Kurs för någon här, kanske?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kurs för någon här, kanske?

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-03 23:01:17

Gud så fult, nu ser jag att nån skrivit föräldrarkraft. Med R. Gaaah. Men skitsamma, här är infon iaf.

http://www.misa.se/admin/UploadFile.asp ... 22_web.pdf

Misa erbjuder unika kurser för
dig med Aspergers syndrom.
Du får 10 veckors teori och 10
veckors praktik på ett företag.
Kurserna är skräddarsydda för
dig med Aspergers syndrom
och vi på Misa handleder dig
under hela perioden. Målet är
att öka dina möjligheter att få
ett riktigt jobb.
Kurs i databashantering
Under kursen lär du dig att
förstå hur en databas är
uppbyggd och hur den ska
administreras. Du lär dig att
använda SQL samt att förstå
skillnaderna mellan olika typer
av databaser såsom MySQL,
MS SQL och Oracle. En fördjupning
kommer att göras
i någon av dessa databaser.
Kurs i ekonomi
Under kursen får du kunskaper
som innebär att du kan arbeta
som ekonomiassistent. Du
kommer bland annat att få
grundläggande kunskaper om
bokföring, löne- och fakturahantering
samt momshantering.
Du kommer även att få bekanta
dig med de vanligaste systemen
inom områdena.
Utbildningarna sker inom ramen för daglig verksamhet.
Läs mer på www.misa.se eller ring 08-714 33 30 alternativt
maila en intresseanmälan till arc@misa.se
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Parvlon » 2010-06-03 23:16:59

ekonomiassistent..

Känner en som jobbar med sånt, massa skit får h*n när det blir något fel. Även om det är inte personens eget fel dvs.
Senast redigerad av Parvlon 2010-06-03 23:18:32, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-03 23:18:25

Det vet jag inte hur jag gör, sorry. Om nån som moddar kan tänka sig att ändra?
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Parvlon » 2010-06-03 23:19:46

Spelar nog ingen roll förresten, jag hann inte editera. Självklart kan det behövas kompetens för att ha hand om utbetalningar osv, tycker bara att det verkar så tråkigt.
Senast redigerad av Parvlon 2010-06-03 23:21:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav skitapa » 2010-06-03 23:20:43

Tjoho :O

Databaser, dregel dregel dregel. Ush, synd att det inte är aktuellt för en själv :(
skitapa

Anslöt: 2010-03-14

Inläggav Miche » 2010-06-03 23:33:01

Databaser är kul, undrar om de kan lära mig något nytt som jag inte redan kan (jag har ju bara jobbat med databaser i knappt 30 år...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2010-06-03 23:54:33

Hoppas företaget är bra. Det har avhandlats litet här förr:

http://www.aspergerforum.se/misa-t15558.html
http://www.aspergerforum.se/left-is-rig ... tml#395278

Någon som vet mer?
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav clivia » 2010-06-04 10:56:10

många talar gott om dem, tyvärr delar jag inte den meningen. De kändes oproffsiga.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Pemer » 2010-06-04 11:53:11

Jag har varit på möte med grundaren och tidigare vd:n, numera styrelseordföranden, och tyckte definitivt att han är mycket seriös, och att MISA om några har potential om vi aktivister väljer att tro på dem och ta chansen att samarbeta.

Det ville MISA göra med OA, men det blev mest reaktionen "nej, de håller ju på och ger aspergare daglig verksamhet" från medlemmar som alltså alltid tycker dv är fel, och att det alltid är bättre att göra ingenting alls så länge inte alternativet är en riktig anställning, och det blev en diskussion som gick i baklås då.

Jag gick sedan med i en referensgrupp inför ett evenemang, men tappade luften och visste inte vad jag skulle säga om något och ville framför allt inte vara med längre, när en viss läkare jag har berättat om mitt eget möte med i andra trådar råkade bli den som bjöds in som föreläsare från medicinskrået...

Men jag tycker som sagt att MISA generellt känns seriösa, de ger t o m aspergare riktiga anställningar. Det kan en medlem här på forumet berätta om, och det har han även gjort i någon tråd, minns jag.

Det låter däremot oroväckande att det var de som köpte upp Left is Right, och har tänkt låta samma ledning som förra gången hållas. När man fick höra sanningen om LiR lät den ju markant annorlunda än den bild jag har av MISA själva.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav clivia » 2010-06-04 12:00:54

Det var den uppfattningen jag också hade tills dess de kopierade en annan persons journal, klippte och klistrade i min och tog beslut grundade på någon annan (namn och personnummer instämmde inte) och gav det sen till FK (i en utredning) för inte tala om andra konstigheter....
De var samma seriösa företag som ocskå för ett par andra, förtalade i dokument med falska uppgifter i syfte för att tjäna pengar.
Jag önskar det vore bara en "jag åkte på en nit och därmet ogillar jag dem"-grej men nej.

Så ju de känns seriösa, speciellt om/när man pratar med deras ledning. Ambitioner har de ju, frågan är, vilka hjälper de egentligen?
clivia

Inläggav nano » 2010-06-04 12:59:04

Minns en kille som var vd på tele2 eller något sådant bolag, svensk telejätte iaf.
Han berättade att han varje år satt två dagar i kundtjänsten o svarade på kundernas samtal.
Han sade att de två dagarna säger mer om företaget än alla rapporter från underlydande han sammantaget kan läsa sig till.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Pemer » 2010-06-04 13:05:45

clivia skrev:Det var den uppfattningen jag också hade tills dess de kopierade en annan persons journal, klippte och klistrade i min och tog beslut grundade på någon annan (namn och personnummer instämmde inte) och gav det sen till FK (i en utredning) för inte tala om andra konstigheter....
De var samma seriösa företag som ocskå för ett par andra, förtalade i dokument med falska uppgifter i syfte för att tjäna pengar.
Jag önskar det vore bara en "jag åkte på en nit och därmet ogillar jag dem"-grej men nej.

Så ju de känns seriösa, speciellt om/när man pratar med deras ledning. Ambitioner har de ju, frågan är, vilka hjälper de egentligen?

Oj oj oj.... jag säger då det... :(
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav clivia » 2010-06-04 13:32:31

men hursom, allt det är nog OT. Kursen/kurserna är säkert bra, för de visade kass kvalitet behöver inte betyda allt är det (förhoppningsvis).
clivia

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in