iphone-kopior (+ allmänt mobilsnack)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

iphone-kopior (+ allmänt mobilsnack)

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-20 22:18:58

Hej!

Det finns ju iPhone kopior som till exempel SciPhone och HiPhone. De är betydligt billigare än iPhone, men ser likadan ut. Man kan ladda ner Java-appar till dem. Är det någon som har testat? Är dessa telefoner bara skit, eller är det ett prisvärt alternativ för dem som inte har råd med en iPhone?

Tänkte vi kunde diskutera fördelar/nackdelar med iPhone och iPhone-kopior i den här tråden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Moggy » 2010-06-20 22:38:47

Är väl såna där kinesiska kopior. Tror kvaliteten är är dålig, ofta saknar den svenska tecken på skärmtangentbordet. Dålig tillgång på apps.

Är nog bättre att lägga pengarna på en Andriodmobil. SE X10 Mini eller X8 som kommer snart och som ska få ett pris på 2000:-.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-21 11:42:13

Hej!

En länk med positivt om HiPhone:
http://www.iphoneinfo.se/hiphone-basta- ... -hittills/

Jag gick in på Tradera i går. Där finns det mini-HiPhone med svenska menyer och ett års garanti.
http://www.tradera.com/Ny-vit-KA08-Mini ... _114520035

Och en stor Hiphone som går att surfa med för 199 kronor som ingen har bjudit på ännu, frakt 299 kronor.
http://www.tradera.com/hiphone-med-skyd ... _114544479

Jag har en mobil, så jag ska ingen köpa. Men dessa kina-kopior lockar en del måste jag säga. Fast det kan ju vara urusel kvalite. Blir den som köper lurad och får en telefon med usel kvalité, eller gör den som köper ett fynd?

Varför har iPhone ingen mms-funktion?
Och stort utbud av appar, vad är det för appar som man kan ha praktisk nytta av och inte bara har för skojs skull? Remember the Milk känner jag till redan, vad mer än det?

Ni som har iPhone, varför valde ni den istället för en vanlig androidmobil eller liknande?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2010-06-21 12:08:35

Om du inte ser nån nytta med att kunna ladda hem appar så är en dyr iphone inget som du ska köpa.

Dom där mobilerna du länkar till funkar säkert men det är inte nån iphone mer än att dom har en skal och användarinterface som liknar iphone. Jag tror inte heller att du ska räkna med att java-apps per automatik kommer att funka på dom där.

Varför vill du ha en sån där? Är det för utseendets skull, för att du ska känna att du har en iphone och för att folk ska tro att du har en?

Mitt råd, skippa dom där billiga kinakopiorna som du inte vet nåt om. Visst, du kan få en för nån hundring, men risken är stor att dom börjar strula och/eller inte är vad du förväntar dig. Det finns liksom en anledning att dom är billiga och inte etablerade här.

- Vill du ha en billig mobil så köp en från känd tillverkare som är etablerade i Sverige. Riktigt billigt, välj en Samsung. Ganska billigt, välj en SonyEricsson, t.ex SE Elm eller Hazel.
- Vill du ha en smartphone med massa funktioner möjligheter till att ladda hem apps men inte har råd med en iphone? Köp en "billig" andriod. Andriod är inget sämre alternativ än iphone, i vissa fall är det ett bättre alternativ. SE X10 Mini är som sagt rätt billig och är en fullfjädrad Andriod. SE X8 är på väg, ska komma i 2010-Q3.
- Begagnat är ju ett alternativ. Finns rätt mycket på blocket och tradera.
Moggy

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-21 12:34:49

Hej!

Jag köpte en SonyEricsson W205 i januari, så jag ska inte ha en ny mobil just nu.

