Offentlig "att göra"-lista med önskan om pepp

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Offentlig "att göra"-lista med önskan om pepp

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 12:40:33

Jag har försökt leta efter en liknande tråd, men inte hittat något som exakt stämmer.

Jag har, som säkert många andra, svårt med "lagom", även när det gäller vardagssaker. Jag har tusen projekt på gång, ibland lyckas jag genomföra dem, annars kan de dra ut över flera år. Jag önskar jag vore mer ordentlig eller att jag hade någon som kunde ge mig lite order (om någon ger mig ett tydligt mål och ett syfte är det oftast inga problem). Men i brist på det inleder jag denna tråd.

Ett försök till att få lite saker gjorda: Om man offentliggör sin "att göra"-lista och uppdaterar hur det går, samt får ta del av andras tankar och pepp kring detta kanske jag/vi kan få några saker gjorda?

Mitt sovrum och vardagsrum är belamrat med saker. Jag måste städa/sortera innan det blir "sjukt". Detta är tänkt att göras under sommaren.

1. Alla böcker skall in i bokhyllorna. Det är många som är på vift.
2. Alla kläder skall in i garderoben. De som ligger i ändringshögen skall först lagas.
3. Alla viktiga papper skall in i "viktiga papper"-pärmen.
4. Alla smyckesgrejer skall in i sina lådor och in i ett skåp - jag har INTE tid att fastna i det nu :cry:
5. Dammsuga.
6. Sätta upp alla tavlor jag köpt, som bara står lutade mot väggen.
7. Jag måste bestämma vilken soffa jag vill ha kvar. Den bekväma eller den snygga. Det finns inte plats för båda. Sedan lägga ut på Blocket *skräck*

Och samtidigt skall jag orka med mitt jobb och mitt stora, övergripande projekt som involverar människor som skall leverera, frågor som skall förhandlas med kommunpolitiker och stor lansering i höst.

Och egentligen fattar jag inte hur jag skall klara av något.

Är någon med på tåget?
Lavender_Blue

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav barracuber » 2010-06-10 12:53:53

En webbsajt (eller snarare webbtjänst), där man kan ha sin todo-lista, dela ut och kommentera och diskutera, kanske vore nåt?

Det finns isf massvis med alternativ, det är ett hett område (tänker på Getting Things Done, personlig produktivitet osv). Har även diskuterats ganska mycket här på forumet, av bland annat Bjäbbmonstret, pH, mig själv och många andra.

En sak jag alltid frågar är ifall du är en sån som kör iPhone eller liknande modern smartphone? Och om du i så fall vill kunna komma åt todo-sajten från mobilen? För i så fall så ringar man in antalet tänkbara alternativ något.
Senast redigerad av barracuber 2010-06-10 12:56:13, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Inger » 2010-06-10 12:54:18

Jag tycker det låter som en bra början att spalta upp det såhär som du gjort.

Jag brukar också göra såna där listor ibland. Sen bockar man av dem en efter en och sen när man orkar, och när man kollar igen några veckor eller månader senare så kan man bli förvånad över hur många punkter som blivit avklarade. (Ofta brukar det bli någon kvar men det tycker jag inte gör något.)

Så lycka till!
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-06-10 13:04:27

barracuber skrev:En webbsajt (eller snarare webbtjänst), där man kan ha sin todo-lista, dela ut och kommentera och diskutera, kanske vore nåt?

En otroligt smidig och avskalad tjänst är <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post367760.html#367760">TeuxDeux.com</a>. Nu är det ett tag sedan jag testade den så det kan ju tänkas att de lagt till en del funktioner sedan dess. Jag minns dock att den inte har (hade) några direkta sociala "dela" funktioner. Dock tror jag det fanns något smidigt sätt att komma åt den utan att behöva logga in varje gång (om jag minns rätt). Mobilstöd saknade den då åtminstone.

<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/veckoplanering-t14587.html">Veckoplanering</a>.

Har funderat på att försöka samla ihop alla olika trådar som handlar om sånt här, det är några stycken... :roll:
barracuber

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 13:05:08

barracuber skrev:En webbsajt (eller snarare webbtjänst), där man kan ha sin todo-lista, dela ut och kommentera och diskutera, kanske vore nåt?

Det finns isf massvis med alternativ, det är ett hett område (tänker på Getting Things Done, personlig produktivitet osv). Har även diskuterats ganska mycket här på forumet, av bland annat Bjäbbmonstret, pH, mig själv och många andra.

