Sonens fysiska hälsa - 11 år gammal

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Sonens fysiska hälsa - 11 år gammal

Inläggav lenasvn » 2010-05-19 8:27:54

Min son är 11 år (ADD, AS). Min son kämpar och är plikttrogen som få. Han har svårt att vakna på morgonen, han går upp när jag väcker honom, men han är trögstartad, ögonen ser svullna och puffiga ut, jag tycker så synd om honom. Jag vet ju vad det är, binjurarna hos >Autism spektrum personer startar inte upp som hos "vanligt folk", istället får kroppen tillverka stresshormon för att utföra morgonrutinerna med daglig magsmärta på morgnarna, stelhet i lederna, etc.

Ofta när han går till skolan på morgonen får han ont i bindvävsmuslulaturen på skenbenet. Är detta normalt? Det är så svårt att veta vad som är vad, och när man ska anta att det INTE är AS, ADD relaterat. Han har alltid haft många fysiska symptom med sin ADD som gärna nämns i DAMP beskrivningen. Periodvis får han ont i armar, ben, rygg, skelettsmärtor.
De kommer och går.

Det är så svårt att veta när man ska agera. Jag är ganska beläst i medicinska frågor, men det här är jag okunnig om. Vissa säger att de med Autism spektrum problem har liknande problem som de med fibromyalgi/ CFS. Det verkar stämma i detta fallet. Fibro och CFS diagnoser finns i hela min familj f.ö.

Han blir ibland utbränd, för cirka en vecka sedan krashade han, blev svag fysiskt och grät. Jag lät honom stanna hemma i ett par dagar så han kunde vila upp sig. 11 år gammal- jag tycker så synd om honom!

Tankar, någon??
lenasvn

Anslöt: 2010-04-13

Inläggav Smokescreen » 2010-05-19 12:54:20

Är han väldigt förtjust i mjölk ?
Är hans mage alltid något uppsvullen ? Vit beläggning på tungan ?
Smärtor i kroppen har du redan nämt m.m. Andra symtom finns.
Men du kanske ska kolla in användare philcommander2's videon på youtube. Sök på GFCF diet.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Re: Sonens fysiska hälsa- 11 år gammal

Inläggav Truly » 2010-05-19 13:05:12

lenasvn skrev:Han har svårt att vakna på morgonen, han går upp när jag väcker honom, men han är trögstartad, ögonen ser svullna och puffiga ut, jag tycker så synd om honom. Jag vet ju vad det är, binjurarna hos >Autism spektrum personer startar inte upp som hos "vanligt folk", istället får kroppen tillverka stresshormon för att utföra morgonrutinerna med daglig magsmärta på morgnarna, stelhet i lederna, etc.

Lite OT...

Jag har tyvärr inga tips att ge dig, men jag fastnade för det du skrev i citatet ovanför. Just det här med:

trögstartad på morgon
svullna ögon
stresshormon för att få igång kroppen
stelhet och magsmärtor

Är detta typiskt vid Autismspektrumtillstånd? Det låter som en typisk beskrivning av mig själv, men mina psukologer och psykiatriker har inte påtalat detta. Fast det kanske är meningen att jag ska lära mig sånt själv? :wink:
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Re:

Inläggav lenasvn » 2010-05-19 15:58:51

Truly. Ja, det är typiskt för autism spektrum tillstånd. Man får bättre information om man googlar på engelska. Typ: adrenal dysfunction in autism spectrum disorders, alternativt AS, ADD etc. Läkare verkar inte särskilt intresserade av de fysiska symptomen av dessa diagnoser, tyvärr, du får söka på egen hand. Man kan ta Adre Comp hos hälsokosten, det kan hjälpa om binjurarna inte är alltför trötta.

Smookescreen- jag ska kolla in ditt förslag. Tack för svar. :)
lenasvn

Inläggav Smokescreen » 2010-05-19 16:20:36

[OffTopic]
Läkarnas jobb har väl blivit alldeles för inriktad på att bota symtomen, inte orsakerna. Det är iofs en massa trial and error som gäller då, vilket många som är måna om sitt anseende och sken, att man hellre trollar bort symtom, än gång på gång är villiga att ha fel, för att snubbla på svaret. För det är bara så det går till, att man kan göra en objektiv observation "Här är informationen; Vad kan vi komma fram till av detta?,

som sedan ändrar synen på ett visst fenomen, hellre än att man tänker som en kreationist, "Dethär vet vi. Hur passar det in här?"

Skyller det väl på att man är för inriktad på kunskap, inte förmågan för problemlösning. Läkarmoralen och tidsbristen som bidrar mycket till den usla inställningen till sina patienter som "Hysteriska blabla" ibland, för de inte hinner lägga ihop pusselbitarna.

