Studier som habilitering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Studier som habilitering

Inläggav nattljus » 2010-06-01 20:12:43

Hej alla.

Jag har sökt på forumet, men inte hittat svar på några av mina frågor.
Den främsta av dem är följande:

Jag har nyligen fått avslag på min begäran av varaktig sjukersättning och min tidsbegränsade sjukersättning går ut i juli.
Jag har även använt mig av de 180 extra dagarna jag hade rätt till enligt övergångsregler. Nu i juni är det meningen att jag ska ha ett möte tillsammans med FK, AF, Firmasupporten. FK vill skicka mig till AF för tre månaders lekande för att se ifall jag kan arbeta. (Har just nu daglig verksamhet sedan två månader bakåt som jag har redan blivit uttråkad på för att det saknas intellektuellt stimulans.)

Min fråga är: Kan man få utbildning beviljat som habilitering och kunna eventuellt begära ersättning för det från FK?
Har blivit antagen till en sommarkurs på Stockholms Universitet mellan juni och augusti.
Vill ha denna kurs för att se ifall jag klarar av eventuella juridikstudier ifall jag kommer in på hösten.
nattljus
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-09-26

Re: Studier som habilitering

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-01 21:35:52

nattljus skrev:Hej alla.

Jag har sökt på forumet, men inte hittat svar på några av mina frågor.
Den främsta av dem är följande:

Jag har nyligen fått avslag på min begäran av varaktig sjukersättning och min tidsbegränsade sjukersättning går ut i juli.
Jag har även använt mig av de 180 extra dagarna jag hade rätt till enligt övergångsregler. Nu i juni är det meningen att jag ska ha ett möte tillsammans med FK, AF, Firmasupporten. FK vill skicka mig till AF för tre månaders lekande för att se ifall jag kan arbeta. (Har just nu daglig verksamhet sedan två månader bakåt som jag har redan blivit uttråkad på för att det saknas intellektuellt stimulans.)

Min fråga är: Kan man få utbildning beviljat som habilitering och kunna eventuellt begära ersättning för det från FK?
Har blivit antagen till en sommarkurs på Stockholms Universitet mellan juni och augusti.
Vill ha denna kurs för att se ifall jag klarar av eventuella juridikstudier ifall jag kommer in på hösten.


Läs på i en tråd som heter nåt med Schyssta FK eller nåt ditåt. Så vitt jag förstår så får man studera eller jobba om man har sjukersättning, i viss utsträckning iaf.

Ledsen att inte samma gäller vid sjukskrivning (som jag har). Skulle också vilja testa utan att dra igång stora apparaten med CSN och dispens och sånt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nattljus » 2010-06-01 23:32:14

Jag läste den tråden, men hittade inte svaret jag sökte efter.

En annan fråga jag har gäller handikappersättning. Någon som blivit beviljad med "bara" Asperger-diagnos?
nattljus
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-09-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in