Jag dejtar bara NT's!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag dejtar bara NT's!

Inläggav KandiShaker » 2010-06-25 23:00:30

Jag har aldrig dejtat eller varit tillsammans med någon med AS. Är detta ovanligt eller vanligt?

Känner själv att jag inte får ut något av att dejta en aspergare, eftersom ( no offence ), jag upplever dem väldigt egocentriska och inte fattar intresse för mig. När jag för en konversation vill jag att båda bjuder på, man lyssnar på varandra och lär sig av varandra.

Några åsikter? Har ni varit ihop med en NT?
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav treeman » 2010-06-25 23:03:04

Varit med en NT i 11 år. Var bra.

Varit ihop med Aspergare också.

Egocentriska.... hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.
Inga kommentarer alltså. Me is big diplomat....

Själv har jag Asperger och är mindre egocentrisk än de flesta NT. Fast tog ett tag att bli det. Förstå vad jag gjorde. Och att jag INTE ville vara sån.

Lärt mig ta mig ur den Autistiska GLASBUBBLAN och bli genuint intresserad av andra individer. Var skrämmande i början men... NU känns det bra!
8)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Smokescreen » 2010-06-25 23:07:56

Hm. Kanske ligger något i det, men hör mer till ens psykiska hälsa. Någon som mår bra, flödar med energi, hellre än att man annars dränera en på energi, för man blir egocentrisk, av ren 'självbevarelsedrift'.

Men är inte just neurotypiska värre om dem är jsut fulla av sigsjälva?
Lite fucking balans, för en gång skull.
Eller behöver jag börja dejta killar istälet?
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav KandiShaker » 2010-06-25 23:12:35

Smokescreen skrev:Hm. Kanske ligger något i det, men hör mer till ens psykiska hälsa. Någon som mår bra, flödar med energi, hellre än att man annars dränera en på energi, för man blir egocentrisk, av ren 'självbevarelsedrift'.

Men är inte just neurotypiska värre om dem är jsut fulla av sigsjälva?
Lite fucking balans, för en gång skull.
Eller behöver jag börja dejta killar istälet?

Grejen är att jag märker hos många aspies att dom vill vara intresserade av andra, dom har övat in det där... Men man KÄNNER inte att dom är intresserade. Det är bara en fasad.
NT's må vara totala as ibland, men när dom känner intresse för en så märks det ;) Förstår du?
KandiShaker

Anslöt: 2010-06-15

Inläggav opteron » 2010-06-25 23:19:38

Om aspergare är ego är väl en smakfråga, jag finner många NT att vara lika mycket ego isåfall.

Men rent allmänt kanske aspergare ses som ego, men är inte de flesta människor ego egentligen?
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Smokescreen » 2010-06-25 23:21:30

Fan vad så många kan låta så arroganta gällande vad andra är och inte är. Kan vi nöja oss med att du erfar, att du upplever att aspies bara lägger upp en fasad.

Kanske du bara har svårt att acceptera att andra kan ta för sig och bryr sig, att du erfar dig bli bekräfttad och att bli sedd med intresse , av någon värde ? I sådana fall kan jag inte klandra dig!
Var med en tjej som jag dumpade för att hon aldrig sa något gott om en, inte efter alla mångorgasmer, finmiddagar, morgonfrukost o allt man gjorde. Hon trodde väl att det var något jag var skyldig henne för att få vara i hennes heliges närvaro.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav opteron » 2010-06-25 23:26:49

KandiShaker: Jag håller inte med, Pemer här på sidan hjälpte mig med problem jag hade angående mitt omhändertagande.

På stället sa dom att Pemer var självego och var endast ute efter att bli ett ansikte utåt för aspergare, att han bara var ute efter uppmärksamhet.

Jag har dock kollat in i roten av min hjärna och finner inte ett skit på vilket sätt Anders Pemer skulle tjäna på av att vara känd utåt som Aspergare? Är väl snarare negativt än positivt då han får mer att försvara sig för osv när folk kommer och frågar om hans asperger och hans organisation.

Och att vara känd för att ha asperger är inte särskilt attraktivt, alltså märkte jag direkt att det stället var full av skit, och egentligen visade dom sig vara mer ego än andra, de bara satt och slappa och gav ingen vård när det var tanken egentligen.

