Lite tips till Aspergare som behöver självförtroende
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Hittills har det du skrivit i tråden varit väldigt bra...
...men...
Vad är det här?
Jag tycker att det här var väldigt underligt och stämmer inte alls med med min bild av verkligheten!
Jag kan nog skilja på psykopater och NT-människor (även om det ibland tar tid ibland att identifiera en psykopat). De flesta jag har träffat under mitt liv som jag misstänker/tror är NT är definitivt inte psykopater, de har ärliga avsikter när de känns ärliga (en psykopat har förmågan att kännas ärlig när de i verkligheten, medvetet eller omedvetet istället är ute efter att jävlas med folk).
Jag har inte heller upplevt att någon människa med några som helst kunskaper om vad Asperger egentligen är jämställt Aspergare med psykopater, det kan möjligen skina igen lite i media att journalistkåren har en förmåga att blanda ihop begreppen, men vem har någonsin råkat ut för en journalist som egentligen vet vad de skriver om?
Du menar alltså att Aspergers syndrom är en sjukdom, jag kan åtminstone inte tolka det du skriver här på något annat sätt!
För mig är Aspergers syndrom en alternativ kabling av hjärnan (som någon så poetiskt uttryckte det här på forumet), vi fungerar annorlunda, är inte så socialt kompetenta, men det är egentligen ingenting som är fel (om man nu inte absolut måste anse att en NT-människa är rätt...)
...men...
Vad är det här?
opteron skrev:Jag tror det är bara Aspergare som känner så, alltså att andra människor är psykopater som är socialt begåvade osv.
Men egentligen är det snarare vi som är psykopater om något, varför döma ut andra? Ja dom är socialt begåvade men alla är väl olika, vissa av dem är kanske hjärntvättate och känner inte till alla brister som vissa av oss gör.
Jag tycker att det här var väldigt underligt och stämmer inte alls med med min bild av verkligheten!
Jag kan nog skilja på psykopater och NT-människor (även om det ibland tar tid ibland att identifiera en psykopat). De flesta jag har träffat under mitt liv som jag misstänker/tror är NT är definitivt inte psykopater, de har ärliga avsikter när de känns ärliga (en psykopat har förmågan att kännas ärlig när de i verkligheten, medvetet eller omedvetet istället är ute efter att jävlas med folk).
Jag har inte heller upplevt att någon människa med några som helst kunskaper om vad Asperger egentligen är jämställt Aspergare med psykopater, det kan möjligen skina igen lite i media att journalistkåren har en förmåga att blanda ihop begreppen, men vem har någonsin råkat ut för en journalist som egentligen vet vad de skriver om?
opteron skrev:Så att säga att man accepterar psykopati om man blir socialt begåvad är helt fel, det blir snarare tvärt om att man blir frisk? Ptja frågan är dock vad är friskt men en som har Asperger kan onekligen svara på den frågan, det blir för svart och vitt.
Du menar alltså att Aspergers syndrom är en sjukdom, jag kan åtminstone inte tolka det du skriver här på något annat sätt!
För mig är Aspergers syndrom en alternativ kabling av hjärnan (som någon så poetiskt uttryckte det här på forumet), vi fungerar annorlunda, är inte så socialt kompetenta, men det är egentligen ingenting som är fel (om man nu inte absolut måste anse att en NT-människa är rätt...)
Börja träna överhuvudtaget, måste inte vara kampsport. Regelbunden fysisk aktivitet är bland det bästa man kan göra om man mår väldigt dåligt.
Hjälper mot sömnproblem, dålig aptit och matvanor, dåligt självförtroende, låg energi osv.
Kampsport är nog inte alltid optimalt för en med AS/Autism då det ofta är större grupper och man förväntas när man sparrar att vara med på noterna och vara social.
Helt vanligt gym 3 dagar i veckan för ren styrka är det som fungerat bäst för mig själv. Provade att träna MMA(Mixed Martial Arts) i en termin, det var visserligen väldigt bra träning men efter ett halvår så orkade jag inte mer helt enkelt då grupperna var för stora och man kände sig väldigt utanför när man var tystlåten och egen utav sig. Fördelen är väl att man lärde sig väldigt mycket på såpass kort tid, teknikerna ligger kvar.
Hjälper mot sömnproblem, dålig aptit och matvanor, dåligt självförtroende, låg energi osv.
Kampsport är nog inte alltid optimalt för en med AS/Autism då det ofta är större grupper och man förväntas när man sparrar att vara med på noterna och vara social.
