Orealistiska önskemål i fråga om särskilt boende?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Orealistiska önskemål i fråga om särskilt boende?

Inläggav Yumie » 2010-05-28 0:12:24

Hej!

Min läkare anser att jag ska flytta till en bostad med särskild service. Eftersom detta är ett frivilligt val och jag redan har egen lägenhet, har jag vissa krav och önskemål. Men är dessa realistiska? Önskemålen är rangordnade.

1. Hund tillåtet (gärna egen ingång)
2. 1:a handskontrakt
3. Högst 5000kr/månad
4. Minst 40 kvm (gärna en 2:a)
5. Egen uteplats
6. Med närhet till läkare och terapeut
7. Möjlighet till daglig verksamhet
8. Stöd i hemmet vid behov
9. Inga regler
10. Omtapetsering tillåtet

Vet du något boende som skulle passa mig?
Yumie

Anslöt: 2010-05-27

Re: Orealistiska önskemål i fråga om särskilt boende

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-28 0:20:49

Yumie skrev:Hej!

Min läkare anser att jag ska flytta till en bostad med särskild service. Eftersom detta är ett frivilligt val och jag redan har egen lägenhet, har jag vissa krav och önskemål. Men är dessa realistiska? Önskemålen är rangordnade.

3. Högst 5000kr/månad
5. Egen uteplats
9. Inga regler

Bor du bra SKA du ställa krav. Men det är tänkbart att jag missuppfattar nåt här..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Re: Orealistiska önskemål i fråga om särskilt boende

Inläggav Yumie » 2010-05-28 0:28:13

Savanten Svante skrev:
Yumie skrev:Hej!

3. Högst 5000kr/månad
5. Egen uteplats
9. Inga regler

Bor du bra SKA du ställa krav. Men det är tänkbart att jag missuppfattar nåt här..

Ja, precis! Men det kanske inte finns ett enda särskilt boende som uppfyller mina krav.
Yumie

Inläggav Alien » 2010-05-28 0:50:35

Kollar på denna sida, här finns det bostäder som skulle passa mig:
Annan särskilt anpassad bostad
Annan särskilt anpassad bostad är en lägenhet som kommunen tillhandahåller i det ordinära bostadsbeståndet. Lägenheten anpassas efter funktionshindret. Omvårdnad, service och fritidsaktiviteter ingår inte i insatsen utan beviljas vid behov enligt LSS eller socialtjänstlagen.
Bostad med särskilt stöd

Vet ju inte hur det är i din kommun, varje kommun har väl sina regler.

Daglig verksamhet söker man för sig, det behöver ju inte ha med bostaden att göra. Boendestöd söker man också om separat.

Sen om det är nära till läkare och terapeut kan vara svårare. Likaså egen uteplats, då blir det en dyrare lägenhet.

Omtapetsering är väl alltid tillåten, så länge man är beredd att betala för det när man flyttar. Dvs om det är så amatörmässigt gjort att det måste göras om inför nästa hyresgäst.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2010-05-28 1:03:53

Inte för att jag kan ämnet, men jag tänker mig också att det är svårt att säga så mycket när man inte vet mer. Som du kanske har skäl att inte avslöja, vad vet jag. Din läkare vill att du flyttar till särskilt boende, säger du. Har läkaren rätt eller fel? Vad vill du själv? Vad tycker du att du behöver hjälp med mer konkret? Hur viktigt är det att få den hjälpen jämfört med att få bo lika bra som du gör nu eller jämfört med de krav du listar på boendet? Går den hjälpen att få på annat sätt (kanske som boendestöd)? ...

Som sagt, svara inte om du inte vill.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Yumie » 2010-05-28 1:12:08

Alien skrev:Kollar på denna sida, här finns det bostäder som skulle passa mig:
Annan särskilt anpassad bostad
Annan särskilt anpassad bostad är en lägenhet som kommunen tillhandahåller i det ordinära bostadsbeståndet. Lägenheten anpassas efter funktionshindret. Omvårdnad, service och fritidsaktiviteter ingår inte i insatsen utan beviljas vid behov enligt LSS eller socialtjänstlagen.
Bostad med särskilt stöd

Vet ju inte hur det är i din kommun, varje kommun har väl sina regler.

Daglig verksamhet söker man för sig, det behöver ju inte ha med bostaden att göra. Boendestöd söker man också om separat.

Sen om det är nära till läkare och terapeut kan vara svårare. Likaså egen uteplats, då blir det en dyrare lägenhet.

Omtapetsering är väl alltid tillåten, så länge man är beredd att betala för det när man flyttar. Dvs om det är så amatörmässigt gjort att det måste göras om inför nästa hyresgäst.

Jag har redan boendestöd och daglig verksamhet. Men min läkare anser att jag borde bo i ett boende där det finns behandlande läkare och terapeut knuten till boendet.

I ett gruppboende får man inte alltid tapetsera om.

Och min läkare vill att jag ska bo på ett boende där de erbjuder daglig aktivitet/verksamhet.
Yumie

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in