Jag är intresserad av Remember the Milk eller liknande planeringsprogram.
Med den stora skärmen blir det lättare att surfa. Det är så värdefullt att man kan kolla adresser och se kartor på Eniro, kolla busstider/tågtider, googla på information när man är i diskussion med nån o.s.v. De flesta mobiler har surf i dag. Men skärmen är så liten att det knappt går att göra någonting, möjligtvis googla.
När man tagit en bild med kameran, vore det kul om man kunde förändra bilden lite. Beskära den kanske. Eller ändra på skärpa/ljus och sådant. Inget avancerat.
Och givetvis skulle det vara bra med ett ordbehandligsprogram/anteckningar, fast det är säkert rätt jobbigt att skriva längre texter utan tangentbord. Men dock bra när man inte har papper och penna i närheten.
Och så ha mp3-musik i den. En iPhone har en 3,5 mm stereoplugg så det går att ansluta vanliga bygellurar.

Vad jag menade var att om jag inte vet vad det finns för appar, så vet jag inte vad jag kan göra. Jag vill ju inte främst ha den till att spela med. Men när man pratar Java, så är det främst spel som finns tycker jag. Eller har jag fel där?

Touch-skärmen tycker jag är bra också. Men det är ju inte nödvändigt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2010-06-21 15:09:16

En Samsung Wave kanske?

http://www.tre.se/templates/MobilePage. ... olor=41470

Nu länkar jag till tre men den finns ju med andra operatörer med.

Mellanprisklass. Billigare än en iphone eller en X10 men kostar ändå en del.
Skärmen är Super AMOLED vilket är det bästa som finns idag, högre upplösning än Iphone 3Gs, lägre än Iphone 4. (Men det låter inte som en Iphone 4 är nåt du kommer att lägga pengarna på)

Samsungs eget OS som dom satsar rätt hårt på. Dock osäker framtid med utbud på appar.

Bild
Moggy

Inläggav barracuber » 2010-06-21 15:42:01

Finns några andra Androidtrådar också..

Lavender_Blue har en Samsung (glömt vilken modell) med Samsung-OS.

Clivia har en Samsung med Android.
Senast redigerad av barracuber 2010-06-21 15:42:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Moggy » 2010-06-21 15:42:42

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tkklt6kUCyE[/youtube]

Lågprisandroid.
Moggy

Inläggav ragnevi » 2010-06-21 17:52:31

En kvinna i vår styrelse köpte en X10 Mini. Jag tyckte den var ganska imponerande faktiskt, inte minst för det priset.
Min Xperia X1 gick sönder för lite mer än en månad sedan och jag var tvungen att köpa en ny mobil samma dag, för jag skulle till Stockholm. Då fanns bara den vanliga X10, så valet föll på den.
Den har en skärm på 4 tum som äter batteri och batteritiden är därför ungefär en dag, att den hela tiden hämtar data från nätet för att uppdatera facebook och twitter gör att den drar en hel del.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Moggy » 2010-06-21 20:01:13

ragnevi skrev:Den har en skärm på 4 tum som äter batteri och batteritiden är därför ungefär en dag, att den hela tiden hämtar data från nätet för att uppdatera facebook och twitter gör att den drar en hel del.

Det där är tråkigt med dom lite värre modellerna av smartphones, men X10 är väl inte sämre än nån annan.

Skulle faktiskt gärna lite en lite tjockare mobil med större batteri än att dom ska göra dom så tunna som möjligt på bekostnad av batteritiden.
Moggy

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-21 22:32:06

Hej!

HTC smart finns ju också.
Bild

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-21 23:05:48

Hej!

Tele2 har mobilsurf i olika prisklasser. Billigast är 200 MB för 29 kr. Det står att man kan läsa tidningen och kolla Facebook. Men hur mycket är egentligen 200 MB? Kan man kolla Aftonbladet (eller annan tidning) plus vad folk har skrivit på Facebook 1 ggr/dag? Om jag är på resa och vill kolla mejlen, hur mycket drar det? Om jag vill spela FarmVille på Facebook, går det på mobilen eller drar det för mycket?

