Om hur träffar utlyses och anmälningar görs (delad tråd)

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Om hur träffar utlyses och anmälningar görs (delad tråd)

Inläggav Grimuald » 2010-06-28 14:01:31

Alien
Inläggen kommer från denna ursprungstråd: http://www.aspergerforum.se/hej-t16204.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett

nano skrev: de som annonseras öppet brukar ha regeln att de är öppna för alla på forumet och vanligen även deras eventuella närmsta sällskap.

Detta stämmer tyvärr inte. Inte bra att sprida ut vilseledande information. De s k öppna träffarna kan bli fulla och personligen tycker jag det är slarvigt att annonsera om träff utan att förklara eller beskriva förutsättningarna i ett tidigt skede. Rätt trist för de som befinner sig i målgruppen att mötas av en skylt "Tyvärr. Det är fullt. Kom igen nästa år." Jag har själv personligen blivit avvisad från en träff som varit annonserat här med motivet "Det är fullt.". Man känner sig inte inkluderad då, utan utesluten.

Ni som sätter upp "Fullt"-skyltar lite hur som helst tänk lite på att det finns folk vars förhoppningar blir slagna i spillror. Det korrekta beteendet är att i god tid noggrant och tydligt informera om hur många som får vara med. Vet man inte det bör man förvarna i god tid att det kan bli fullt. Som det är nu så är det fullständigt kaotiskt och det mår väl ingen (särskilt aspergare) bra av.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav nano » 2010-06-28 14:07:59

Du kan nog faktiskt ha en poäng i det.
Jag brukar nog vara dålig på att ange maxantal deltagare, jag vet att Pemer varit bättre på den punkten.
Han är iofs mer van initiativtagare än mig.

Själv har jag ännu inte varit med om att behöva sätta maxantal tror jag.
Utom då på de träffar jag planerat hemma hos mig men som inte blivit av men där är det lätt för mig att inse att det inte finns plats för mer än 4-5 personer.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Grimuald » 2010-06-28 22:10:00

Inger skrev:Välkommen smulan08!

Grimuald, om man vill vara säker på att komma med på någon träff så får man se till att anmäla sig i god tid. Eftersom det är arrangemang av privatpersoner som oftast har begränsat utrymme hemma, eller där restaurangen man ska träffas på kanske inte har hur många lediga bord som helst, så kan man inte räkna med att det ska få plats obegränsat antal medlemmar.

Men visst vore det bra om maxantal deklarerades redan från början så att man fattar att det är "först till kvarn.." som gäller.

(Själv har jag tyvärr svårt att bestämma mig förrän i sista minuten eftersom orken varierar med dagsformen.)

Kanske man borde ha en separat tråd där vi kan diskutera detta?

Ja, gärna det. Jag är själv hänvisad till dagsformen och bestämmer mig oftast sent därför att jag tycker att det är jobbigt att lämna återbud.

Jag tycker att detta är en central fråga när det gäller träffar. Dvs någon sorts etikett eller regelverk när det gäller träffverksamhet som annonseras via aspergerforum. Jag har själv varit närvarande på träffar under cirka ett års tid och har upplevt olika sätt som man hanterar träffarna på. Har själv funderat på att anordna en träff men backat av olika skäl därför att jag känner mig väldigt osäker på om jag bryter mot någon oskriven regel typ den du nämner ovan om "först till kvarn". Hur ska man begripa att det är "först till kvarn" som gäller om det annonseras "Vandring kl XX den YYYY-MM-DD" och folk anmäler sig på löpande band ? Då tänker iallafall jag att hur många som helst är välkomna, dvs det finns ingen övre gräns. Och det känns bra för mig också, för då vet jag att jag är välkommen även om 100.000 individer kommer.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav nano » 2010-06-28 23:21:57

Grimuald skrev:Hur ska man begripa att det är "först till kvarn" som gäller om det annonseras "Vandring kl XX den YYYY-MM-DD" och folk anmäler sig på löpande band ? Då tänker iallafall jag att hur många som helst är välkomna, dvs det finns ingen övre gräns. Och det känns bra för mig också, för då vet jag att jag är välkommen även om 100.000 individer kommer.
Man frågar helt enkelt arrangören.
När det är utomhus finns det inga direkta begränsningar annat än utrymmet på jorden egentligen.

