Vampyrer i kulturen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: NEEEJ! Inte mer vampyrer!

Inläggav manne » 2010-06-25 16:43:01

Kahlokatt skrev:Kahlokatt i stadens (förmodligen snart enda) bokhandel: "Vafan, en hel hylla med bara Twilight-böcker!? Och där står fler vampyrböcker! Och ännu fler! Det tar aldrig slut!"

Kahlokatt i sci/fibokhandel i Stockholm: "Twilightvecka!? Twilightprylar!? Och varför handlar all goth-manga om vampyrer!?"

Kahlokatt framför nyheterna: "Voffor gör di på detta viset? Står och skriker åt en reporter? Voffor då? Han har vad, sade ni? Träffat Twilight-stjärnorna? Och därför måste ni gallskrika? Och ta på honom?"

Aaaah! När är den här lkohr0gkak52+´9035 vampyrtrenden över!?

skit böcker eller tonårs böcker här så har du en bra vampyr serie.

Bild
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav sugrövmanövern » 2010-06-25 17:42:42

Barnen måste ju få ha någonting de med. Förut var det Harry Potter, nu Twilight. Jag tycker Harry Potter var värre, speciellt när skådespelaren blev vuxen och typ var ett barn med basröst :lol: . Twilight är sjukt gay dock, så töntigt att det inte ens är kul. Men som sagt man får tänka på att det riktar sig till barn :-)176 .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav jorand » 2010-06-25 17:45:48

Barnprogram:

http://svt.se/2.110693/vampyrskolan

Och de kan bitas!
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-25 21:33:46

Harry Potter gillar jag faktiskt, fastän det är en sådan där sak man måååste gilla. Är inget superfan, men har läst alla böckerna och tycker att filmerna är jättemysiga. Helena Bonham Carter blev min idol efter att jag sett henne som Bellatrix Lestrange. Så härligt galen!

I tonåren var jag lite inne på vampyrer och älskade Coppolas Dracula-filmatisering, men jag tröttnade ganska snabbt. Jag tycker det är roligare att digga något som inte är så jättetrendigt. Kunna ta fram en CD med någon obskyr sångerska som sjunger på romani eller en konstig film från Mexico är roligare än att tjata om Läckbergs senaste Asperger-mördare.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav call_me_ps » 2010-06-26 11:25:12

@ Kahlokatt. Harry Potter är stört skön, i böckerna. jag har läst böckerna på engelska minst 4 gånger bok till bok. där har vi en spännande historia även om man kan tycka att harry är knäpp ibland. jag var såld på hp från det jag börja läsa böckerna med en viss skeptesis.

filmerna där imot, tycker jag suger elefant skit.. eller finns en av filmerna jag gillar. HP o hemligheternas kamare, den följer boken ganska på pricken, med handling. Där imot var det super stor besvikelse på Halvblodsprinsen. massa fåniga sido spår, som harrys o ginys flört i huset som blir attakerad,

Harry rusar ut och börjar kasta förtrollningar, vilket är konstigt då harry fortfarande är minderårig och inte får utföra magi utanför skolan utan att få repremand.. logik fel, fel person på horrach slughorn, ingen strid i slutet av filmen, ingen större förklaring av voldermorts liv i minnes form, förutom barnhemet o när han pratar med slughorn.

så med avsky o skräck blandad förtjusning jag ser fram imot sista filmerna.
call_me_ps

Anslöt: 2010-06-04

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-26 21:25:40

call_me_ps skrev:filmerna där imot, tycker jag suger elefant skit.. eller finns en av filmerna jag gillar. HP o hemligheternas kamare, den följer boken ganska på pricken, med handling.

Märkligt nog verkar det vara den film flest människor tycker är sämst. Jag tycker om den; trean (HP och fången från Azkaban) var nog den svagaste rullen, tyckte jag. Fyran (Flammande bägaren) och sexan (Halvblodsprinsen) är mina favvisar. I femman var det så mycket som inte kom med i filmen i och med att boken är så tjock...synd, synd...

Jag har aldrig lyckats falla för Sagan om Ringen, fastän jag har läst böckerna och sett filmerna. Star Wars har jag aldrig heller blivit ett fan av.
Kahlokatt

Inläggav MsTibbs » 2010-06-26 21:51:35

Twillight känner jag inte till mer än namnet, men om man letar i en goths bokhylla länge nog, hittar man något vampyrrelaterat, svart magi, spöken, avrättningsmetoder, fladdermöss, drakar... :-)138 :-)183 :-)199 :-)233
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-26 22:47:41

Avrättningsmetoder var ett av mina specialintressen i gymnasiet, tillsammans med bl.a. kristaller, spådomar, anden i glaset, etc, etc.
Jag skämdes över att jag var så fascinerad av avrättningsmetoder och tortyrredskap, för jag tycker att dödsstraff och tortyr är det värsta som finns! Men just det allra otäckaste finner jag ibland fascinerande. Jag älskar ju freaks också...
Kahlokatt

Inläggav lasseivägen » 2010-06-26 22:51:51

HHHrrrmm böcker om vadå, vampyrer, fins väll i Sydamerika nån sorts variant av fladdermöss. Men ja har väll missat de, mitt specialintresse just nu är faktiskt hjärnan, å där hander ju det mesta som vi uppfattar som värklighet.??