En sak jag alltid frågar är ifall du är en sån som kör iPhone eller liknande modern smartphone? Och om du i så fall vill kunna komma åt todo-sajten från mobilen? För i så fall så ringar man in antalet tänkbara alternativ något.

Jag vet inte om min Samsung Jet är en smartphone. Men jag kommer åt nätet utan problem iaf.

Tills vidare får jag bocka av i denna tråd :)
Lavender_Blue

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 13:09:40

barracuber skrev:

En otroligt smidig och avskalad tjänst är <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post367760.html#367760">TeuxDeux.com</a>. Nu är det ett tag sedan jag testade den så det kan ju tänkas att de lagt till en del funktioner sedan dess. Jag minns dock att den inte har (hade) några direkta sociala "dela" funktioner. Dock tror jag det fanns något smidigt sätt att komma åt den utan att behöva logga in varje gång (om jag minns rätt). Mobilstöd saknade den då åtminstone.

<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/veckoplanering-t14587.html">Veckoplanering</a>.

Har funderat på att försöka samla ihop alla olika trådar som handlar om sånt här, det är några stycken... :roll:

TeuxDeux skall jag kolla upp - den verkar bra, fast för ett annat syfte. Det är svårt att spalta upp "surdegarna" som alltid hamnar efter till förmån för allt som måste göras mera akut.

Jo, jag såg att det hade diskuterats på olika håll, men inget som kändes mera handfast. Jag tänkte mig något som satte lite positiv press - för jag gillar ju att prestera.
Lavender_Blue

Inläggav barracuber » 2010-06-10 13:10:03

Lavender_Blue skrev:Jag vet inte om min Samsung Jet är en smartphone. Men jag kommer åt nätet utan problem iaf.

Den är helt klart en smartphone. Även om den kör Samsungs egna OS och inte Android. Processorn är snabbare än min, tror jag (jag har HTC Hero).

Då är frågan om du behöver komma åt din todo-lista från Jet. Eller om du föredrar att sitta vid datorn när du pular med detta.
barracuber

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 13:12:10

barracuber skrev:
Lavender_Blue skrev:Jag vet inte om min Samsung Jet är en smartphone. Men jag kommer åt nätet utan problem iaf.

Den är helt klart en smartphone. Även om den kör Samsungs egna OS och inte Android. Processorn är snabbare än min, tror jag (jag har HTC Hero).

Då är frågan om du behöver komma åt din todo-lista från Jet. Eller om du föredrar att sitta vid datorn när du pular med detta.

Mmmnääe :) jag gillar min laptop *fastvuxen*
Lavender_Blue

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-10 19:42:47

En bra sak med såna här Att göra-listor är att dela upp sakerna på t ex hur lång tid de kan tänkas ta att göra (inte så att man fastnar i tänk på det...).

Man kan dela upp dem i t ex tre kategorier - några minuter, nån timme, dagar/veckor- och sen skriva upp dem på ett papper man delar på tre. Vidare kan man ranka saker i brådskande eller viktighetsordning.

Det verkar som merjobb, men jag tänker så här att ser man en aplång Att göra-lista där ett papper som ska fyllas i (utan ångest) och postas blandas med saker som kräver eftertanke, planering, handlande (inköp) och handling så blir det lätt oöverskådligt.

Eller, det är inte ens jag som tänkt så utan bl.a andra de två som skrivit ADD-friendly ways to organize your life och andra böcker jag läst.

Lycka till! Tror det är bra att göra sånt här offentligt. Det kan skapa en liten press att göra saker man inte gör bara för att man prokrastinerar, dvs inte för att man gör nåt roligare eller viktigare utan bara inte får tummen ur.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Parvlon » 2010-06-10 19:57:17

Onödigt att rangordna punkterna ifall de inte måste tas i en speciell ordning, tycker jag. Bättre med prioriteringssiffror isf.

Själv skriver jag upp ibland, oftast när jag har en tid att passa. Annars blir det som det blir.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 20:21:29

Jag har iaf fått ner alla böcker till vardagsrummet (nu skall de bara in på rätt plats i hyllorna), och samlat ihop alla smyckesgrejer som låg utspridda. Men två delvis gjorda punkter gör inte att man får stryka något.

