"Saknade" ord i språket
Zombie skrev:Ja, här var både Dao* och Lasse Vägenhielm kreativa!
------------
*väg på kinesiska
Vägstrykar En som målar linjer på vägen
Vägan en som kör sin bil på biodisel
Vägslukare en maskin som river upp asfalten.
Vägsjäl Vägens egen själ
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:47:51, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
lasseivägen skrev:Zombie skrev:Ja, här var både Dao* och Lasse Vägenhielm kreativa!
------------
*väg på kinesiska
Vägan en som kör sin bil på biodisel
Kul ord.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 11:47:51, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
IlGuds = snabbfrälsning
Bokavföring = skitböcker (jmf bokföring)
Mutbok = gåva för att blidka en försmådd vän (jmf Motbok)
Paraspy = Att använda när man är har festat för mycket.
Handeldsman = man som skjuter med pistol.
Rutmos = trasiga fönster
Korumpperad = att ha en koliknande rumpa
Bokavföring = skitböcker (jmf bokföring)
Mutbok = gåva för att blidka en försmådd vän (jmf Motbok)
Paraspy = Att använda när man är har festat för mycket.
Handeldsman = man som skjuter med pistol.
Rutmos = trasiga fönster
Korumpperad = att ha en koliknande rumpa
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:47:51, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
Ord som uppleva och återuppleva och förverkliga finns redan men så kom jag på ett ord som inte finns men som jag kom på själv och ordet är:
Återförverkliga.
Om man förverkligar sina drömmar som man inte har gjort tidigare men när det gäller återuppleva och återförverkliga så betyder det att man återförverkligar sina barndoms gamla lekar igen som man har lekt som barn genom att leka dessa lekar igen i handling i vuxenåldern även på samma sätt som barnen även i vuxenåldern alltså att återuppleva och återförverkliga sina lekdrömmar igen i vuxenåldern.
mvh Noli
Återförverkliga.
Om man förverkligar sina drömmar som man inte har gjort tidigare men när det gäller återuppleva och återförverkliga så betyder det att man återförverkligar sina barndoms gamla lekar igen som man har lekt som barn genom att leka dessa lekar igen i handling i vuxenåldern även på samma sätt som barnen även i vuxenåldern alltså att återuppleva och återförverkliga sina lekdrömmar igen i vuxenåldern.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
Noli skrev:Om man förverkligar sina drömmar som man inte har gjort tidigare men när det gäller återuppleva och återförverkliga så betyder det att man återförverkligar sina barndoms gamla lekar igen som man har lekt som barn genom att leka dessa lekar igen i handling i vuxenåldern även på samma sätt som barnen även i vuxenåldern alltså att återuppleva och återförverkliga sina lekdrömmar igen i vuxenåldern.
Världens längsta mening? (Förlåt, Noli, jag kunnde inte låta bli )
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Noli skrev:Om man förverkligar sina drömmar som man inte har gjort tidigare men när det gäller återuppleva och återförverkliga så betyder det att man återförverkligar sina barndoms gamla lekar igen som man har lekt som barn genom att leka dessa lekar igen i handling i vuxenåldern även på samma sätt som barnen även i vuxenåldern alltså att återuppleva och återförverkliga sina lekdrömmar igen i vuxenåldern.
Nejdå. Läs Frans G. Bengtssons (som inte alls är fransk, fast det låter så) biografi över Karl XII, så får du smaka på långa, långa meningar där ett tjugotal bisatser samsas, endast åtskilda av semikolon (s.k. språklig stomi).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
Vädervärdig = en som klarar alla väderlekstyper.
Medvals = en som altid håller med.
Avfalling = sophanterare.
Kvistendom = naturdyrkan, särskilt träddyrkare
Medvals = en som altid håller med.
Avfalling = sophanterare.
Kvistendom = naturdyrkan, särskilt träddyrkare
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
Var får du allt ifrån...
[OT]
Lakrits skrev:geocache skrev:Noli skrev:Om man förverkligar sina drömmar som man inte har gjort tidigare men när det gäller återuppleva och återförverkliga så betyder det att man återförverkligar sina barndoms gamla lekar igen som man har lekt som barn genom att leka dessa lekar igen i handling i vuxenåldern även på samma sätt som barnen även i vuxenåldern alltså att återuppleva och återförverkliga sina lekdrömmar igen i vuxenåldern.
Nejdå. Läs Frans G. Bengtssons (som inte alls är fransk, fast det låter så) biografi över Karl XII, så får du smaka på långa, långa meningar där ett tjugotal bisatser samsas, endast åtskilda av semikolon (s.k. språklig stomi).
Jag läste en gång en enmenings novell av någon kubansk författare, vem det nu var. Finns det inte (minst) någon roman i en mening också? Retsamt nästanminne...
[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
Prova Milton's Paradise Lost för långa förvirrande meningsbyggnader Det blir faktiskt komiskt redan i början.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Saramago har skrivit några böcker där han nästan aldrig sätter punkt, utan bara sätter komma och ny bokstav där det borde varit meningar, Det är lite förvirrande och svårtläst i ett par sidor, Sedan märker man att det blir ett väldigt flyt i läsandet, Dock ska det nog reserveras för enstaka romaner och andra skönlitterära texter, och inte användas till facktexter och liknande, Kanske är det heller inte lämpligt i foruminlägg?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
Jan Guillou kan ibland sätta ihop två huvudsatser med enbart kommatecken, minns jag en del exempel på i hans skönlitteratur. Jag får ta och börja läsa om dem igen så jag kan ge exempel...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.
"Saknade ord" på ett annat sätt:
En författare hade skickat ett bokmanus till ett förlag och ville veta hur det gick med försäljningen av boken (detta var på telegrafens tid) och eftersom man fick betala för varje ord när man skulle telegrafera och han då ville spara på pengarna så skickade han bara "?" och då svarade förlaget "!" genom att hans bok sålde så bra.
En författare hade skickat ett bokmanus till ett förlag och ville veta hur det gick med försäljningen av boken (detta var på telegrafens tid) och eftersom man fick betala för varje ord när man skulle telegrafera och han då ville spara på pengarna så skickade han bara "?" och då svarade förlaget "!" genom att hans bok sålde så bra.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 11:47:53, redigerad totalt 1 gång.