Jag har ju ingen Android-mobil, men jag kan surfa ändå fast skärmen är liten. Vad finns det för sidor som är anpassade för mobilen? Aspergerforum går inte att kolla på, då får jag scrolla massor. Samma sak med de flesta vanliga sidor. Förutom Google, det finns en mobilvariant. Och Aftonbladet har jag sett på reklamen på TV. Och Facebook ska gå, fast jag lyckas inte med det riktigt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-06-21 23:47:10

200 MB är inte så mycket. Jag brukar kolla forumet en gång i timmen och åkte nyligen på en hemsk räkning. Om man bara kollar en gång per dag är såklart skillnad.

Observera att Tele2 är jävligt fräcka. När man har förbrukat sina 200 MB kostar det 15 kr per MB vilket snabbt springer iväg. De vill få folk att välja paketet som kostar 90 kr per månad som har ett tak på 1 GB vilket räcker betydligt längre. Och när man förbrukat sina 1 GB är det mycket billigare än i det lilla paketet.

Dessutom har ju Android WLAN så när man är hemma kan man surfa på sitt vanliga trådlösa bredband och inte slösa på Tele2-abbet.

Du kan alltid gå in på Mina Sidor på Tele2 och se din förbrukning.

Farmville tror jag är svårt i en mobil. Men det finns en Facebook app där man kan göra de vanligaste sakerna. Och man får ständigt uppdateringar till sin Facebook om man vill.

Jag vet att du kör Hotmail. Det går utmärkt att kolla sin Hotmail i Android men inte lika smidigt som gmail. Google har kommit längre än Microsoft på det mobila.

Mobilsurf har blivit så stort att nästan alla moderna sajter är mobilanpassade. Och även sajter som inte är mobilanpassade, som Aspergerforum funkar ok. Tack vare touchskärmen går det jättesmidigt att scrolla och zooma. Observera att zoomens kvalitet beror på hur bra skärmen är och varierar väldigt mellan olika märken och modeller. X10 sägs ha en väldigt dålig skärm. Prova i butiken.
barracuber

Inläggav Windfarne » 2010-06-22 0:17:18

Har en Symbian UIQ-telefon och en med bara Java. Nu är det ju så att man kan göra massor med Java, som nog även de enklaste mobilerna hanterar.

Vad jag framför allt tänker på är den enastående webbrowsern Opera Mini. Förutom att den hanterar de flesta sidor bör nämnas att det går att komma in på Hotmail med den.
Använder man även Operas vanliga webbläsare så kan man synkronisera bokmärken, anteckningar, snabbval och filer. Superbra!

http://www.opera.com

För några år sedan var jag väldigt intresserad av mobiler, och då i synnerhet hur man kunde använda datatrafik. Idag är jag så nöjd med vad jag kan göra i Opera Mini att det täcker de behov jag har till 100%.

Angående datatrafik vill jag slå ett slag för Telenor. Jag har valt följande upplägg:

Grundabonnemanget kostar 49:-. Jag har valt att lägga till 59:- för att ringa fritt till alla fasta telefoner, samt 99:-/mån för "Telenor Familj" som gör att upp till tio Telenoranvändare kan ringa och messa helt fritt inom gruppen. Till sist Mobilt Bredband som tilläggstjänst på mobilabonnemanget, 199:- för obegränsad surfning och utan bindningstid. Även surfning i mobilen ingår utan tilläggskostnad då.
Sedan har jag valt att ha ett Tvillingkort så att jag kan ringa och surfa samtidigt, det ena SIM-kortet sitter i en HSDPA-telefon som fungerar fint som modem.
Totalt 406:-/mån + smärre kostnader för sms/ringa till mobiler.

Givetvis kan man ha andra upplägg som tex Fri Mobilsurf eller SMS Fritt för 99:-/mån. En tonåring som surfar och messar mer än den ringer kan välja Miniabonnemanget för 49:- och lägga till de nämnda paketen. Då blir det inga fantasisummor men ändå bra funktionalitet.