Jag är som en slåttermaskin :cry: och att sortera i mina massor (HORROR VACUI!) är som att lösa Rubiks kub. Kan inte tänka i flera steg.
Lavender_Blue

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 20:22:07

alfapetsmamma skrev:En bra sak med såna här Att göra-listor är att dela upp sakerna på t ex hur lång tid de kan tänkas ta att göra (inte så att man fastnar i tänk på det...).

Man kan dela upp dem i t ex tre kategorier - några minuter, nån timme, dagar/veckor- och sen skriva upp dem på ett papper man delar på tre. Vidare kan man ranka saker i brådskande eller viktighetsordning.

Bra idé.
Lavender_Blue

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-10 22:11:32

Lavender_Blue skrev:Jag har iaf fått ner alla böcker till vardagsrummet (nu skall de bara in på rätt plats i hyllorna), och samlat ihop alla smyckesgrejer som låg utspridda. Men två delvis gjorda punkter gör inte att man får stryka något.

Heja heja!

Titta på det du fått gjort, inte på det som är kvar, då tappar du bara modet.

Är det nåt råd jag läst som är bra så är det att dela upp det på genomförbara små-enheter. Dels för att det är lättare, dels för att det är ibland är enda sättet att få nåt gjort öht.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-06-10 22:54:18

En av grundlagarna i GTD (Getting Things Done) är:

Om något tar max 2 minuter - gör det nu!
barracuber

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-14 18:58:57

Jag föreställer mig inte att någon bryr sig, men jag har sorterat undan allt pärlrelaterat (inte bara slängt undan det i ett skåp), dammsugit hela lägenheten (när det är spindelväv på trappstegen är det illa) och städat badrummet inklusive rengjort avloppet (alla aspies med doftöverkänslighet/taktila bekymmer sympatiserar).

Men jag har sådana "duktig flicka"-komplex att jag måste berätta det för någon :)
Lavender_Blue

Inläggav barracuber » 2010-06-14 19:46:17

Lavender_Blue skrev:...
Men jag har sådana "duktig flicka"-komplex att jag måste berätta det för någon :)

Har du drabbats av "duktighetssyndromet"?

Bild

Jag är kille och jag gissar att det ofta beror lika mycket på "duktiga" flickor som "lata", "handlingsförlamade" och "oförmögna" äkta hälfter. Oavsett NPF osv.
barracuber

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-14 19:59:43

Nej, för att vara allvarlig tror jag inte att jag har duktighetssyndromet, inte vad gäller det man traditionellt förväntas göra som tjej/kvinna. Tvärtom har jag nog upprört en och annan genom att inte göra det :/

Däremot har jag varit så låg och haft enorma problem att orka med både jobb, mig själv och hushållet på senare tid, att jag bara blev glad över att ha lyckats göra en massa.
Lavender_Blue

Inläggav barracuber » 2010-06-14 20:26:08

Hej Lavender.

Tur att du tog det på "the easy" och nyktra sidan. ;-)

Du uppfattade helt rätt att jag var på den skämtsamma sidan. :-)049
barracuber

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-14 21:17:32

Haha, ja, allt som säljs som "populärversionen av den omtalade forskningsstudien" får mig att kaskadkräkas, så jag antog att du hade en fet glimt i ögat :)

OT: Rolig blogg om antisjälvhjälp:

http://hjalpmotsjalvhjalp.wordpress.com/
Lavender_Blue

Inläggav barracuber » 2010-06-14 21:52:19

Lavender_Blue skrev:OT: Rolig blogg om antisjälvhjälp:

http://hjalpmotsjalvhjalp.wordpress.com/

Jag måste ha missat det roliga, jag tyckte den kändes mest agitativ och diskuterande. Det roliga gick förbi mig. Intressant är det i vilket fall även om den känns skriven mest för "de redan insatta".
barracuber

Handdator

Inläggav lainen » 2010-06-19 21:23:24

Jag ska få testa att använda mig av en handdator, den anländer troligtvis nästa vecka. Någon annan som testat nåt liknande? Tydligen är det landstinget som hyr utrustningen. Jag är och har alltid varit en listskrivare, det funkar rätt bra för mig. Behöver liksom få ner saker på papper och sen kryssa bort dessa när jag är klar. Det kan vara allt från "handla","ställ in de diskade tallrikarna i skåpet" till "gör nåt social", "ring ett telefonsamtal".
lainen
Ny medlem

Anslöt: 2010-02-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in