Det enda jag lärde mig därifrån var att det är bra att tänka på sig själv och vara ego, ha skinn på näsan och slåss för sig och sina åsikter, visst jag har uppnåt en del, men men det bevisar ju trots allt att NT är mer ego än aspergare.
opteron

Inläggav DIProgan » 2010-06-26 0:40:07

Har inga problem att förstå vad du menar alls (!) men tror ändå det finns nog med emotionellt gångbara personer med AS också.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 0:54:17

Slog mig faktiskt att once upon a time, så fejkade man faktiskt sitt inttresse. Men sedan så har jag även varit något excentrisk, funnit mer skoj än tydligen självaste personen tyckte sig finna i det dem har berättat eller vad de har att komma med.

Ja men kan tänka mig problem med Aspies.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Inger » 2010-06-26 0:55:16

Alla är individer, har väl upplevt både egocentricitet och äkta empati hos personer med AS. Och jag har nog aldrig träffat någon med AS som är särskilt bra på att fejka något de inte känner på riktigt.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Smokescreen » 2010-06-26 0:58:15

Och så slog det mig faktiskt efter ditt inlägg, Inger, att min svårighet för genuin intresse berodde på min extream fysiska lidande som gjorde det smärtsamt att försöka visa intresse just i det skedet av mitt liv.

Så nu igen. Som sagt. Man kan inte tro sig kunna bilda några slutsatser om någon, inte ens en målgrupp, utan att man faktiskt diskriminerar, cementerar och är bara allmänt accepterat korkad. Fast lite dum måste man vara då, eller så skulle frid hända över natt. *ser fjärilar, tystnad, fågelsång , män som dansar, kvinnor som är tysta*
Smokescreen
Inaktiv

Re: Jag dejtar bara NT's!

Inläggav outzaidur » 2010-06-26 1:07:54

KandiShaker skrev:jag upplever dem väldigt egocentriska

inte fattar intresse för mig.

Det finns alla typer av AS, både mega ego och empatiska lyssnare med hjärtan av guld.

Du har bara inte träffat de riktigt fina Aspisarna som verkligen kan vika sig dubbelt för att hjälpa en annan människa. Dom finns, men dom gömmer sig väldigt bra :)
outzaidur

Anslöt: 2010-04-30

Inläggav treeman » 2010-06-26 1:43:27

Jag har hittat en underbar ASPERGER kvinna som inatt "midsommaraftons-natten" lagt 7 sorters blommor under sin kudde. För hon vill drömma om mig (hon sa det inte direkt men jag fattade). Hon har så mycket känslor.

Jag gråter snart... hon är den vackraste och finaste jag träffat.
Kanske gråter sen. Aspergare kan vara icke EGO.
* nu kom det tårar *

Hon är verkligen underbar.
:-)154

Jag skulle dö för henne utan att blinka. Gör vad som helst.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav animal » 2010-06-26 10:08:36

treeman skrev:Jag har hittat en underbar ASPERGER kvinna som inatt "midsommaraftons-natten" lagt 7 sorters blommor under sin kudde. För hon vill drömma om mig (hon sa det inte direkt men jag fattade). Hon har så mycket känslor.

Jag gråter snart... hon är den vackraste och finaste jag träffat.
Kanske gråter sen. Aspergare kan vara icke EGO.
* nu kom det tårar *

Hon är verkligen underbar.
:-)154

Jag skulle dö för henne utan att blinka. Gör vad som helst.

Vad söt du är. Det är härligt med människor som vågar vara intensiva och ohämmade.

"My love is as sharp as a needle in your eye", som Morrissey säger. Det brukar jag försöka efterleva. ;)
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav opteron » 2010-06-26 23:28:38

Jag tror vi Aspergare är mer känslosamma och egentligen inte egostiska alls innerst inne, men till det yttre kan vi verka så eller skådespela i vart fall.
opteron

Inläggav AAA » 2010-06-27 1:31:54

Kul treeman, hoppas det blev mysigt :-) Vem fan är NT? Jag tror de fejkar.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav opteron » 2010-06-27 2:04:27

AAA skrev:Kul treeman, hoppas det blev mysigt :-) Vem fan är NT? Jag tror de fejkar.

