Aspie-quiz
ufo skrev:Är du stolt över ditt utseende? (0.12)
Jag känner att frågans motsats borde ge mer relevans.
"Har du komplex för någon kroppsdel?"
Spontant så ser jag NT-folket vara oroliga för sitt utseende. Men du kanske redan kört den.
Nej, faktiskt inte, och med tanke på alla plastikoperationer och reklam så tror jag en sådan fråga har potential.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Skulle egentligen vilja ha minst ett mellanting där också:
"Vad tycker du om ditt utseende?"
- Jag är stolt över det.
- Bryr mig inte.
- Tycker inte om det/har komplex.
Första och sista alternativt känns spontant som mer NT-typiska.
- Jag är stolt över det.
- Bryr mig inte.
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Aspie-quiz - 2800 svar - på en enda dag!
Jag vet inte riktigt vad som hänt, om Aspie-quiz hamnat ännu högre upp i sökmotorerna, men antalet svar har plötsligt ökat med en faktor 35! Jag trodde knappt mina ögon när det var över 6000 svar på S5, trots att den bara legat ut i 10 dagar. Fortsätter det så här så behövs bara några veckor för att få lika många svar som på tre år!
Kul iaf, även om man nu verkligen känner sitt ansvar för att inte sprida felaktig information till så många människor.
Jag låter nog S5 ligga ute några veckor till så får jag ett extremt stort underlag för att göra analysen av ursprung vs Aspie-poäng.
Kul iaf, även om man nu verkligen känner sitt ansvar för att inte sprida felaktig information till så många människor.
Jag låter nog S5 ligga ute några veckor till så får jag ett extremt stort underlag för att göra analysen av ursprung vs Aspie-poäng.
Föga förvånande fick jag 171 poäng i testet, det var kul att göra men en del frågor kändes väldigt - oväntade? Sånt jag själv inte ägnat en tanke tidigare. Dessvärre har du ett stavfel i fråga 118...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Ny undersökning av prevalens bland svarta - samma resultat
Eller kanske t.o.m. ännu lägre prevalens.
Just nu är det 7500 svar på S5, som också innehåller frågor om var man bor och ursprung. Kring 68% är ifrån USA, vilket gör att underlaget för proportioner i USAs befolkning är dubbelt så stort som i version 7. Just nu är konfidensintervallet för andelen svarta som bor i USA 0.6 - 1.1%. Deras verkliga andel i befolkningen är drygt 12%. Det betyder att det finns en skillnad i prevalens på minst en faktor 10. För andra grupper i USA är konfidensintervallen kompatibla med deras verkliga andel i befolkningen. Indianer har 1.3-2.1% och asiater 3.3-4.4%.
Jag kommer att köra detta ett tag till för att få ännu smalare 95% konfidensinterval för svarta och hoppas då på att trenden med nästan 3000 svar per dag håller i sig
Ännu bättre är förstås att urvalet just nu måste anses som randomiserat eftersom folk hittar quizen baserat på dess rankning. De som kommer ifrån kända autism-sajter är en försvinnande liten del.
Det kan också bli möjligt att faktiskt analysera hela quizen i olika folkgrupper för att se om det finns skillnader i vilka drag som är vanligast. Främsta hindret för det är annars den lilla andel som dessa grupper normalt utgör. Just nu finns 288 asiater och 91 indianer med. Med dubbelt så många svar börjar en sådan analys bli realistisk.
Just nu är det 7500 svar på S5, som också innehåller frågor om var man bor och ursprung. Kring 68% är ifrån USA, vilket gör att underlaget för proportioner i USAs befolkning är dubbelt så stort som i version 7. Just nu är konfidensintervallet för andelen svarta som bor i USA 0.6 - 1.1%. Deras verkliga andel i befolkningen är drygt 12%. Det betyder att det finns en skillnad i prevalens på minst en faktor 10. För andra grupper i USA är konfidensintervallen kompatibla med deras verkliga andel i befolkningen. Indianer har 1.3-2.1% och asiater 3.3-4.4%.