Det är inte så konstigt att det är oftast privatpersoner som gör framstegen, medans doktorer indoktorinerar på informationen som har kommit från lekmän o forskare. Konstigt nog tas inte det tillräckligt seriöst för att utreda just fysiska åkommor som kostar genom någons livstid massor med pengar för samhället, medans de kan mena att de spar tid o pengar genom att iggnorera eller lindra någons problem, hellre än göra ordentliga utredningar.

Exet kunde ha varit med om en stroke några år sedan t.ex, men eftersom populär åsikt dikterar, att det händer bara "äldre",

- Man tar till populär åsikt, då man saknar grund för påståendet -

så måste det ha varit något annat. De fick för sig av att hon inte kunde förstå bättre på symtomen själv, att hon själv trodde ha varit psykotisk, när hon erfarde oförmågan att tolka ansikten, att hon blev skrämd av detta. En högst neurlogisk fenomen som gör hör till gyrus fusuformis.

Psykoser i min mening är psykologiska misuppfattningar av VERKLIG medicinska orsaker. Iaf. Var medvetna om att ni måste känna er för o testa er fram i okänd mark. Ingen kan då ge er något annat, oftast, än arrogant nonchalans.

Dock så kan alla fatta att alla symtom tydde på detta.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Re:

Inläggav lenasvn » 2010-05-19 17:23:39

Smokescreen - väl sagt, det är precis så det är. Jag har haft ett fåtal ministrokar, s.k. TIA's, den första vid 28 års ålder. Bota symptom på igentlig sjukdom - ja. Jag har fått diagnosen CFS/ME. Jag anser dock att det med störst sannolikhet är obehandlad sköldkörtelsjukdom som går i familjen. Bara de med struma har haft turen att få en riktig diagnos. Här igen så finns det andra diagnostiska problem, man vill nämligen se labratorieresultat på fysisk sjukdom. Är labben bra så är man frisk. Tyvärr är det inte alltid så, det finns något som heter Hypo 2, vilket inte syns i labb, precis som diabetes 2 som är på cell nivå.

Jag tror att många psykiatriska sjukdomar till exempel är olika kemiska intoleranser, samt genetiskt betingade dysfunktioner i metabolism i olika delar av kroppen.

Att människor betalar med sina liv är sant eftersom de förblir odiagnostiserade eller har en felaktig sådan. Jag är själv i den sitsen med min CFS diagnos vilken har gjort mig helt oförmögen att arbeta sedan 2004. Jag blir så frustrerad eftersom jag med mina 6 års amatörstudier i sköldkörtel/ binjuredysfunktion förstått att jag med störst sannolikhet har detta och skulle kunna bli nästintill arbetsför om jag fick rätt diagnos. Om inte annat så skulle jag få ett drägligare liv.

Vetenskapen borde fråga sig varför tex CFS ökade markant från 80 talet då de började behandla/ diagnostisera sköldkörtel efter labbresultat istället för som tidigare - via symptom. De som hade fått en sköldkörteldiagnos på 70-talet hade inte fått det på 80-talet, helt enkelt för att 70% av dessa har hypo 2, inte hypo/ hyper 1 som kan ses i labb.

Bara ett exempel som jag kan relatera till - sorry jag blev lite snattrig där!
lenasvn

Inläggav A » 2010-05-19 17:44:50

Undrar bara vad "bindvävsmuskulatur" är för nåt??
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav jorand » 2010-05-19 18:15:58

Benhinneinflammation?
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Re:

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-19 18:25:22

lenasvn skrev:Vetenskapen borde fråga sig varför tex CFS ökade markant från 80 talet då de började behandla/ diagnostisera sköldkörtel efter labbresultat istället för som tidigare- via symptom. De som hade fått en sköldkörteldiagnos på 70 talet hade inte fått det på 80 talet, helt enkelt för att 70% av dessa har hypo 2, inte hypo/ hyper 1 som kan ses i labb.

Precis.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav lenasvn » 2010-05-19 20:10:05

A skrev:Undrar bara vad "bindvävsmuskulatur" är för nåt??

Ja, jag menar muskeln som ligger fästad på bindväven på skelettet.

Antar jag skulle sagt bindväven, men det blev som det blev, bindväven och muskeln smärtar samtidigt.
lenasvn

Inläggav lenasvn » 2010-05-19 20:17:25

jorand skrev:Benhinneinflammation?
Jag hade det som ung, minns inte om det smärtade vid vila oxå?
lenasvn

Inläggav jorand » 2010-05-19 20:27:26

lenasvn skrev:
jorand skrev:Benhinneinflammation?
Jag hade det som ung, minns inte om det smärtade vid vila oxå?

Jag har också haft det, men kommer inte heller ihåg riktigt. Tror det, fast mindre. Mer efter/under ansträngning vad jag minns.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav nova » 2010-07-02 22:56:45

undran här.Vad finns det mer för saker som man kan relatera till as som är kroppsliga?
nova

Anslöt: 2010-05-26

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in