att aspies inte har empati, och att det är ett kriterium för AS, är HELT FEL.

Och NEJ, när det gäller att möta människor som vägrar läsa vad andra har skrivit tidigare i tråden så tappar jag helt humör och ödmjukhet. Ni får spekulera fritt i egna privata diskussioner kring teorier om egoistiska empatilösa aspies men när dessa åsikter kommer upp i ett offentligt forum i en offentlig tråd så säger jag ifrån. Det är lika löjligt som kopplingen mellan AS och mördare. Det är inte kul att läsa. :evil:
outzaidur

Re: Jag dejtar bara NT's!

Inläggav Frank » 2010-06-29 11:11:43

KandiShaker skrev:Jag har aldrig dejtat eller varit tillsammans med någon med AS. Är detta ovanligt eller vanligt?

Känner själv att jag inte får ut något av att dejta en aspergare, eftersom ( no offence ), jag upplever dem väldigt egocentriska och inte fattar intresse för mig. När jag för en konversation vill jag att båda bjuder på, man lyssnar på varandra och lär sig av varandra.

Några åsikter? Har ni varit ihop med en NT?

Ja, då har du inte träffat mig :)

Personligen är jag idag nog mycket mer egocentrisk mot personer som jag inte har något intresse av. Tidigare när jag inte insåg mina komplikationer spelade jag med och ingav säkerligen falska förhoppningar (vilket tär enormt känslomässigt) bara för att jag ville vara trevlig. Jag tror många känner likadant och orkar inte med spelet (utan är mer inbundna i vissa fall) för att få ett ragg. Men träffar stjärnorna rätt så har man (tror jag) hittat något som en icke asp. inte kan jämnföras med.

That´s me.
Frank
Ny medlem

Anslöt: 2010-06-09

Inläggav AAA » 2010-06-29 12:13:50

outzaidur skrev:
AAA skrev:Vilket också är "väldigt fel" - några minsta gemensamma nämnare (diagnoskriterierna kanske) måste det finnas,

Nej, du har helt fel. INGA av de kriterier som finns för att få en AS diagnos är KRAV. Däremot finns det ett minimum-krav för antalet uppfyllda kriterier inom varje underkategori. Som Pemer skrev på sidan innan och andra redan nämnt. Det skymtas förbi att empatibrist KAN ha med en persons AS att göra. Men att vända på det och säga att aspies inte har empati, och att det är ett kriterium för AS, är HELT FEL.

Det är ju för fan det jag säger, jag pratar inte om empati utan om att alla människor är olika - men någonting måste förena åtminstone de flesta som får en diagnos, annars fyller den ju ingen som helst funktion! Du är väl du och jag är jag - AS eller inte. Men av nån orsak har vi hittat hit och sitter och argumenterar om detta, om det beror på NPF eller kommunikationsbehov vet jag inte.

Saker är väl inte en absolut sanning för att någon har skrivit dem här? Vi har åsiktfrihet - inte bara för de som tror sig veta bättre än andra. Nu har jag hittat en karaktärsdefekt hos mig själv, jag blir jävligt trött på folk som ska tillträttavisa andra med sin egen förträfflighet eller kunskap inom vissa områden. Du har inte mer rätt eller fel än jag, men du kan ju uttrycka dig så om det roar dig. "Ha rätt eller var lycklig!"
AAA

Inläggav Jnx » 2010-06-29 12:55:48

outzaidur skrev:Det är lika löjligt som kopplingen mellan AS och mördare. Det är inte kul att läsa. :evil:

Jag tycker det är ganska oförskämt att jämföra empatilöshet, ett funktionshinder många aspergare har, med att mörda folk. Hela diskussionen känns som att du menar att människor som har svårt med empati är onda eller dåliga, därför vill du inte att aspergers ska associeras med sådana drag. Trots att det ändå finns ett samband som man kan läsa om i andra trådar. Det är ju en del av diagnosen för många, men inte alla.

Att man har svag "inbyggd" empati är inte samma sak som att man inte kan visa empatiskt beteende eller bry sig om andra människor.

