Har ni testat fettrik kost? (LCHF)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-05-18 14:31:05

carl skrev:Nä.
Som jag misstänkte då. Myndighetsrunkeri. ;)

Jag tippar på att de är bättre än genomsnittsrådet i veckotidningar/kvällstidningar, men långt ifrån felfria.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav carl » 2010-05-18 14:32:55

Parvlon skrev:

Jag tippar på att de är bättre än genomsnittsrådet i veckotidningar/kvällstidningar, men långt ifrån felfria.

Inte alls. Och jag har inte påstått nåt annat.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Parvlon » 2010-05-18 14:35:59

carl skrev:
Parvlon skrev:

Ok, tydligen en tolkningsfråga då. För mig så är när något inte är felfritt, kan det vara skadligt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav carl » 2010-05-18 15:07:44

Parvlon skrev:
carl skrev:
Parvlon skrev:

Ok, tydligen en tolkningsfråga då. För mig så är när något inte är felfritt, kan det vara skadligt.

Jag tänker mer i banorna "do least harm"... jag har svårt att se någonting som helt ofarligt.
carl

Inläggav Truly » 2010-05-18 16:01:01

Vaken skrev:Rå vegankost kan genom att återställa immunförsvaret till dess forna glans hjälpa kroppen bota cancer, diabetes och ett stort antal andra sjukdomar och besvär.

Sprid inte desinformation om saker som du inte verkar ha en aning om. Detta skapar enbart mer okunskap och rädsla för att testa denna fantastiska diet.

Appropå att sprida desinformation... Ingen kost i världen kan BOTA diabetes!
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav Vaken » 2010-05-18 16:05:29

Truly skrev:
Vaken skrev:Rå vegankost kan genom att återställa immunförsvaret till dess forna glans hjälpa kroppen bota cancer, diabetes och ett stort antal andra sjukdomar och besvär.

Sprid inte desinformation om saker som du inte verkar ha en aning om. Detta skapar enbart mer okunskap och rädsla för att testa denna fantastiska diet.

Du har fel. Kika på den här dokumentären som följer flera med diabetes som går igenom ett råkostprogram nära bevakat av läkare http://www.rawfor30days.com/index4.html

Helt otroliga resultat.
Vaken

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav carl » 2010-05-18 16:17:21

Vaken skrev:
Truly skrev:

Du har fel. Kika på den här dokumentären som följer flera med diabetes som går igenom ett råkostprogram nära bevakat av läkare http://www.rawfor30days.com/index4.html

Helt otroliga resultat.

Man får ju inte missa deras egna disclaimer längst ner på sidan:

"*Medical Disclaimer: If you are on diabetes medication, insulin, or oral hypoglycemics, please do not attempt to come off medication without medical supervision, for the approach in this film or any other approach. If you are not on any diabetic medication, oral hypoglycemics, or insulin, then we invite you to safely explore this option on your own.

The program featured in the film at the Tree of Life Rejuvination Center is most effective with diabetes type 2 but is also very effective at increasing quality of life and reducing insulin levels for diabetes type 1. The 21 day cycle at the core of this program is also a powerful modality for hyperglycemia and pre-diabetes as well as improving quality of life for those in need of rejuvenation and healing."
carl

Inläggav Truly » 2010-05-18 16:21:21

Vaken skrev:
Truly skrev:

Helt otroliga resultat.

Bullshit! :D
Det de talar om är inte DIABETES (diabetes typ 1 + diabetes typ2 + diabetes lada + CF-relaterad diabetes mfl). De snackar enbart om Diabetes typ 2 och det är en form där bukspottskörteln fortfarande har egen insulinproduktion. Man botar således ingenting för det finns inget att bota. Det man gör är att sätta mindre press på bukspottkörtelns insulinproduktion genom att äta mat som kräver mindre mängd insulin.

Diabetes typ 1 är den typ där man inte har någon egen insulinproduktion alls. Här finns det en vilja om att hitta botemedel, bl.a. genom att transplantera insulinceller, transplantera konstgjord bukspottkörtel osv. Men INGEN kost kan bota diabetes typ1.