PS jag arbetar inte för Telenor eller branschen men jag gillar Telenor skarpt numera tack vare att man kan sätta ihop sitt abo hur man vill. Men köper man en subventionerad telefon så är man ju hänvisad till andra abonnemang.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-06-22 0:26:18

Windfarne skrev: Angående datatrafik vill jag slå ett slag för Telenor. Jag har valt följande upplägg:

Ang social kompentens vill jag slå ett slag PÅ telenor, som vägrar fatta "nej tack" även om man säger det tre gånger på raken. Skitskallar.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav barracuber » 2010-06-22 0:33:53

Windfarne skrev:Har en Symbian UIQ-telefon och en med bara Java. Nu är det ju så att man kan göra massor med Java, som nog även de enklaste mobilerna hanterar.

Vad jag framför allt tänker på är den enastående webbrowsern Opera Mini. Förutom att den hanterar de flesta sidor bör nämnas att det går att komma in på Hotmail med den.
Använder man även Operas vanliga webbläsare så kan man synkronisera bokmärken, anteckningar, snabbval och filer. Superbra!

http://www.opera.com

Opera Mini är enastående som du säger och med en zoomfunktion som är helt perfekt för enklare mobiler utan touchskärm. Kör man en nyare mobil med touchskärm känns enligt min erfarenhet Opera Mini som att den inte längre behövs. Exempelvis finns det flera bra webbläsare till Android - Skyfire, Dolphin och Steel - som är mer lämpade för touchskärmar.

Dock har ingen av de andra fortfarande lyckats kopiera Opera Minis fräcka totalöversikt över en hemsida (det är ju en speciallösning av Opera som använder speciella mellanservrar). Den bristen löser man dock genom att utnyttja touchzoomen.

Operas bokmärkesfunktion använder jag inte - jag kör delicious.com, även från mobilen vilket är ganska smidigt - men om man utnyttjar Opera fullt ut är det säkert bra.
Senast redigerad av barracuber 2010-06-22 0:45:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav ragnevi » 2010-06-22 0:38:02

barracuber skrev:X10 sägs ha en väldigt dålig skärm. Prova i butiken.
X10 har en bättre skärm än vad Iphone 3 har, däremot så slår Iphone 4 skärmen på X10 när det kommer till upplösning. Skärmen är den främsta styrkan med X10, den är både klar och väldigt skarp.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav barracuber » 2010-06-22 0:41:13

barracuber skrev: X10 sägs ha en väldigt dålig skärm.

Med detta vill jag bara ha sagt att X10:an inte stödjer multizoom (=multitouch) - dvs att man använder två fingrar för att zooma in och ut. Det är en väldigt smidig funktion som vi som använder exempelvis HTC vant oss vid.

Det är en allvarlig brist hos X10:an att den inte stödjer multitouch. Än värre är det att bristen inte ligger enbart i mjukvaran (vilket hade varit ett överkomligt problem) utan även i skärmens hårdvara. Man undrar hur Sony Ericssons teknikdesigners har tänkt här.

EDIT: Såg att Ragnevi skrev samtidigt. Som sagt som hade jag inga synpunkter på skärmens skärpa utan enbart på frånvaron av multitouch.
barracuber

Inläggav Windfarne » 2010-06-22 8:45:20

barracuber skrev:
Operas bokmärkesfunktion använder jag inte - jag kör delicious.com, även från mobilen vilket är ganska smidigt - men om man utnyttjar Opera fullt ut är det säkert bra.

Det är en liten aning omständigt att nå sina "Fler bokmärken" (de från PC:n) men Opera Mini har ju egna bokmärken också så klart.
Jag änvänder inte delicious.com utan Netvibes, vars PC-anpassade sida tyvärr inte fungerar i Opera Mini. Däremot fungerar deras mobilsida, framför allt får man en bra sammanställning av sina mejlrubriker och RSS-flöden.

