ADHD/ADD alt uni-/bipolär, eller vad?
57 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Det låter iofs väldigt ADHD, efter vad jag läst om hur folk beskriver sig själva. Impulsiv och tröttnar fort, liksom. Kan du få en utredning för ADHD? De är väl inte riktigt lika långdragna som autismutredningar?
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Jag har ju redan kontakt med en psykolog som jag ska till igen om en vecka i och med att hon bekräftat "drag av asperger" hos mig. Ska även prata med en psykiater ang medicinering ang min ångest, så jag ska absolut ta upp det.
Vad som inte stämmer med ADHD är att jag är väldigt noggrann, har full koll på var allting är och inte slarvat bort ngt i hela mitt liv
Vad som inte stämmer med ADHD är att jag är väldigt noggrann, har full koll på var allting är och inte slarvat bort ngt i hela mitt liv
indra76 skrev:Vad som inte stämmer med ADHD är att jag är väldigt noggrann, har full koll på var allting är och inte slarvat bort ngt i hela mitt liv
Det är inte otypiskt utan vanligt att folk blir övernoggranna i ett försök att upprätthålla nån slags kontroll. Trust me, efter att ha läst sisådär 150 böcker om npf så kan jag säga det med nån slags säkerhet.
Det man säger om det är att det funkar att vara så där noga, men att det brukar kosta på en del och landa i utmattning eller iaf förhöjd stress.
Sen är det också så att ALLA inte har ALLA drag som är typiska. Och har du dessutom autistiska drag så kan de balansera upp en del av det ADHD-iga. Det gör att du känner dig/verkar mer "normal", men samtidigt är du mer extrem åt två olika håll än vad NT är.
Och nu menar jag inte du, DU, utan folk som har såväl ADHD som Asperger (eller autismspektrumstörning öht) som möjlig diagnos.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Var till psykiatern idag och fick diagnosen bipolär. Fick Lamictal utskrivet och ska även öka min dos av Citalopram för att få bukt med ångesten.
Känns dubbelbottnat, skönt att veta varför jag är som jag är, men lite läskigt att äta medicin mot en del av sin personlighet (som det känns...). Men jag ska prova och se om det funkar, jag vill ju ha mer balans i livet och kunna planera mer långsiktigt än vad jag kan just nu med alla impulser hit och dit...
Känns dubbelbottnat, skönt att veta varför jag är som jag är, men lite läskigt att äta medicin mot en del av sin personlighet (som det känns...). Men jag ska prova och se om det funkar, jag vill ju ha mer balans i livet och kunna planera mer långsiktigt än vad jag kan just nu med alla impulser hit och dit...
indra76 skrev:Var till psykiatern idag och fick diagnosen bipolär. Fick Lamictal utskrivet och ska även öka min dos av Citalopram för att få bukt med ångesten.
Uppdatera gärna med hur det går! Och lycka till, förstås!
- alfapetsmamma
Angelic Fruitcake skrev:alfapetsmamma skrev:Angelic Fruitcake skrev:Just det där med SSRI och centralstimulerande är tydligen en rejäl indikator, dvs om man blir manisk på SSRI eller ADHD-medicin är det sannolikt att man istället är bipolär.
Eller OCKSÅ. Dvs, också och inte istället.
Menar du att man sannolikt är bipolär eller att man sannolikt är både bipolär och har ADHD?
Jag är inte lika insatt i ADHD och bipolaritet (förutom de grundläggande dragen), men jag är mycket intresserad så du får gärna utveckla.
Är man bipolär har man ofta ADHDdrag också, ca 50% kvalificerar sig under en variant av ADHD.
Har man ADHD är det sällsynt att man är bipolär men vissa drag är likadana.
Är man bipolär är man väldigt cykliskt uppe och nere men vid ADHD är man stabilt ADHDig över tiden, själva grundproblematiken. Om man aldrig har normala episoder där man fungerar riktigt bra är det alltså troligen ADHD och annars bipolär.
0622 skrev:Har man ADHD är det sällsynt att man är bipolär men vissa drag är likadana.
Sällsynt tror jag nog inte att det är, även om det kanske är fler med bipolaritet som kvalar in för ADHD än tvärtom (har glömt siffrorna jag såg häromdagen).
- alfapetsmamma
Jag kan se en del ADHD-drag hos mig, oavsett vilken period jag är inne i, dock hade jag inte dessa problem som barn, så det hör nog till bipoläriteten och skulle aldrig kunna klassas som ASHD.
Ska bli "spännande" att de hur medicinen hjälper, men lite nervöst känns det allt
Sen känns detta som svårare att prata om än drag av asperger som jag också har. Det har jag berättat för en del, men detta med bipoläritet känns klart "värre" och något som kanske kan misstolkas eller göra att folk reagerar negativt. Känner inte ens för att berätta för mina föräldrar just nu (är 34 år, så de känner mig inte riktigt utan och innan numera)...
Ska bli "spännande" att de hur medicinen hjälper, men lite nervöst känns det allt
Sen känns detta som svårare att prata om än drag av asperger som jag också har. Det har jag berättat för en del, men detta med bipoläritet känns klart "värre" och något som kanske kan misstolkas eller göra att folk reagerar negativt. Känner inte ens för att berätta för mina föräldrar just nu (är 34 år, så de känner mig inte riktigt utan och innan numera)...
Återgå till Aspergare och vården