Jag kommer att köra detta ett tag till för att få ännu smalare 95% konfidensinterval för svarta och hoppas då på att trenden med nästan 3000 svar per dag håller i sig
Ännu bättre är förstås att urvalet just nu måste anses som randomiserat eftersom folk hittar quizen baserat på dess rankning. De som kommer ifrån kända autism-sajter är en försvinnande liten del.
Det kan också bli möjligt att faktiskt analysera hela quizen i olika folkgrupper för att se om det finns skillnader i vilka drag som är vanligast. Främsta hindret för det är annars den lilla andel som dessa grupper normalt utgör. Just nu finns 288 asiater och 91 indianer med. Med dubbelt så många svar börjar en sådan analys bli realistisk.
Jahwull, ich kommen von die arische überras, ich gasen der juden, und das neger.
-Sieg Heil!!
Nej, men allvarligt; du anser dig säkert inte vara nazist, men lägg då av med den där skiten, för det är faktiskt just skit, och även om du inte inser det så var rasbiologin en av nazismens grundpelare.
-Sieg Heil!!
Nej, men allvarligt; du anser dig säkert inte vara nazist, men lägg då av med den där skiten, för det är faktiskt just skit, och även om du inte inser det så var rasbiologin en av nazismens grundpelare.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
ford skrev:Jahwull, ich kommen von die arische überras, ich gasen der juden, und das neger.
-Sieg Heil!!
Ford, va fan har det här med nazism att göra? Att svarta inte har samma NPF-prevalens som vita & röda & gula har väl inget med nazism att göra? Så vitt jag förstår så ville nazisterna även utrota autism och andra NPF! Dessa drag utgjorde definitivt inte nazisternas drömbild av den ariska rasen.
Jämförelsen kring om det finns skillnad i vilka drag som utgör basen i NPF i olika folkgrupper är intressant, inte minst då med tanke på behov av lokala diagnoskriterier. Man kan också undersöka hur kultur i olika länder påverkar om man har tillräckligt många svar från andra kulturer.
Jag kanske ska påpeka att en analys i den svarta populationen däremot är omöjlig och meningslös. Om svarta i USA har 10% vita gener och de har 1/10 så hög NPF-prevalens, så behöver man inte vara mattesnille för att inse att det naturliga tillståndet bland svarta är att alla är neurotypiska om de inte är uppblandade.
Jag tycker att den politiskt korrekta antirasismen begränsar vetenskapen. Nu måste man väl även förneka att kineser är kortväxta.
Alla människor har rätt att leva men det finns skillnader mellan olika etniska grupper. Att prata om olika raser när det gäller människor tror jag inte på.
Alla människor har rätt att leva men det finns skillnader mellan olika etniska grupper. Att prata om olika raser när det gäller människor tror jag inte på.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
- junkandshit
- Anslöt: 2007-09-05
Förstår inte varför det skulle vara pk att förneka att svarta inte har lika hör frekvens AS som andra. T.ex. anorexi skiljer sig enligt en del rapporter. Får du fortfarande samma aspie poäng för de svarta som svarat? Men vill du ha ett svar på frågan om det verkligen finns en skillnad borde du försöka få några tusen slumpvis utvalda svarta och vita från liknande bakgrund att göra testet.
Man behöver inte bara inte vara mattesnille, man behöver också vara biologiskt okunnig.
Men hur man får detta till nazism förstår jag inte heller.
Jag kanske ska påpeka att en analys i den svarta populationen däremot är omöjlig och meningslös. Om svarta i USA har 10% vita gener och de har 1/10 så hög NPF-prevalens, så behöver man inte vara mattesnille för att inse att det naturliga tillståndet bland svarta är att alla är neurotypiska om de inte är uppblandade.
Man behöver inte bara inte vara mattesnille, man behöver också vara biologiskt okunnig.
Men hur man får detta till nazism förstår jag inte heller.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:06, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Förstår inte varför det skulle vara pk att förneka att svarta inte har lika hör frekvens AS som andra. T.ex. anorexi skiljer sig enligt en del rapporter. Får du fortfarande samma aspie poäng för de svarta som svarat? Men vill du ha ett svar på frågan om det verkligen finns en skillnad borde du försöka få några tusen slumpvis utvalda svarta och vita från liknande bakgrund att göra testet.
