Vad fan?!?! Akut sjuk får ej ersättning p.g.a. AF-regler.
56 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Debbido skrev:Bror Duktig skrev:Debbido skrev:Men Husmark-Persson = Auschwiz kan väl ändå inte vara helt fel?
Nä, det är helt korrekt.
Ok. Då fick jag in Ett rätt trots allt!
Hamen
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
I reglerna står att anmälan ske ske "skyndsamt" vilket tolkas som "första dagen utan arbete". Men sjukdomar och skador kan slå till närsomhelst.
Så det räcker inte att ringa utan man måste inställa sig personligen.
Mikael anmälde sig i tid, men där var det läkarintyget som inte godkändes:
Nu arbetar han igen men har överklagat beslutet:
Att bli sårad i krig kan ju medföra även psykiska skador:
http://hd.se/skane/2010/05/22/skadade-soldater-nekades/— De kunde inte ta sig till Arbetsförmedlingen utan ambulans och bår. Enligt Försäkringskassan skulle de ha gjort det i alla fall, så de får ingen sjukpenning för de första två veckorna i Sverige, säger Mikael Thorén.
Så det räcker inte att ringa utan man måste inställa sig personligen.
Mikael anmälde sig i tid, men där var det läkarintyget som inte godkändes:
Han vårdades på sjukhus med fraktur på bäcken och höger underarm.
8 februari visade röntgen att hans bäckenfraktur var läkt. Frakturen på underarmen hade dock inte läkt, så läkaren sjukskrev honom till sista mars. Husläkaren sjukskrev ytterligare en månad.
Men i mitten av april kom ett brev från Försäkringskassan, som friskskrev honom från 8 februari. Läkarnas bedömningar godtogs inte, och han skulle inte få någon sjukpenning från det datumet.
— De ansåg inte att mina skador på underarmen var tillräckliga. De hängde upp sig på att jag sjukskrivits från mitt tidigare jobb som yrkeschaufför, och inte som arbetslös, säger Mikael Thorén.
Nu arbetar han igen men har överklagat beslutet:
— Jag har svårt att sitta, stå och lyfta tungt, och frågade handläggaren vilket jobb jag skulle söka. "Mitt jobb till exempel", var svaret. Jag har ingen kompetens för det, men det brydde hon sig inte om. Hon sa att hon bara gjorde sitt jobb, säger Mikael Thorén.
Han känner sig kränkt av att bli betraktad som en fuskare.
Att bli sårad i krig kan ju medföra även psykiska skador:
— Men jag har behövt den här tiden – inte bara fysiskt. Jag har inte behövt psykologhjälp, eftersom jag kunnat vara hemma och ta det lugnt. Då har jag kunnat hantera de dagar som varit psykiskt tunga.
Debbido skrev:nallen skrev:Debbido skrev:Osäkert om vi diskuterar politik/människosyn här. Jag tror snarare att vi hamnat inom ämnet matematik - där är jag rejält nollad!
Jag diskuterar den logiska uppbyggnaden hos en av dina utsagor.
Hur länge har du hyst vanföreställningen att kvinnor skulle vara logiska?
Kvinnor precis som män kan vara logiska. Men blir de känslomässigt engagerade försvinner logiken (gäller både män och kvinnor). Därför går det inte att diskutera om den ena är i "logiktänkandet" och den andra i "känslotänkandet"; de talar förbi varandra.
Pemer skrev:Nu fick i alla fall soldaten Mikael sjukersättning, kunde man läsa igår. Hur går det för den akut sjuke som tråden började om???
Det är just det jag saknar: en massa livfulla berättelser från A-Ö: NN förlorar sin sjukersättning och....VAD hände sedan? Det är ju oerhört väsentligt att folk får veta det, så de vet hur de ska rösta t ex.
"Sjukskrivningstalen har gått ned!" betyder ju inte nödvändigtvis att de sjuka har börjat jobba utan kan lika gärna betyda att de har avlidit.
Det senaste är det troligaste...
Läste på en utländsk sajt kommentarer om den unika svenska utförsäkringen. De diskuterade b l a den där kvinnan som var 60 + som förlorade sin sjukersättning och tog livet av sig.
En man skrev: "Självmordet kan ju inte ha berott på att hon förlorade sjukpenningen (utan psykisk sjukdom) - Hon hade ju två söner!" Så med andra ord hade hon garanterad försörjning.
Denna icke-svensk utgick ifrån att svenskarna tar hand om varandra inom familjerna! Spännande tanke...