Medelsvår AS, skillnaden mot lätt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Medelsvår AS, skillnaden mot lätt?

Inläggav vallesmamma » 2010-05-28 15:22:59

Jag har fått diagnosen medelsvår AS, men jag förstår inte vad som menas med det? Jag har inte klarat av att behålla något jobb, nu har jag tidsbegränsad sjukersättning. Ska träffa fk till hösten och diskutera om varaktig sjukersättning.

Om man har lätt AS kan man jobba då? Är inte symtomen samma som vid medelsvår? Hur mår man om man har svår AS? Jag kan knappt gå utanför dörren utan att få ångest. Orkar knappt gå till sophuset, måste samla mod först. Tycker det är obehagligt att möta folk, de söker ögonkontakt och jag viker undan med blicken.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav carl » 2010-05-28 15:42:58

Finns väl inga riktiga gradskalor på diagnosen???
Hur jobbigt man har det beror väl på vad man har jobbigt med i vilka situationer?

Sen går nog FK på ens symptom och vad läkaren säger.

Jag har kollat lite på det som ska gälla numera: http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/Sidor/default.aspx

Jag har ännu inte satt mig in i hur det fungerar. Men där står inget om autism eller aspergers.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-28 15:47:09

Har aldrig hört talas om att man delar in det så. Antingen får man diagnosen eller så får man den inte. Får man den inte kan de iofs sätta diagnoser som PDD-NOS (eller PPD-NOS, har sett båda benämningarna) eller autistiska drag. Men som sagt, lätt, medel eller grav har jag aldrig hört skulle vara rätt, varken gällande AS eller ADHD.

Känns lika tossigt som att säga att nån har både AS och autism, som jag stött på härinne. Som att vara republikan och också mot monarki.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sugrövmanövern » 2010-05-28 15:48:22

Har du alltid haft sådan där svår ångest?
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-28 15:52:32

Och förlåt för att jag inte sa nåt om det andra, jag fastnade på det där med graderingen.

Det låter som ångesten är svår och nåt att få hjälp med ja. Men det är ju inget som per definition har med AS att göra. Jag menar, det finns ju folk med AS och utan ångest, liksom det finns folk med ångest och utan AS, även om det ofta hänger ihop, av olika orsaker.

Hoppas du får hjälp!
alfapetsmamma

Inläggav vallesmamma » 2010-05-28 18:22:09

Min psykiater sa att det var en medelsvår AS, en klar diagnos utan tvekan. Ja, ångest har jag dragits med hela mitt liv och det har alltid varit handikappande.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav geocache » 2010-05-29 6:39:52

Hej vallesmamma!

Ångest tror jag på har att göra med rädsla (verklig eller inbillad) oförmåga att inte klara av vissa vardagliga situationer.

För egen del har jag varit med om en sådan extremt traumatisk situation, då jag var ute och åkte tåg. Jag var i en icke namngiven stad, och behövde byta returbiljett. Jag var då och hälsade på en bekant i den staden, och vi gick i sällskap till biljettexpeditionen som var en liten trång lokal inne i stationen. Från kanske 20, 25 meters håll såg jag att lokalen var alldeles full av människor, och då fick jag sådan panikångestattack att tårarna började bränna innanför ögonlocken.

Det blev fullständigt omöjligt för mig att gå närmare, och då sade hon till mig "Får jag biljetten så går jag och byter den åt dig".

Usch vilken otäck upplevelse det var :? :cry:

Massor av varm omtanke till dig.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Flia » 2010-05-29 11:58:30

Visst talar man väl om "högfungerande" och "lågfungerande" Asperger??
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav barracuber » 2010-05-29 12:48:51

Flia skrev:Visst talar man väl om "högfungerande" och "lågfungerande" Asperger??

Min gissning är att det bara finns en Asperger, nämligen högfungerande. De lågfungerande har Asperger i kombination med annat, som lättare utvecklingsstörning , inlärningssvårigheter, motorik. EDIT: Allt sånt kan även högfungerande ha slängar av men i mindre grad.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Flia » 2010-05-29 13:46:50

barracuber skrev:
Flia skrev:Visst talar man väl om "högfungerande" och "lågfungerande" Asperger??

Min gissning är att det bara finns en Asperger, nämligen högfungerande. De lågfungerande har Asperger i kombination med annat, som lättare utvecklingsstörning , inlärningssvårigheter, motorik. EDIT: Allt sånt kan även högfungerande ha slängar av men i mindre grad.

Jag vet inte jag..... Man hör ju om Aspergare som inte alls verkar högfungerande.
Borde de istället kallas autister? Fast det förknippar man ju med väldigt lågfungerande.... mutister och sånt.

Knepigt....
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav geocache » 2010-05-29 14:43:57

Ibland brukar man prata om Aspergers syndrom är samma som högfungerande autism.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav A » 2010-05-29 16:39:36

Beteckningen högfungerande har bara förekommit tillsammans med "autism" i diagnosen "högfungerande autism", en diagnos som inte finns officiellt. Det har då menats att personen ifråga är minst normalbegåvad och har inget att göra med hur man fungerar i sitt vardagsliv.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2010-05-29 21:03:13

Nej, högfungerande autism (HFA) är en av de många diagnoserna inom autismspektrum bara. Ibland sägs det vara samma sak som AS, ibland inte. Tror inte det riktigt finns nåt som är rätt och riktigt där, utan en soppa av mer eller mindre aktuella uppgifter från DSM och ICD av olika årgångar och så en massa missförstånd och tyckande. Som med det mesta.
alfapetsmamma

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in