(OBS! Mycket förenklat uttryckt.)
Truly

Inläggav Vaken » 2010-05-18 16:35:55

Truly skrev:
Vaken skrev:
Truly skrev:

Helt otroliga resultat.

Bullshit! :D
Det de talar om är inte DIABETES (diabetes typ 1 + diabetes typ2 + diabetes lada + CF-relaterad diabetes mfl). De snackar enbart om Diabetes typ 2 och det är en form där bukspottskörteln fortfarande har egen insulinproduktion. Man botar således ingenting för det finns inget att bota. Det man gör är att sätta mindre press på bukspottkörtelns insulinproduktion genom att äta mat som kräver mindre mängd insulin.

Diabetes typ 1 är den typ där man inte har någon egen insulinproduktion alls. Här finns det en vilja om att hitta botemedel, bl.a. genom att transplantera insulinceller, transplantera konstgjord bukspottkörtel osv. Men INGEN kost kan bota diabetes typ1.

(OBS! Mycket förenklat uttryckt.)

Dom talar visst om diabetes typ 1, en av deltagarna har det.
Vaken

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 16:39:41

Är inte bukspottkörteln liksom förstörd när man har diabetes 1? Går inte att bota, men kost kanske kan göra att blodsockret inte höjs alls?
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Truly » 2010-05-18 16:55:56

Bror Duktig skrev:Är inte bukspottkörteln liksom förstörd när man har diabetes 1? Går inte att bota, men kost kanske kan göra att blodsockret inte höjs alls?

Ja du har rätt Bror Duktig, vid Diabetes typ1 förstör kroppens egna immunförsvar de insulinproducerande cellerna. Det går inte att bota förstörda insulinproducerande celler med kost. Däremot kan man reglera blodsockret med kost. Men det är ju ingen nyhet. Det är ju genom kost, insulin och motion som man kan hålla diabetes typ1 under kontroll.
Truly

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 16:56:07

Vaken skrev:
Truly skrev:

Helt otroliga resultat.

Det ser ut som en typisk försäljarsida. Nästan varje stycke är avdelat med reklam för att man ska köpa deras bok/CD.

Jag ser att det står att en har eliminerat sina hälsoproblem och som hade diabetes 1. Står dock inte tillräckligt klart att de botat diabetes1, och jag tror ändå inte på det. Hur ersätter man celler som dödats av immunförsvaret, genom kost? Jag tror att personen på sin höjd kunde dra ned på medicin och mådde mycket bättre, genom bättre kost.

Och framför allt tror jag att det är reklam och överdrifter. Har sett liknande för CFS och allt möjligt. Bara man köper deras produkter (böcker, tillskott och så vidare) så blir man frisk.
Bror Duktig

Inläggav vadloink » 2010-05-18 17:52:10

Vaken skrev:
vadloink skrev:Animaliska fetter är inte farliga. Den som inte får i sig vissa av dem kan tvärtom drabbas av bristtillstånd, åtminstone behöver vi mättade fetter för att överleva och det är inte säkert att vegetabiliska mättade fetter duger. Tvärtom är många vegetabiliska fetter olämpliga för människor och ställer framförallt till balansen mellan omega-3 och omega-6.

En vegansk råkost kan likaså vara ytterst riskabel. Det räcker inte med kunskaper för att kompensera de bristsjukdomar man kan drabbas av. Det enda sättet att vara säker på att man inte tar skada av en sådan diet är att ta kosttillskott. Gravida och ammande kvinnor ska absolut inte äta en sådan kost eftersom man tror att den kan leda till skador på barnet.

LCHF fungerar som ett sätt att gå ner i vikt och för många är det ett sätt att må bra, men eftersom väldigt få människor har levt på en sådan diet är det rätt svårt att veta vad det gör med kroppen i längden.

Jag skulle säga att det mest naturliga för människor är att äta en variera blandkost. Det är bra att undvika snabba kolhydrater, stärkelserika grönsaker och vegetabiliska fetter. Mycket bra kött, fisk och skaldjur, nötter, bär frukt och bra ekologiska grönsaker. Allt tillagat från grunden. Rena industriprodukter som margarin ska man överhuvudtaget inte äta.