Det kan ju vara intressant att diskutera utifrån stereotyper också, det är inte samma sak som att man menar att alla stämmer på stereotypen utan snarare att en större del gör det i varierande mån. Då är det ju bra att påminna folk om att det är en generalisering, men om generaliseringen är rimlig borde man inte bli upprörd. Man kan jämföra med att man gärna diskuterar "hur kvinnor är" (mer empatiska, mer sociala) eller "hur män är" (våldsammare, större, starkare) jag tror ingen inbillar sig att alla män är stora för det.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Zombie » 2010-06-29 13:39:04

"Empatilös" i kombination med "många" ger rent språkligt ett intryck som man inte bara kan blåsa bort genom att hänvisa till vad "empati" betyder i en strikt vetenskaplig bemärkelse, som ingen känner till, eller att man inte har skrivit "alla". Och när den i regel missförstådda etiketteringen då också från början bygger på missförstånd och förenklingar som även en del forskare numera har börjat växa ifrån, förutom att de också har börjat inse att den har gett allmänheten en bild av oss som ett slags psykopater, då finns den [WikiSve]hydra[/WikiSve]n redan där och går inte att besegra...

Självklart kan man bli både förtvivlad och arg. Gudskelov så länge man kan det.

Och jag vet att det är mycket att läsa, men kolla litet mer i trådarna allihop. Där finns litet, om inte vetenskapliga rön så dock iakttagelser direkt ur aspergares verklighet, som många av er uppenbarligen inte känner till:
http://www.aspergerforum.se/metatrad-hi ... 13281.html
Zombie

Inläggav Zombie » 2010-06-29 14:45:08

Och ett par konkreta tips, om ni som känner igen er i det där med "låg eller ingen empati" vill slippa få andra bland oss så hårt emot er:

Sluta att i de här sammanhangen använda termen empati och säg mentalisering(-sförmåga) och liknande istället.
Empati är nämligen för så gott som varenda människa i dagligt tal synonymt med "medkänsla, sympati; förmåga till 'känslor' för andra och i förlängningen så kallade 'känslor' (det vill säga ömmare sådana) överhuvudtaget; allt som kan göra en människa 'mänsklig' eller sympatisk" och har till och med har varit ett kodord för det i populärpsykologiskt intresserade kretsar ända sedan sjuttio- eller åttiotalet.

Tror ni på dem av oss som snarare upplever sig över"empati"ska, mer komplext men dock avgjort "empati"ska eller anser sig ha konstaterat omfattande "empati"störningar även i den icke AS-diagnosticerbara befolkningen så skadar det väl inte om ni tar in även det i era resonemang om saken.

Minns jag inte galet vad någon skrev i någon av "empati"-trådarna här så är det väl ungefär så framkantsforskarna har börjat göra.
Zombie

Inläggav opteron » 2010-06-29 15:15:24

outzaidur skrev:Då tar vi det igen. Alla aspies är olika. Olika aspies uppfyller olika kriterier. Alla aspies har olika uppväxt. Olika moral och etik. Handikappet ser olika ut för alla. Att säga att brist på empati är typiskt Asperger är som att säga att ALLA nördar är Asperger. Vilket är väldigt fel.

Säg det till min utredare då, kan skicka över hennes namn och var hon jobbar om du är intresserad, det var hon som gjorde utredningen och ställde frågorna, inte jag.

Dessutom var det hennes påstående, inte mitt och jag antar att en som har legitimerad doktor titel skall vara tillräcklig proffessionalistisk nog att kunna säga sanning till den som hon utreder?

Sedan hur det verkligen ligger till orkar jag inte bry mig om då jag har viktigare saker att tänka på, är det fel så får jag väl säga att ja då har jag också blivit lurad.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2010-06-29 15:35:02

Det ÄR en förvirrande fråga så jag tycker inte det är något vi behöver bli osams om.

Det vi kan konstatera är väl att det i alla fall HAR ansetts bland professionella vara ett vanligt drag bland aspergare, även om det inte är ett formellt diagnoskriterium. Att senare forskning givit anledning att ifrågasätta detta men att kanske inte alla professionella har möjlighet att hålla sig uppdaterade om allt. Och att det beror lite på hur man definierar empati.

Så egentligen har väl alla rätt.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Jnx » 2010-06-29 15:53:08

Det jag tar illa upp av implikationen att man är en dålig människa bara för att man har svårare för att känna empati. Jag kan nog räkna mig till den kategorin, jag har jättesvårt att reagera om någon t.ex. berättar att någon nära till dem har dött eftersom jag inte kan känna med dem då. Detta är vad jag skulle kalla den allmänna synen på empati. Jag har också lätt att missförstå känsloläget på andra. Jag fattar det som att detta är associerade fenomen.