Jag tycker inte det finns en massa oskrivna regler, bara olika saker arrangören inte tänkt på.
Vi är ju inga proffs direkt :D
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Alien » 2010-06-29 1:16:18

Begränsningen är helt enkelt lokalens storlek. Eller hur många bord man kan boka på en restaurang.

Kaféträffarna i Uppsala har inte haft någon maxstorlek, vi har väl helt enkelt hoppats på att vi ska få plats allihop. Och det har vi fått hittills, även den gång vi var hela nio personer.

När det gäller anmälningar så är det kanske klokast att anmäla sig tidigt, ev med brasklappen att man kanske inte orkar komma den dagen. Det blir väl bara ett problem, om det är få anmälda, då riskerar träffen att bara bli två personer el att man sitter där ensam, om några hoppar av. Men i Stockholm tycks det vara det motsatta problemet, om många anmäler sig i sista minuten får de inte plats.
Senast redigerad av Alien 2010-06-29 16:15:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Danne » 2010-06-29 13:00:16

Som jag skrev i en annan tråd så är det inte rimligt att förvänta sig att restaurangerna ska ta emot oss och förse oss med plats på alltför lösa premisser.

Vid träffarna i Stockholm så har en del regler/krav ställts på oss som deltagare, för att det öht ska vara genomförbart.

Det ena är mattvång/beställningstvång, vilket låter värre än vad det är.
Det går ut på att restaurangerna inte är så pigga på att reservera halva restaurangen för en grupp människor som inte tänker äta/köpa något från menyn.
Speciellt då dom då får tacka nej till andra betalande kunder för att vi tar sådan plats för våran sammankomst.

Så den regeln har kommit av naturliga skäl, och bör ses som rimlig.
D.v.s. att om man går på en restaurang så är man där för att äta också, annars får vi nog försöka hitta en icke-restaurang att vara på.

Sen har vi det här med maximalt deltagarantal.
Det är jättetrist att behöva neka folk som vill komma, men samtidigt så är det inte lyckat att ringa en restaurang samma dag som vi ska dit och hoppas att dom ska ordna plats åt ett större gäng folk vid intilliggande bord med så kort varsel.
Många här, liksom jag själv, har svårt att veta i förväg om man kommer närvara, men tyvärr är det en av de verkligheter vi måste försöka anpassa oss till idag.
Ingen restaurang accepterar en beställning på "mellan 10-40 personer", eller reservation av ett större antal intillsittande platser i sista minuten.

De träffar som hålls här i Stockholm är ganska informella (vilket vi nyligen haft en diskussion om och fastställt), och det är endast av eldsjälarnas erfarenhet och engagemang som det blir bra gjort.

Så om ALL information inte är 100%'ig alla gånger, kanske vi kan ha lite överseende med?
Jag menar, vi betalar ju liksom inte några inträdesbiljetter precis, som vi kan kräva garanti för.

Med det sagt, så tycker jag ändå det det är rimligt att ha som "stående regel" att man försöker informera om att träffen som arrangeras har ett tak för antal deltagare, och gärna ungefär var det taket ligger.
Så det förslaget är vettigt, tycker jag.

Men, samtidigt så är det inget vi ska kräva för benhårt heller.
Att stockholmsträffarna blivit fullbokade är knappast en ny företeelse, det händer alltsomoftast sedan lång tid tillbaka, och bör alltså inte komma som någon överraskning för någon som varit med ett tag.

Sen får vi alla försöka ta vårt eget ansvar och, trots våra svårigheter, visa lite bättre framförhållning, så inte alla anmäler sig i sista sekunden till träffarna.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav Inger » 2010-06-29 13:06:29

Mycket bra sammanfattat.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2010-06-29 13:41:06

Ja, klockrent, Danne! :)
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Träffar