Nä nu får ja äta upp mina jordgubbar i grädde, konjak å honung.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Kahlokatt » 2010-06-26 22:55:08

lasseivägen skrev:HHHrrrmm böcker om vadå, vampyrer, fins väll i Sydamerika nån sorts variant av fladdermöss.

Sådana vampyrer gillar jag, de är söta. Synd bara att de sprider rabies. :shock:
Kahlokatt

Inläggav Pemer » 2010-06-27 0:00:59

Kan det inte skrivas lite fler helt nya historier på vampyrtemat, det har ju gjorts så förskräckligt lite om just vampyrer? Och bara det senaste halvåret eller så, det känns som ett alldeles nytt, fräscht och outforskat ämne som jag alldeles nyss har börjat höra talas om. Mer, tack! Mer! Mer!

Ironi slutar här... :roll:
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav ragnevi » 2010-06-27 1:47:19

Jag har ju alltid älskat vampyrer, när jag gick i första klass och precis lärt mig läsa så gick jag till biblioteket och frågade efter böcker om vampyrer. De letade upp en bok åt mig, men sa att mer hade de inte, men de borde kanske ringt till BUP...

I tonåren så hittade jag Vampyrkrönikan av Anne Rice, efter att En vampyrs bekännelse filmatiserats.

Sedan så kom ju Buffy.

Twilight bryr jag mig inte speciellt mycket om, för jag tycker den är för mesig, första filmen sög och andra var värre. Kommer därför knappast läsa böckerna.
Men lite mer glädjande är att True Blood har precis startat sin tredje säsong i USA och den började väldigt starkt. Riktigt bra skräckdrama när det är som bäst.

Även Vampire diaries tog sig mot slutet, men tror att den har en målgrupp som liggen närmare Twilight än True Blood.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav call_me_ps » 2010-06-27 11:15:20

star wars och star trek har jag inte fastnat för något djupare. böckerna om Sagan om ringen har jag försökt ta mig igenom. sitter just nu strandad med bilbo i vänt läge. Där i mot LOTR filmerna tycker jag är underbara.

nu var det ett tag sedan jag såg HP filmerna, men i HP o flammande bägaren får dobbie o vinky stå tillbaka och hela sido historien om ... ööö... mmmm... husalverna befrielsefront... S.P.E.W. kan inte den svenska översättning, då det var ett mycket bra tag sedan ja lyssna på dom. gillar engelska bättre.

som sagt halvblods prinsen är långt i från min favvorit, men men om du gillar den så ska jag inte sabba det.

twilight har sina för o nackdelar, satt upp till 1 i natt o läste ut eclipse, nu ska ja börja på 4:e o sista boken, breaking dawn. måste ju bara få veta hur det går.
call_me_ps

Inläggav Maldita » 2010-06-27 11:52:03

En bra vampyrhistoria är Carmilla, en kort bok av Sheridan leFanu. Boken kom 25 år före Dracula. Hjältinnan är ganska mesig, men det var ju ganska vanligt på 1800-talet. Boken startade "trenden" med lesbiska vampyrer.

Dessutom finns det Låt den rätte komma in, mycket bra (men otäck) bok av John Ajvide Lindquist. Filmatiseringen är också mycket bra.

Twilight är mesig tonårssörja, den har samma bett och skräckkänsla som en hundvalp utan tänder och klor (visserligen skulle ju just det vara obehagligt i och med att en söt valp blivit skadad, men men). Alla de övriga böckerna i serien är likadana, fast den sista boken innehåller en mycket Cronenberg-aktig scen som gav den ett litet underhållningsvärde.
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Inger » 2010-06-27 12:27:07

Maldita skrev:En bra vampyrhistoria är Carmilla, en kort bok av Sheridan leFanu. Boken kom 25 år före Dracula. Hjältinnan är ganska mesig, men det var ju ganska vanligt på 1800-talet. Boken startade "trenden" med lesbiska vampyrer.

Den gillade jag som tonåring. Och de gamla Dracula-filmerna, de hade något speciellt. Senare blev jag också förtjust i Anne Rice. Men efter det har det bara gått utför.

Att säga att genren överexploaterats vore en grov underdrift. Nu är jag så trött på vampyrer att jag knappt ens gitte klicka på den här tråden fast rubriken sammanfattar min känsla precis.

En av de roligaste vampyrfilmer jag sett (någon gång på 70-talet) var Kärlek vid första bettet, där vampyrerna försökte råna en blodbank. :)
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-27 15:31:27

Ät totalt fed up med allt vad vampyrer heter och det enda som någonsin gjorts bra när det gäller vampyrfilm är Nosferatu.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav call_me_ps » 2010-06-27 18:30:34

kan hålla med Maldita om "låt den rätte komma in" både filmen o boken är kanon.

fan nosferatu stumfilmen var länge sedan man såg.

att det råder vampyr inflation är ingen nyhet, tänkte ge mig i kast med anne rices böcker, när jag är klar med twilight, eller om man ska skjuta in "liftarens gudie till galaxen" i mellan..hmmm
call_me_ps

Inläggav treeman » 2010-06-27 19:17:28

Rent hypotetiskt nu då.
Om jag erkände att jag var vampyr, skulle ni alla ogilla mig då och "banna" mig ifrån forumet?

Jag har INTE varit vampyr sen innan slaget vid Lützen 1632. Verkligen inte.
Förresten var Gustav II Adolf en stor klant... men skitsamma.
*suck*
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Återgå till Intressanta intressen

Logga in