Helt vanligt gym 3 dagar i veckan för ren styrka är det som fungerat bäst för mig själv. Provade att träna MMA(Mixed Martial Arts) i en termin, det var visserligen väldigt bra träning men efter ett halvår så orkade jag inte mer helt enkelt då grupperna var för stora och man kände sig väldigt utanför när man var tystlåten och egen utav sig. Fördelen är väl att man lärde sig väldigt mycket på såpass kort tid, teknikerna ligger kvar.
Miche skrev:...
Om du läser treeman första inlägg i tråden där han påstår att NT människor är psykopater och att om vi anpassar oss till dem så accepterar vi psykopati och blir psykopater.
Då försökte jag definera vad är psykopati egentligen och vem är det? Kanske anser NT människor att det är vi som är psykopater och inte är friska.
Det var min poäng, att vi inte kan basera vår syn utifrån vårat perspektiv som att vi är de som har rätt och andra har fel. Hoppas du fattar.
Anser vi att dom är psykopater så kan de alltid kontra med att vi är det. Menar dock inte vetenskapligt utan mer allmänt.
opteron skrev:Miche skrev:...
Om du läser treeman första inlägg i tråden där han påstår att NT människor är psykopater och att om vi anpassar oss till dem så accepterar vi psykopati och blir psykopater.
opteron skrev:Det är skillnad på att vara laidback och att vara helt knäpptyst och paralyserad, det är klart folk utnyttjar en om man låter sig bli utnyttjad men det kan vara svårt att förstå om man har Asperger.
Jag har inte sagt att alla NT är psykopater men folk som utnyttjar andra, som de ser som svaga, har psykopat-beteende. Beter sig som omedvetna rovdjur.
http://www.bankrattsforeningen.org.se/l ... het.html#1
Sant. Media är ett samling rövhål. De säljer lösnummer och kommer så att göra tills dagen de konkar. Men det hindrar inte idioterna från att sätta upp egna bloggar som jag kan ge ett exempel på.miche skrev:Jag har inte heller upplevt att någon människa med några som helst kunskaper om vad Asperger egentligen är jämställt Aspergare med psykopater, det kan möjligen skina igen lite i media att journalistkåren har en förmåga att blanda ihop begreppen, men vem har någonsin råkat ut för en journalist som egentligen vet vad de skriver om?
http://www.toni-schonfelder.com/swe.asp?id=648&q=asperger&ww=strongI ett kommande Newsletter skall jag berätta varför det är så.
Så mycket kan jag redan nu avslöja det handlar om en sjukdom, aspergergs syndrom, och personer med denna sjukdom finns företrädesvis samlade inom kollektivtrafiken.
...
För en förändring står folket med en för samhället allvarlig sjukdom, aspergergs syndrom i vägen.
Senast redigerad av Parvlon 2010-06-17 22:17:37, redigerad totalt 1 gång.
opteron skrev:Så att säga att man accepterar psykopati om man blir socialt begåvad är helt fel, det blir snarare tvärt om att man blir frisk? Ptja frågan är dock vad är friskt men en som har Asperger kan onekligen svara på den frågan, det blir för svart och vitt.
Just problemet jag ser är inte att det finns så många psykopater. De flesta människor är ärliga och empatiska mestadelen av tiden och är inte särskilt manipulativa.
Dock känns samhället många gånger vara väldigt fördelaktigt konstruerat för just de med den störningen.
carl skrev:Just problemet jag ser är inte att det finns så många psykopater. De flesta människor är ärliga och empatiska mestadelen av tiden och är inte särskilt manipulativa.
Dock känns samhället många gånger vara väldigt fördelaktigt konstruerat för just de med den störningen.
Grattis carl!
Du har sett hur samhället är konstruerat och vilka som konstruerat det. Kul fler gör det. Samhället är konstruerat av PSYKOPATER för PSYKOPATER sedan tidernas begynnelse.
Psykopater har den manipulativa förmågan att styra, ljuga och använda resten av människorna som mer eller mindre privata slavar.
Att få icke psykopater att blint lyda är tyvärr rätt enkelt oftast.
"Någon" kan få icke-psykopaterna (gruppen) att göra precis DET, denna "någon" vill. Mänskligt beteende är ruttet väldigt ofta, om man tittar lite närmare på det... om man nu vill det.
Men innerst inne har även psykopaterna en ren energi/själ, men de är tyvärr sjuka och borde låsas in och få sjukvård. De är Krokodiler klädda i människokroppar.
Jag ser snabbt om någon troligtvis är psykopat. Man kan läsa av det. Såna ska man inte ha att göra med helst. De drar alla runt sig in i sitt helvete. För psykopater upplever ett konstant mentalt helvete.