Vet inte hur man skulle kunna göra det mera slumpmässigt än det redan är. Även om man skulle kunna välja ut 1000 svarta, så är risken överhängande att majoriteten inte skulle svarat. Det är ju framförallt ointresse som karaktäriserar denna grupp.
Med 8500 svar är siffrorna i det närmaste identiska. AS andelen för svarta är 27-56% och för vita 30.4-33%. Möjligen ligger svarta pyttelite högre i AS-andel men denna skillnad är ännu inte signifikant. Detta får man såklart kompensera för liksom den lilla skillnad i Internet-användande som också finns.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Jonte skrev:Förstår inte varför det skulle vara pk att förneka att svarta inte har lika hör frekvens AS som andra. T.ex. anorexi skiljer sig enligt en del rapporter. Får du fortfarande samma aspie poäng för de svarta som svarat? Men vill du ha ett svar på frågan om det verkligen finns en skillnad borde du försöka få några tusen slumpvis utvalda svarta och vita från liknande bakgrund att göra testet.
Vet inte hur man skulle kunna göra det mera slumpmässigt än det redan är. Även om man skulle kunna välja ut 1000 svarta, så är risken överhängande att majoriteten inte skulle svarat. Det är ju framförallt ointresse som karaktäriserar denna grupp.
Dessutom vore det ju alldeles påtok för pk att göra den sådan undersökning?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Ny engelsk Aspie-quiz version
Jag har uppdaterat Aspie-quiz efter att stabil version 5 uppnått 10.000 svar. Jag behåller dock stabil version 5 på svenska länken året ut för att kunna reda ut adoptionerna (läs: familjehemsplaceringarna) i Sverige. Det är en bra kompromiss att enbart testa vidare "NT tvång" på engelska länken som fortfarande har 1800 svar per dag. Jag kommer också att lägga ut lite andra tester där om någon vecka (troligen ett test för Bipolär).
Engelska versionen: http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.php (det går att byta språk till svenska och få alla frågor på svenska).
Sprid dock inte ut ovanstående länk. Den officiella svenska länken är: http://www.rdos.net/Aspie-quiz
Engelska versionen: http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.php (det går att byta språk till svenska och få alla frågor på svenska).
Sprid dock inte ut ovanstående länk. Den officiella svenska länken är: http://www.rdos.net/Aspie-quiz
jonatan skrev:Luktar data snooping lång väg
Data-snooping?
Historien bakom detta är följande:
- 2001 formulerade jag neandertalsteorin. Teorin <b>förutsäger</b> att svarta har mycket lägre NPF-prevelans än vita.
- Under flera år därefter letade jag efter prevalensstudier för svarta. Det fanns inga. Däremot fanns rapporter från autism-kommunity om fenomenet att svarta med AS var ovanligt.
- 2004 kom första Aspie-quiz. Kring 2005 i version 6 & 7 testades hypotesen kring prevalens bland svarta i USA. I version 6 fanns bara ursprung med, medan version 7 även hade land där man bodde. Majoriteten av de som svarade på version 6 & 7 kom ifrån autism-kommunity, NT var i minoritet.
- 2007 replikeras resultaten från 2005. Resultaten är identiska även om det vid detta tillfälle var en majoritet NT (minst 2/3 som svarat är NT).
Du kanske kan förklara för mig varför detta skulle handla om data-snooping?
Slutresultaten med n=10.300 är förresten identiska med de jag postat tidigare, förrutom att konfidensintervallet för AS-proportion för svarta blivit ännu lite smalare.
rdos skrev:Jonte skrev:Förstår inte varför det skulle vara pk att förneka att svarta inte har lika hör frekvens AS som andra. T.ex. anorexi skiljer sig enligt en del rapporter. Får du fortfarande samma aspie poäng för de svarta som svarat? Men vill du ha ett svar på frågan om det verkligen finns en skillnad borde du försöka få några tusen slumpvis utvalda svarta och vita från liknande bakgrund att göra testet.
