Aspiefigurer på film/i böcker i populärkulturen
Jag har inte läst alla sidor så vet inte vilka karaktärer som nämnts redan, men jag har alltid tyckt manga-dinosaurien Gon är väldigt aspig, i sitt sätt att kommunicera och söka kontakt med andra, principfasthet &c (Han har lärt mig allt jag kan )
Senast redigerad av Snowflake 2011-05-04 11:08:24, redigerad totalt 1 gång.
Skalman i "Bamse" och Kalle i "Kalle och Hobbe", som redan har nämnts, är ganska solklara aspergare. Men jag måste nämna en till tecknad figur, som ingen annan har kommit ihåg: Fenton Spadrig från "Duck Tales".
Senast redigerad av Furienna 2011-05-04 11:08:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Doc Brown i Tillbaka till framtiden...
My God, Pemer! Youre right! We have to get back to 1985 to fix this!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:08:25, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Pemer skrev:Or just wait until my 47th birthday... (October 21st, 2015)
Oj, jag trodde att du var yngre!
Av de få kort jag sett på dig, om jag minns rätt, ser du ut att inte vara en dag över 36 år.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:08:25, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Här är förresten två fiktiva karaktärer som jag är rätt säker på har ganska starka drag av Asperger:
Benny Lökqwizt, speeddejtingledare i Kvarteret Skatan
Jacob Fruchtkaka, jurist i HSB-reklamfilm
Benny Lökqwizt, speeddejtingledare i Kvarteret Skatan
Jacob Fruchtkaka, jurist i HSB-reklamfilm
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Som sagt, inte en dag över 36.
LOL
Fruchtkaka.
LOL
Fruchtkaka.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Micke_B skrev:Charles Ingvar Jönsson mera kännd som Sickan i Jönssonligan tycker jag rimmligtivs borde ha asperger
Hans kompis verkar har sniglar som specialintresse:
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Mycroft Holmes, Sherlock Holmes bror, har antagligen ett AST.
Bland tecknen finner man...
Bland tecknen finner man...
- ...att han har oerhört strikta rutiner.
- ...att han ogärna befinner sig någon annanstans än i hemmet, på Diogenesklubben eller på sin arbetsplats.
- ...att han har varit tvungen att skapa en helt unik funktion inom statsförvaltningen, för att han skall ha ett arbete som passar honom.
- ...att Sherlock hävdar att brodern t.o.m. är intelligentare och mer strikt logisk än han själv.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
...och återfinns i Den grekiska tolken. Finns han på fler ställen?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
"Mycroft has appeared or been mentioned in four stories by Doyle: "The Greek Interpreter", "The Final Problem", "The Empty House" and "The Bruce-Partington Plans". While he does occasionally exert himself in these stories on the behalf of his brother, he on the whole remains a sedentary problem-solver, providing solutions based on seemingly no evidence and trusting Sherlock to handle any of the practical details. In fact, Mycroft's own lack of practicality is a severe handicap despite his deductive talents: in "The Greek Interpreter", his blundering approach to the case nearly costs the client his life."
Aspigt så det förslår.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mycroft_Holmes
Aspigt så det förslår.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mycroft_Holmes
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
... han har inga ambitioner och ingen energi. Kommer han inte ens gå ut ur sitt sätt att verifiera sina egna lösningar , och skulle snarare är att betrakta fel än att ta sig besväret att visa sig rätt. Gång på gång har jag tagit ett problem för honom, och har fått en förklaring som senare har visat sig vara den rätta. Och ändå var han helt oförmögen att arbeta ut praktiska punkter ...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
"The Bruce-Partington Plans" är fallet med ubåtsritningarna.
En man hittas död på spåren i Londons tunnelbana. Man misstänker att det rör sig om en olycka. I hans ficka återfinns sju topphemliga ritningar över en ubåt, konstruerad av Bruce-Partington. Problemet är att man upptäcker att tio ritningar har stulits. De tre viktigaste saknas. Detta trots att det nästan är omöjligt att stjäla ritningarna. Mycroft ber Sherlock att hjälpa till med undersökningarna.
Bra historia.
En man hittas död på spåren i Londons tunnelbana. Man misstänker att det rör sig om en olycka. I hans ficka återfinns sju topphemliga ritningar över en ubåt, konstruerad av Bruce-Partington. Problemet är att man upptäcker att tio ritningar har stulits. De tre viktigaste saknas. Detta trots att det nästan är omöjligt att stjäla ritningarna. Mycroft ber Sherlock att hjälpa till med undersökningarna.
Bra historia.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag såg igår BBC:s nytolkning av Sherlock Holmes. Då den utspelas i nutid var förstås risken överhängande att författarna skulle out:a Sherlock som aspergare. Men istället låter de honom skälla:
"I'm not a psychopath, I'm a high-functioning sociopath; do your research."
BBC One "Sherlock"
BBC One "Sherlock"
Senast redigerad av soul boy II 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
- soul boy II
- Anslöt: 2007-06-24
"Högfungerande psykopat". Finns det ens en benämning som heter så?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
soul boy II skrev:Jag såg igår BBC:s nytolkning av Sherlock Holmes. Då den utspelas i nutid var förstås risken överhängande att författarna skulle out:a Sherlock som aspergare. Men istället låter de honom skälla:
BBC One "Sherlock"
Tack för tipset. När Steven Moffat är involverad så är det en god chans att det är bra. Han har skrivit en del av de bästa avsnitten av Doctor Who.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:"Högfungerande psykopat". Finns det ens en benämning som heter så?
Det finns ett antal politiker och företagsledare som är psykopater, de kanske kan klassas som "Högfungerande psykopater"...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 11:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Det jag undrade över är om det finns ngn sådan term i de diagnostiska texterna.
Vad du eller någon annan tycker är mindre intressant.
Vad du eller någon annan tycker är mindre intressant.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Övriga Aspergerfrågor