Något jag körde innan var att använda Hotmail för bokmärkena! Man skickar ett mejl till sig självt med adresserna uppställda som klickbara länkar, vilket faktiskt fungerar även i Opera Mini.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Moggy » 2010-06-22 10:41:01

barracuber skrev:
Det är en allvarlig brist hos X10:an att den inte stödjer multitouch. Än värre är det att bristen inte ligger enbart i mjukvaran (vilket hade varit ett överkomligt problem) utan även i skärmens hårdvara. Man undrar hur Sony Ericssons teknikdesigners har tänkt här.

.

Lite typiskt SE faktiskt, tyvärr. Det verkar alltid finnas tekniska brister i deras mobiler av nån anledning.

Lite dåligt att dom tar så lång tid på sig att fixa en uppdatering till Andriod v2.1. Det ska väl komma om nån månad, här skulle man kunna tycka att dom borde skippat v2.1 och gått direkt på v2.2.

Hoppas att SE kommer med en ny modell i klass med X10 som har multitouch, högre frekvens på avkänningen och givetvis en mer strömsnål skärm i form av Super AMOLED av den typen som Samsung har.

En annan brist med dagens Androidmobiler är att grafiken görs med mjukvaran utan att använda grafikchipet i mobilen. Här får Google jobb lite mer på att implementera grafikfunktioner, nåt i stil med DirectX.
Moggy

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-22 10:51:01

barracuber skrev:Finns några andra Androidtrådar också..

Lavender_Blue har en Samsung (glömt vilken modell) med Samsung-OS.

Clivia har en Samsung med Android.

Om man vill kunna använda mobilen på nätet eller leka med appar rekommenderar jag inte Samsung Jet i alla fall. Kameran är dock väldigt bra. Man kan heller inte använda Spotify på den, och det är det sämsta eftersom jag lyssnar på musik hela tiden. Jag har ett år kvar på min mobil och det känns surt.
Lavender_Blue

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-22 11:19:57

Hej!

Jag har en SonyEricsson W205 (ingen touchskärm) med Opera Mini. Jag har ett jättebilligt abonnemang hos Tele2 och har inga planer på att byta operatör. Om jag skulle surfa över huvud taget, så skulle jag bara göra det när jag är borta.
Åker bort i tre dagar. Kollar mejlen en gång per dag. Kollar vad folk har skrivit på min Facebook en gång per dag. Kollar Aspergerforum några gånger per dag. Läser kanske Dala-Demokraten och/eller Aftonbladet på tågresan dit/hem.
Gör förmodligen en likadan resa till i sommar, också den på tre dagar.
Googlar på information någon gång/månad.

Vilket Internet-paket ska jag välja då? Det som kostar 69 kronor i alla fall?

Jag surfar inte i mobilen alls för tillfället, har bara provat att det funkar. Det jag skrev ovan är vad jag skulle kunna tänka mig att ha mobilsurf till, om det inte kostar för mycket.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-06-22 11:35:06

Med den modellen borde det räcka med lilla paketet, 29 per månad, max 200 MB, därefter 15 per MB. Rekommenderar starkt att du hela tiden bevakar förbrukningen på Mina Sidor. Skulle du gå i taket kan du byta upp dig direkt.
barracuber

Inläggav Moggy » 2010-06-22 17:53:32

Jag går och funderar på ny mobil men har inte riktigt hittat nån som passar än.

Vill ha en Android då jag tror att det har framtiden för sig.

Men en X10 eller en HTC Desire är för stor för min del. X10 Mini är för liten.

Vill ha en i ungefär samma storlek som klassiska SE-modeller, typ den jag har nu. en W910i.

När jag hörde talas om X8 så verkade den lovande så visade det sig att den är en budgetmodell med klen hårdvara.

Vad jag väntar på:
En modell med typ 3"-skärm, högupplöst Super AMOLED. Skaplig kamera, 5MP och LED-flash. Bra MP3-spelare och snabb CPU.
Moggy

Återgå till IT-forum

Logga in