Små pryttlar och prylar och glitter och grejer

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-24 15:44:00

Lavender_Blue skrev:Jag kan absolut relatera. Har genom hela livet fastnat för glittriga och blänkande och vackra saker, och i många fall haft specialintressen som hör ihop med detta - samla sten och slaggsten, brodera med pärlor, smyckestillverkning, samla tennfigurer med swarovskikristaller, har stora mängder "pillrigt plock". Det märkliga är att jag upp till ca 25 års ålder var en total pojkflicka som aldrig bar smycken eller tjejkläder.

Jag tror att det som skiljer intresset för "glittrigheter" från NT-folks vilja att pryda/omge sig med sådant är att man går in för det till 100 %. Mitt återkommande specialintresse är smycketillverkning, och jag kan säga att både socialt liv, mat, sömn och ekonomi lider rejält när jag fastnar i de perioderna.

Har du månne nån blogg eller hemsida där man kan titta på dina alster?
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Laika » 2010-05-24 16:32:12

alfapetsmamma skrev:
Laika skrev:Om jag någon gång blir rik ska jag bygga en gigantisk pool med fontäner, grottor med vattenfall och lampor i olika färger så att vattnet glittrar hysteriskt överallt runt mig. Jag kom på detta när jag under lång tid hade studerat en liten fontän med en blå lampa i.

Titta på bilderna jag la in under Tipsa och tråden Ställen man vill åka till. Eller googla på Liquidrom...

Oj. Tänk att ha en aspergerträff där.
Laika

Anslöt: 2010-05-23

Inläggav Lavender_Blue » 2010-05-24 17:03:20

alfapetsmamma skrev:Har du månne nån blogg eller hemsida där man kan titta på dina alster?

Hade både blogg och hemsida, men som så mycket annat så tröttnade jag.

--

Jag gör smycken enbart för min egen skull, har inga illusioner om att bli någon smyckeskonstnär. Det mesta hamnar i en låda i alla fall, använder inte så mycket smycken.

Men jag snöar in enormt på material och kan leta stenar (exvis slaggsten) i timmar, dagar ...

Moderator: tog bort länkar.
Lavender_Blue

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Tor » 2010-05-24 17:17:07

Jag gjorde också smycken en period på ca fem år då jag var inne på att slipa stenar. Finaste blev spektroliter. Har stensåg, slipmaskin och tumlare hemma i garaget :). Tumlaren blev dock mest använd till att mala ingredienser till pyroteknikblandningar på senare tid.
Tor

Anslöt: 2010-02-14

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-25 9:27:05

Lavender_Blue skrev:
alfapetsmamma skrev:Har du månne nån blogg eller hemsida där man kan titta på dina alster?

Hade både blogg och hemsida, men som så mycket annat så tröttnade jag.

Jag gör smycken enbart för min egen skull, har inga illusioner om att bli någon smyckeskonstnär. Det mesta hamnar i en låda i alla fall, använder inte så mycket smycken.

Men jag snöar in enormt på material och kan leta stenar (exvis slaggsten) i timmar, dagar ...

Jättekul att se, tack för att du tog dig tiden!

Då är vi tre här som är eller varit verksamma på området då, du, Thurizas och jag. :)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Koboshi » 2010-05-26 17:43:46

Söta saker ja det gillar jag.... Men glitter.. Nä... Mitt nuvarande samlingsobjekt är söta kramdjur som hundar, tigrar, rävar och lejon.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav Inger » 2010-05-27 1:35:32

Lavender_Blue, vilka fantastiska smycken! (Jag gjorde också smycken ett tag, men hade inte alls sån fantasi.)

Tor, jag gillade element-videon! Låter som en fascinerande bok!
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lavender_Blue » 2010-05-27 13:05:31

Inger skrev:Lavender_Blue, vilka fantastiska smycken! (Jag gjorde också smycken ett tag, men hade inte alls sån fantasi.)

Tor, jag gillade element-videon! Låter som en fascinerande bok!

Tack så mycket :)
Lavender_Blue

Inläggav weasley » 2010-05-27 14:34:16

Lavender_Blue

Fantastiska skapelser. Skulle vilja ha det där gröna halsbandet (armbandet?) fast i koboltblått eller kungslila. Som halsband då förståss.

Det finns en tråd om handarbeten, om du tittar i den kan du se lite av vad jag har gjort. Kanske vi kan byta med varandra?

http://www.aspergerforum.se/stora-handa ... t6764.html
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Lavender_Blue » 2010-05-27 14:56:36

Oh nooooes ;-) Nu blev jag jättesugen på att greja smycken igen!

Jag skriver snart något i handarbetstråden.
Lavender_Blue

Inläggav Per Plex » 2010-06-07 8:05:03

Min avatar är just en sådan liten glittrig sak, inhandlad i en second hand-butik, som jag sedan fotograferat av.

Tycker också om kristaller, metallglanser, har samlat stenar etc...

Att döma av hur populärt det är med smycken (med bl a glittrande stenar och ädla metaller), kanske det mer är en typiskt mänsklig (kvinnlig?) fascination, snarare än att det skulle ha med AS att göra. Jag känner mer att jag gör något "omanligt" när jag köper någon sån här liten pryl, eller tittar på vackra tyger eller lyxiga tapeter (!), snarare än att det skulle vara "aspigt".

Kan det vara så att personer med AS har ett annorlunda visuellt seende eller att vi upplever vad vi ser på ett annorlunda sätt, än NT personer? Tänker på sådant som mönsterigenkänning etc.
Per Plex

Anslöt: 2008-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in