''Hbt'' funkade bättre än kbt (räddad av hästbeteendeterapi)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

''Hbt'' funkade bättre än kbt (räddad av hästbeteendeterapi)

Inläggav Alien » 2010-06-23 20:31:48

Sven är attitydambassadör (Attitydkampanjen för att förändra attityder mot psykisk sjukdom). Se mer om detta här: "Vi ska förändra attityden till alla som är psykiskt sjuka"

Han har bipolär 2, det som förr kallades manodepressiv sjukdom.

Det var hästar som fick honom på fötterna när han var som allra värst däran. De blev hans medicin.
Sven Frostenson har lång erfarenhet av hur den psykiatriska vården här i landet fungerar. Under en period på elva år åkte han in och ut på sluten avdelning och inom öppenvården. Efteråt har han läst sina journaler och insett att han gick på fem mediciner dagligen av de allra tyngsta sorterna.
---
–  Det finns folk som blir hjälpta av mediciner, men mig bet de inte på. I dag är jag medicinfri och det är tack vare mina hästar, Gebban, Shona och Colette. Och hästar är helt utan biverkningar, säger Sven Frostenson.
---
Mot depression har han fått elchocker.
http://www.unt.com/leva/hastarna-blev-hans-terapi-980853.aspx

Sven har tröttnat på att prata om sig själv, det slipper han med hästarna.
Han har vänt in och ut på sitt liv hur många gånger som helst, inför oräkneliga läkare, psykologer, kuratorer och annan vårdpersonal. Och det hjälpte inte honom.
–  Jag tycker intellektet är överskattat. Det finns ju en populär terapiform som heter kbt, kognitiv beteende terapi, men det som har räddat mig är hbt, hästbeteendeterapi, säger han och ser genast gladare ut.

Just det där att han slapp prata om sig, är en egenskap hos hästarna som han älskar. Med hästarna är det hur man beter sig som räknas. Inför dem behöver han inte hålla uppe en fasad. Hästarna är knappast intresserade av hans bakgrund. De har inga förutfattade meningar om honom för att han gick in i väggen 1989.

Han var inlagd ett år på ett behandlingshem men skrevs ut för att kommunen skulle spara pengar. Men frisk var han inte, han kunde inte sova och inte äta. Då bjöd hans syster honom att till sin gård med ridhästar. Där fick han hjälpa till med hästarna.
På det viset kom jag upp på förmiddagen. Och fick någon annan att bry mig om förutom mig själv. Hästarna behövde mig och jag behövde dem. Och de uppskattade mig för den jag var. På behandlingshemmet hade jag inte haft någonting att göra och på sjukhusen satt man mest och rökte som en borstbindare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-25 22:15:14

Hej!

Mycket intressant. Det finns ju ridterapi som hjälper mot mycket. Personer med medfött rörelsehinder, stroke eller MS mår bättre och får bättre balans av av att rida. Personer med ADHD blir lugnare. Så att det hjälper mot bipolär är inget jag förvånas över.

Synd bara att inte fler erbjuds hbt. Alla borde ha en chans att få prova det. Några mår bäst av hbt, andra behöver mediciner och för några räcker det att gå på kbt-samtal där man måste vända ut och in på sig själv. Tror att det inte finns någon metod som hjälper alla, men alla sätt som hjälper en person att slippa medicinera är ju bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-25 22:32:46

Djur är alltid bra (så länge man inte är allergiker då, förstås)!
Jag tycker att djurterapi borde erbjudas alla som mår dåligt.
Man kunde komma in med dödslängtan och må hur dåligt som helst - och så skulle en glad labrador, en kelig katt, en pigg kanin eller en go' ko få en att vilja leva igen. T.o.m. ormar och fiskar kan nog göra en glad. Mer djur i psykvården! Djuren tar en som man är. En katt som buffar mot ens arm och vill gosa, en hund som ivrigt visar att den vill leka, en häst som ser på en med kloka ögon...de dömer en inte, de tar en som man är. Djur är bäst!

Bild
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Smokescreen » 2010-06-25 22:40:49

Jaja. Skriver för mycket.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in