Kolla in herr "Reinfeldt" och hans leende. Han ser smått suspekt ut. Inte träffat snubben men hehe
[img]http://www.bättrepolitik.se/bilder/reinfeldt.jpg[/img]
Lita inte på den här snubben...
Jao det var ju bra..
fast jag vill helst inte diagnosticera människor, men egenskapen att trampa på andra finns verkligen hos vissa. Sen hoppas jag att det finns vissa som gör det trots allt motvilligt eller av klumpighet. Slutligen tror jag att det finns de som inte alls klarar av trampandet trots att de får chansen.
Det känns väldigt sorgligt att den sistnämnda gruppen verkar vara den minst lyckade.
fast jag vill helst inte diagnosticera människor, men egenskapen att trampa på andra finns verkligen hos vissa. Sen hoppas jag att det finns vissa som gör det trots allt motvilligt eller av klumpighet. Slutligen tror jag att det finns de som inte alls klarar av trampandet trots att de får chansen.
Det känns väldigt sorgligt att den sistnämnda gruppen verkar vara den minst lyckade.
Kampsport är definitivt ett bra tips. Man lär känna sin kropp och får bättre koordination, bättre hållning etc.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
treeman, nu börjar du igen.
Visst, finns många myndigheter som hjärntvättar folk, men det finns många som är socialt begåvade och fast i systemet som inte är psykopater.
Har du t ex sett The Matrix? De flesta klassas inte som psykopater där, det är ett fåtal agenter som gör det ja, men resten av befolkningen lever efter vad dom tror är rätt.
Så du ser detta ur ditt perspektiv, men du måste kunna distansera dig från dina tankebanor och se det ur andras perspektiv också, dvs resten av befolkningen.
Men nog väl finns det många psykopater där ute, även utanför myndigheter osv, men det betyder inte att alla människor du ser är psykopater, detta är något du målat upp i ditt huvud.
Visst, finns många myndigheter som hjärntvättar folk, men det finns många som är socialt begåvade och fast i systemet som inte är psykopater.
Har du t ex sett The Matrix? De flesta klassas inte som psykopater där, det är ett fåtal agenter som gör det ja, men resten av befolkningen lever efter vad dom tror är rätt.
Så du ser detta ur ditt perspektiv, men du måste kunna distansera dig från dina tankebanor och se det ur andras perspektiv också, dvs resten av befolkningen.
Men nog väl finns det många psykopater där ute, även utanför myndigheter osv, men det betyder inte att alla människor du ser är psykopater, detta är något du målat upp i ditt huvud.
Alldeles för enkelt att koka ner människors psyken, relationer och utbyten till att någon är psykopat och någon annan är normal. Grupperingar kommer och går under hela livet. Relationer byts ut, ekonomiska byten sker och marknader dör. Det jag tror man försöker pricka med en pyskopat i detta sammanhanget - att den bara bryr sig om sig själv m.m. - finns i oss alla när det krävs. Det är sällan vi är i balans - att vi njuter i fulla drag. Vi vill mer eller mindre ständigt evolvera, expandera våran värld oavsett om det sker som individ eller ett kollektiv. Ibland drar vi iväg med kollektivet, ibland drar det oss. Är vi inte intresserade av detta, att vi har tröttnat på att "springa" så förlorar vi förr eller senare jämtemot dem som har de passande egenskaperna och viljan till att expandera över oss, ta kontroll över oss osv.
Livet i ett nötskal:
(Merge with collective) - Expand/Control - (Enjoy) - (Break free from collective) - Loop
På slutet finns total kontroll över universum som kollektiv och sedan som individ. Med andra ord meningen med livet är att bli gud och sedan bli depp för att det inte finns något mer att expandera till eller njuta av s.k. game over ^^
Livet i ett nötskal:
(Merge with collective) - Expand/Control - (Enjoy) - (Break free from collective) - Loop
På slutet finns total kontroll över universum som kollektiv och sedan som individ. Med andra ord meningen med livet är att bli gud och sedan bli depp för att det inte finns något mer att expandera till eller njuta av s.k. game over ^^
treeman skrev:Du har sett hur samhället är konstruerat och vilka som konstruerat det. Kul fler gör det. Samhället är konstruerat av PSYKOPATER för PSYKOPATER sedan tidernas begynnelse.
Som tur är har samhället trots detta tagit fram bra och effektiva behandlingsmetoder för personer som lider av paranoid schizofreni.
Återgå till Att leva som Aspergare