Neger Tentakler, givetvis fejkar dom.
opteron

Inläggav Zombie » 2010-06-27 2:18:03

Som andra har sagt, det finns hela skalan från svinpäls till guldhjärta på båda sidor om diagnosticerbarhetsgränsen. Däremot kan det väl ställa till det om en aspergare är efter eller inkrökt i sig själv i sin neuropsykiska mognad eller på grund av en stressad tillvaro, eller en "NT" är samma sak på grund av en för bekväm tillvaro där de _skyddas_ från att granska sig själva eller ta de större frågorna i livet före de mindre. Ungefär och bland annat.

Men tänk vad mycket man slipper förklara för en aspergare som vet att den är det! Och vad mycket man slipper kämpa för sina nödvändiga livsförutsättningar och uppleva den där ständiga grundläggande obalansen i behov, ork och så vidare med en som är kablad på i grunden samma sätt och inte försöker göra sig till något annat!

Även om jag nu skulle närma mig någon på öppna marknaden, eller på den tiden jag försökte försöka, vad i fridens namn skulle en så udda person som jag ha för chanser? "Normala" människor skulle fly all världens väg och jag skulle bryta ner mitt eget psyke! Nu en bit upp i åren skulle det kanske vara en aning lättare, när den värsta ytligheten har gått ur en del av de "normala", men ändå.

Inte för att jag skulle döma ut en "NT" som sådan för det, märk väl. Sist och slutligen finns det också exceptionella personer litet här och där. ;) Och säkert också aspergare som är "normala" i den mening jag använde ovan.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav matterik » 2010-06-27 8:52:50

Jag tror att folk på autism spektrumet har en tendens att se saker och hela världen från sitt eget perspektiv och därför uppfattas som ego. Har att göra med något som kallas theory of mind.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Inger » 2010-06-27 9:12:28

Å andra sidan upplever jag att många som räknas som normala också främst ser saker ur sitt eget perspektiv och har ännu svårare att förstå och acceptera folk som är annorlunda. Sådana saker får ofta inte ens talas om. Och när man försöker förklara hur man fungerar så är det många som ändå inte riktigt fattar.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2010-06-27 13:54:51

matterik skrev:Jag tror att folk på autism spektrumet har en tendens att se saker och hela världen från sitt eget perspektiv och därför uppfattas som ego. Har att göra med något som kallas theory of mind.

Har ältats hur mycket som helst, se nedersta listan här. Och förutom det Inger påpekade, som lätt kan ställa till mer än man orkar för många av oss om man inte är försiktigare än vad man t.ex. som yngre kanske har förstånd och som äldre praktisk möjlighet att vara, så är det ändå inte så enkelt - bland annat är aspergare inte så lika - som du och TS tror.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2010-06-27 14:38:54

Zombie skrev:bland annat är aspergare inte så lika - som du och TS tror.

Aspergers Syndrom är ett kriterier test, vissa fyller fler kriterier än andra. Att ha få känslor/empati för omgivningen är en av kriterierna, men det finns även NT som inte har empati/känslor så den saken är individuell.

Det är ungefär som att säga att alla kvinnor är svaga, eller dumma i huvudet.
opteron

Inläggav Inger » 2010-06-27 14:43:04

Vad jag vet ingår inte empati i diagnoskriterierna.

Någon som fått sin empatiförmåga testad under utredningen?
Inger
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2010-06-27 15:18:59

Det ingår inte i kriterierna, nej. Det skymtar endast förbi i en enskild punkt, fjärde exemplet på hur "kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt" kan visa sig: brist på social eller emotionell ömsesidighet. Det är det närmaste man kan komma, och det är alltså inte ens ett krav att ha sådan brist. Den nedsatta förmågan att ineragera socialt ska visa sig på minst två av de fyra listade sätten.

"Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter" ska ta sig minst ett av fyra listade uttryck. Det är det där man ibland kan undra om vissa som ska utreda för diagnosen har läst fel och tror att det är alla fyra plus fyra beskrivningar som måste vara uppfyllda... :roll:
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in