Sen kanske det är sant att man håller på att ändra syn på om detta är drag som har med AS att göra det vet jag inte. För mig är det just empatiseringsförmågan som är en stark indikation för att jag kan ha AS. Det är tänkbart att det är en missuppfattning från min(och psykologens) sida att det har med AS att göra, det är tänkbart att jag helt enkelt har ett empatiskt funktionshinder utan att ha någon AS att tala om.
Jnx

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Zombie » 2010-06-29 16:35:11

Jnx skrev:Det jag tar illa upp av implikationen att man är en dålig människa bara för att man har svårare för att känna empati.

Där håller jag med dig helt och hållet. Om man använder ordet "empati" så som forskarna har gjort det.

Jnx skrev:Jag kan nog räkna mig till den kategorin, jag har jättesvårt att reagera om någon t.ex. berättar att någon nära till dem har dött eftersom jag inte kan känna med dem då.

Sådant berättar folk här om då och då, liksom en mängd andra varianter.

Jnx skrev:Detta är vad jag skulle kalla den allmänna synen på empati.

Det håller jag inte med dig om. Min erfarenhet från folk i allmänhet är som jag beskrev i mitt förra inlägg; den vetenskapliga definitionen av ordet används bara av en liten, i de här sammanhangen, elit, och de flesta har inte ens något incitament att reflektera över den. Det är till stor del därför vi har fått vårt rykte som ett slags psykopater, och det gör mig allvarligt rädd.

Jnx skrev:Jag har också lätt att missförstå känsloläget på andra. Jag fattar det som att detta är associerade fenomen.

Kan det för min del säkert vara. Jag känner också delvis igen mig, särskilt när jag är stressad. Det är inte så att man måste fungera som svart eller vitt här. Varken för oss eller "NT".

Jnx skrev:Sen kanske det är sant att man håller på att ändra syn på om detta är drag som har med AS att göra det vet jag inte. För mig är det just empatiseringsförmågan som är en stark indikation för att jag kan ha AS. Det är tänkbart att det är en missuppfattning från min(och psykologens) sida att det har med AS att göra, det är tänkbart att jag helt enkelt har ett empatiskt funktionshinder utan att ha någon AS att tala om.

Samma här. Är sättet din empatiseringsförmåga är "avvikande" på ett tecken på din AS, vem vore jag att veta mer om det än du.

Men just att jag skrev "sättet" ovan är en del av den springande punkten för mig. Mentaliserings- och medkännandeförmågan är inte enkelt av eller på, inte ens en glidande skala mellan av eller på - den går längs flera skalor, den är lika relativ även hos "NT" även om respektive totalmönster kan visa genomgående skillnader, det är inte givet att alla någorlunda adekvata sätt att mäta det där skulle komma fram till att vi sammantaget är "sämre" - en hel del, för åtminstone en del av oss, kan till och med vara träningssaker, och där kan folk som är udda ha stort försteg framför de flesta som inte är det.

Och sedan är ju inte avvikande mentaliseringsförmåga det enda som kan bestämma AS, eller som ens måste vara spårbart i ett enskilt fall - vilket du inte heller skrev, men jag nämner det för tydlighetens skull.
Zombie

Inläggav Inger » 2010-06-29 16:56:22

Det som tyvärr sällan framkommer är att även om en del aspergare saknar eller har låg empati så är skillnaden mot en psykopat att psykopaten saknar samvete.

Det är bristen på samvete som gör att man kan begå brott, manipulera och tillskansa sig saker på orättmätigt sätt, utan att tycka det är fel eller bry sig om konsekvenserna för andra.

Det är liiite allvarligare än att ha svårt att leva sig in i någon annans sorg etc, det är att aktivt kunna skada andra utan bry sig ett dugg, eller t o m njuta av det.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav treeman » 2010-06-29 22:37:57

Själv har jag funderat på att börja dejta ET's. Det kanske funkar bra...

NT.... näh får bli ET (feminin en).
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Smokescreen » 2010-06-29 22:42:44

Eeeeee Teeee, phooooone 911. :P
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in