Jag har sjukanmält mig och chefen vill veta varför

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag har sjukanmält mig och chefen vill veta varför

Inläggav skitapa » 2010-05-31 9:33:30

Jag har sjukanmält mig på jobbet för att jag helt enkelt gått in i väggen igen. Stress och krav har gjort att jag låst in mig hemma. De har tjatat på mig på psyk att sjukskriva mig länge. Jag har försökt att klara mig så länge jag orkade men nu blev det för mycket. Jag fick ett mail där chefen vill att jag ringer henne och berättar om jag är sjuk och hur. Jag har gjort en stor del av hennes jobb oavlönat så jag är lite orolig för eventuella problem.

Vad säger man liksom, jag vill inte att hon ska veta någonting utöver minsta möjliga. Vad tycker ni andra att man ska säga? Jag vet att man får stryka över vissa bitar på en sjukintyg från en doktor för att chefen inte behöver veta allt. Men vad är minsta möjliga man kan säga, dela med sig?

Tacksam för svar
skitapa

Anslöt: 2010-03-14

Inläggav barracuber » 2010-05-31 9:46:44

Har du några fysiska symptom? För sånt är alltid lättare att förklara och för folk att acceptera. (Inte lika "skumt" som psykiska prylar.)

Annars är väl en rimlig förklaring att du är utstressad. Hänvisa till att läkare (om du inte vill säga psyk) anser att du behöver sjukskriva dig.

Läkarintyg behöver man väl inte visa förrän efter två veckor?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav skitapa » 2010-05-31 9:51:16

Läkarintyg är efter 7 dagar, eller en dag om chefen använder förstadagsintyg. Jag har typ aldrig varit sjuk så det är inte aktuellt här. De fysiska symptomen är bara trötthet, orkar inte, mår bara illa av folk. Det är svårt att motivera att man bara inte orkar för chefen. Jag läste att psykisk ohälsa är ett legitimt skäl, och det känns ju ok. Men det jobbiga är ju om det kommer följdfrågor.
skitapa

Inläggav Parvlon » 2010-05-31 9:52:31

barracuder skrev:Läkarintyg behöver man väl inte visa förrän efter två veckor?
En vecka är normalt, men de har laglig rätt att kräva från första dagen. www.fk.se

Säg att du mår dåligt, frågar hon vart så säger du i huvudet. Varför krångla till det?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav barracuber » 2010-05-31 10:07:50

Att vara utbränd är så pass vanligt att fördomarna börjat lätta något. Och det är ju en typ av psykisk ohälsa.

@Parvlon
Frånsett utbrändhet så brukar allt vad gäller "huvudet" vara ett "big no-no".

Jag låg själv inlagd på psyk ett par kortare perioder på 90-talet. När jag kom tillbaka till jobbet kändes det i luften att jag var stämplad. MEN om man klarar att sköta jobbet helt normalt ur arbetsgivarens synpunkt kanske h*n anser att man är återställd. (Jag lyckades tyvärr inte helt med det och blev uppsagd några år senare.)

@Skitapa
Var vaksam så att du inte går ned i en depression. Det märker man ofta aldrig själv. "You never knew what happened."
barracuber

Inläggav skitapa » 2010-05-31 10:37:14

@barracuber. Jag tror att jag är där redan, det är nog därför de vill träffa mig på psyk varje vecka och att de inte vill att jag jobbar för tillfället. De tror säkert att jag är "farlig" bara för att jag hotat lite folk och deras familjer när jag endast ville vara i fred.
Av erfarenhet vet jag att när jag inte längre orkar ha med människor att göra är man "deprimerad". Jag märker bara själv att jag "tappar kontrollen" genom att jag inte klarar av att planera tid, eller hålla koll på min omgivning. Glömmer bort allt, och minsta lilla grej som att göra två saker samtidigt ger mig andnöd och att jag behöver stoppa i mig atarax. Samtidigt lägger jag ned alla måsten för att vara i min sfär. Ush jag orkar inte prata med henne, varför kan de inte bara acceptera ett mail?
skitapa

Inläggav barracuber » 2010-05-31 10:48:00

Det låter som att du är utbränd och kanske även i en depression. Men om du pratar med henne så säg bara utbrändhet. Om inte det är tillräckligt så vet inte jag. Man behöver inte bre ut det mer än så. Om hon frågar mer säg att läkaren rekommenderar vila.
barracuber

Inläggav Parvlon » 2010-05-31 10:55:22

barracuder skrev:@Parvlon
Frånsett utbrändhet så brukar allt vad gäller "huvudet" vara ett "big no-no".
Låter jättebra att öka acceptansen för psykiskt sjuka/en själv så ska man hitta på fysiska symptom.. Tror inte att det är en vettig strategi alls. Om du inte kan med att säga att du mår dåligt när du mår dåligt så undrar jag om du ens har varit sjuk/sjukskriven någon gång? Man ska må dåligt när man är sjuk, och det är för mycket begärt att man ska veta exakt vad det är som är fel när man pratar med arbetsgivare, som tur är.

Skitapan: du kanske kommer må bättre ifall du ber om ursäkt till dem du har hotat. Bara ett tips, lär ju inte lösa alla dina problem dock.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav skitapa » 2010-05-31 11:05:13

Tack för svar, jag ska försöka med att det blivit "för mycket" och att läkaren rekommenderar vila.

@Parvlon, Tack för svar, men jag tror inte alls det är en bra idé att söka upp de jag hotat. Dels är de nog livrädda för mig, och jag vill inte att de skickar polisen på mig och dels tror jag inte att jag kommer må bättre. Det var någon som sa att polisen ser allvarligt på att hota att döda folk och deras anhöriga. Jag ville ju bara skrämma dem att låta mig vara och det fungerade.
skitapa

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in