Med 8500 svar är siffrorna i det närmaste identiska. AS andelen för svarta är 27-56% och för vita 30.4-33%. Möjligen ligger svarta pyttelite högre i AS-andel men denna skillnad är ännu inte signifikant. Detta får man såklart kompensera för liksom den lilla skillnad i Internet-användande som också finns.
Det är inte slumpmässigt.
Du är inte heller 100% säker på att de som uppger sig vara svarta inte är ifrån ett whitepower diskussionsforum.
En undersökning via internet går det inte att dra sådana här statistiska slutsatser ifrån.
Du sitter och leker vetenskapsman det är du inte herr amatör.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:Det är inte slumpmässigt.
Jag tror det är det. Anledningen till det plötsligt ökande intresset är troligen att man i USA gått ut med att man ska "screena" alla barn två gånger. Det förklarar den höga andelen svar ifrån USA (68%). Självklart finns det inget som säger att vita och svarta skulle reagera olika på denna information. Ännu mindre att vita, gula & röda skulle agera identiskt och svarta helt annorlunda.
Flawed skrev:Du är inte heller 100% säker på att de som uppger sig vara svarta inte är ifrån ett whitepower diskussionsforum.
Skitsnack. Referer-informationen kommer inte ifrån några "whitepower" forum. Det är en massa folk från LiveJournal och andra neutrala diskussionsforum som använt länkar där. Förrutom de som hittat den via sökmotorn.
Flawed skrev:En undersökning via internet går det inte att dra sådana här statistiska slutsatser ifrån.
Det går hur bra som helst. Läste du inte undersökningen jag postade tidigare som konstaterade att resultat & faktorstruktur ser identiska ut på Internet och i pappersenkäter??
Matilda skrev:Skulle egentligen vilja ha minst ett mellanting där också:
- Jag är stolt över det.
- Bryr mig inte.
Verkar inte så. Kring det sistnämnda verkar det inte finnas några skillnader mellan grupperna (n = 580).
NT tvång finns med i stabil version 6, och verkar väl avgränsad från andra grupper med en egen axel från faktoranalys. Däremot så tror jag inte sociala gruppen är ok än. Förmodligen ska den ha två olika axlar, en Aspie social och en NT social. Alla andra grupper ser just nu ut så. Det blir nog en uppgift för stabil version 7 att få rätt på detta.
Ny grafisk presentation i Aspie-quiz - 12 dimensioner
Jag kommer inom kort byta ut oktaedern (åttahörningen) mot en figur med 12 hörn istället. Det blir 6 dimensioner på Aspie-sidan och 6 på NT sidan. Målet är att exakt samma texter ska finnas på båda sidor, vilket inte är fallet i nuvarande presentation.
Preliminärt blir det följande (börjar på intelligens och slutar med fysisk):
1. Talang
2. Tvång
3. Socialt
4. Kommunikation
5. Jakt
6. Perception
De grupper som inte finns i nuläget men som jag jobbar på är:
1. NT perception. Innehåller troligen talanger inom avstånd, hastighet och tidsuppfattning
2. NT social - Aspie social. En delning av social i Aspie och NT delen håller jag på med, och det verkar fungera.
3. NT tvång är i stort sett färdig, men finns ännu inte i quizen.
Preliminärt blir det följande (börjar på intelligens och slutar med fysisk):
1. Talang
2. Tvång
3. Socialt
4. Kommunikation
5. Jakt
6. Perception
De grupper som inte finns i nuläget men som jag jobbar på är:
1. NT perception. Innehåller troligen talanger inom avstånd, hastighet och tidsuppfattning
2. NT social - Aspie social. En delning av social i Aspie och NT delen håller jag på med, och det verkar fungera.
3. NT tvång är i stort sett färdig, men finns ännu inte i quizen.
rdos skrev:
Även om man skulle kunna välja ut 1000 svarta, så är risken överhängande att majoriteten inte skulle svarat. Det är ju framförallt ointresse som karaktäriserar denna grupp.
Ursäkta frågan, vet att det är så eller antar du bara?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen