Tagit första Efexorn idag (SNRI)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Tagit första Efexorn idag (SNRI)

Inläggav Nico_87 » 2010-06-16 23:11:30

Jag sitter och gråter och gråter..
Är jättearg och trött på allt..
Förutom min PÅ, SF, Adhd och asperger så är jag även hypokondriker..
Jag är sååå rädd att efexorn ska göra mig galen eller må sämre än vad jag gör.. så tårarna bara faller nu och jag skriker inombords.
Jag är så rädd att den ska ge mig självmordstankar, tänk om jag isåfall inte kan kontrollera dom känslorna och gör nåt drastiskt?!

Jag önskar bara som jag gjort i 23 år att få må bra.. njuta av livet..
Känns som mitt liv är planerat att förstöra.. att mitt öde är att dö.
Nico_87
Ny medlem

Anslöt: 2010-04-05

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-06-16 23:25:19

Andas lugnt. Det tar ett par veckor innan det vänder. Efexor är SSRI/SNRI, jag går själv på en av varje sort. När jag började med Zoloften fick jag jättemycket ångest först, men det gick över efter ett par dagar och efter några veckor började dimman lätta och jag kom ihåg hur det känns att leva igen.

Tips: om du får akut ångest, kämpa inte emot för det gör det värre. Sitt ner, andas långsamt och kom ihåg: det kommer inte vara för evigt och du kommer inte dö.

Om du känner att du verkligen löper risk att skada dig själv, ring någon!
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav atoms » 2010-06-16 23:29:48

När jag hade Efexor för 9 - 10 år sedan fick jag inga särskilda biverkningar. Bara den där kortvariga humörsänkningen som är legio vid insättning av ny medicin. Därutöver fick jag en otrevlig smak i munnen (som försvann när jag slutade med den) samt så plingade det i ena örat men det är osäkert om det hade med medicinen att göra; Även om en av biverkningarna kan vara öronsus/tinnitus (det hade jag redan).

SF; Vad betyder det?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Nico_87 » 2010-06-16 23:36:18

atoms skrev:När jag hade Efexor för 9 - 10 år sedan fick jag inga särskilda biverkningar. Bara den där kortvariga humörsänkningen som är legio vid insättning av ny medicin. Därutöver fick jag en otrevlig smak i munnen (som försvann när jag slutade med den) samt så plingade det i ena örat men det är osäkert om det hade med medicinen att göra; Även om en av biverkningarna kan vara öronsus/tinnitus (det hade jag redan).

SF; Vad betyder det?

SF: Social fobi

Tinnitus, en kortvarig biverkning eller är den bestående?
Tack för svar
Nico_87
Ny medlem

Inläggav Nico_87 » 2010-06-16 23:37:19

Angelic Fruitcake skrev:Andas lugnt. Det tar ett par veckor innan det vänder. Efexor är SSRI/SNRI, jag går själv på en av varje sort. När jag började med Zoloften fick jag jättemycket ångest först, men det gick över efter ett par dagar och efter några veckor började dimman lätta och jag kom ihåg hur det känns att leva igen.

Tips: om du får akut ångest, kämpa inte emot för det gör det värre. Sitt ner, andas långsamt och kom ihåg: det kommer inte vara för evigt och du kommer inte dö.

Om du känner att du verkligen löper risk att skada dig själv, ring någon!

Tack för ditt svar, ska försöka stå ut.. :roll:
Nico_87
Ny medlem

Inläggav atoms » 2010-06-16 23:59:48

Nico_87 skrev:Tinnitus, en kortvarig biverkning eller är den bestående?

Enligt vad jag kunde hitta på FASS.se är det en ovanlig biverkning. Antar att den är bestående under behandlingens längd.

Plingandet som jag upplevde var högst oregelbundet. Som mest var det en intervall på 10 sekunder men det kunde lika gärna vara tyst en dag.

Med den långa raden av problem PÅ, SF, ADHD och AS. Har du någon annan ångestdämpande medicin att ta till?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Flia » 2010-06-17 1:23:16

Jag har ätit Efexor i 8 år nu, och mår skitbra på den.
Första tiden fick jag otroliga humörsvängningar, som kunde vara sekundsnabba, från total eufori till djupaste depression. Men inget av stadierna varade mer än några minuter och det gick över på några dagar.

Jag har inga som helst biverkningar och det håller grund-depressionen borta.

Om jag slarvar och låter det gå för lång tid mellan tabletterna kan jag få utsättningssymptom (ljusblixtar), men de gör inte ont utan är bara jävligt störande när man ska sova. :roll:
Flia

Anslöt: 2008-11-28

höjt dosen nu :/ (efexor)

Inläggav Nico_87 » 2010-06-23 23:27:16

Jag vet inte om jag inbillar mig eller inte med tanke på att jag är hypokondriker!
Ja har höjt dosen till 75mg efexor idag, nu sitter jag ocj svettas, darrningar, paniklänsla och bara allmänt väck.. jag är såå livrädd att detta ska sätta igång min panikångest igen, jag blir liggandes i flera flera dagar, kan inte äta, vill bara dö osv..

Jag är verkligen jätte jätte rädd nu, känns som jag fått i mig flera flaskor sprit typ. Måste väl ringa min läkare imorgon :`(
Nico_87
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2010-06-24 0:26:51

sjukvårdsupplysningen
www.1177.se
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav ragnevi » 2010-06-24 16:06:33

Du har insättningssymptom. En del kan få det av Efexor. Man kan få samma reaktion om man sätter ut dem, det är jobbigt och obehagligt men det är ofarligt.

75 mg är inte någon hög dos, maxdosen är på 300 mg per dag. Och jag skulle tippa på att din läkare vill ge dig mellan 150-225 mg per dag.

En del människor är känsligare än andra, skulle inte Efexor vara rätt för dig så be om Cymbalta, Voxra eller Remeron istället.

Rena SSRI-preparat tycker jag mig sett ha en sämre effekt på personer med Asperger. Men det är min upplevelse baserad på vad personer berättat för mig.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Återgå till Aspergare och vården

Logga in