Vill man dessutom gå ner i vikt är LCHF ett bättre alternativ än till exempel GI, men jag tror att man bör vara rätt medveten om vad man stoppar i sig när man käkar LCHF. Att bara typ pimpla i sig grädde är ingen bra idé.

Jag har inte energi att gå igenom punkt för punkt just nu men mycket av det du skriver är helt enkelt fel och baserat på okunskap. Talar du av egen erfarenhet angående rå vegankost?

Grundidéerna med råkost är att mat som tillagas över en viss temperatur förlorar en mycket stor andel av sina levande enzymer och vitaminer och att upphettningen dessutom genom kemiska processer skapar nya och farliga ämnen i maten och att kroppen inte är kapabel att hantera den typen av mat som de flesta i vårt samhälle intar idag, vilket skapar kronisk undernäring som senare i livet kan leda till allvarliga nedbrytande sjukdomar.

Att skriva att animaliska fetter är bättre än vegetabiliska och till och med gå så långt som att säga att vegetabiliska fetter kan vara farliga och att man ska undvika dom är totalt obegripligt och felaktigt. Balansen mellan omega-fetterna är mycket enkel att reglera genom att inta rätt råvaror.

Rå vegankost kan genom att återställa immunförsvaret till dess forna glans hjälpa kroppen bota cancer, diabetes och ett stort antal andra sjukdomar och besvär. Det finns många dokumenterade fall att undersöka för de som är intresserade och för de som vill lära sig mer rekommenderar jag dokumentären "food matters" som en början.

Jag sprider inte desinformation och är inte okunnig. Ärligt talat är det extremt löjliga argument.

Men istället för att tjafsa vill jag rekommendera dig två saker.

Sätt dig ner med öppet sinne och studera det vetenskapen tror sig veta om de essentiella fettsyrorna. Linfröolja som du till exempel rekommenderar innehåller till exempel höga halter av ALA, som antas öka risken för prostatacancer. Fundera på om det kan vara sant det som man nuförtiden hävdar, att omvandlingen av ALA till EPA och DHA är så pass ineffektiv hos människor att de flesta av oss inte har någon som helst nytta av kortkedjig, vegetabilisk omega-3, att balansen av omega-3 och -6 med stor sannolikhet snarare försämras av att inta stora mängder vegetabiliska fetter än förbättrar den.

Ta sedan och kolla ordentligt på de kliniska studier som rapporterar svåra skador på hjärna och nervsystem hos små barn till veganmödrar.

Att uppvärmning skulle vara olämpligt är inte sant. Vissa råvaror är olämpliga att värma upp medan andra är rent livsfarliga att äta råa. Poängen med uppvärmning är att göra saker ätliga. Människan har sedan hon dök upp i förhistorien använt sig av elden för att förvandla oätliga råvaror till ätlig mat, vi är evolutionärt anpassade till att äta tillagad mat. Att det sedan finns tillagningsmetoder som är mindre bra än andra är en självklarhet.

Jag företräder en kost som har gott stöd hos forskningen, vars negativa följdverkningar är få och för det mesta möjliga att minimera, medan jag aldrig har stött på något som helst vetenskapligt stöd för det du påstår, men du är välkommen att övertyga mig, om du slutar med brösttonerna.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav vallesmamma » 2010-05-18 18:07:22

Min pappa har diabetes och tar insulin. Alltså får han inte testa denna kost utan att någon proffessionell är med. (Felstavat?) Vet ej om pappa skulle vilja testa denna kost, han äter redan en massa fisk och grönsaker, har alltid gjort.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav vallesmamma » 2010-05-18 18:09:14

Jag kommer inte att testa denna kost som min vän mejlade mig om. Alldeles för osäkert. Vi äter också mycket fisk och grönsaker precis som mina föräldrar.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-05-18 18:30:37

Är inte ämnesomsättningen ganska anpassningsbar på någorlunda friska människor? Så länge kroppen bara klarar av att bryta ner det som är i maten så brukar det väl ordna sig bara man får med sig det mesta man behöver ha?

Och det måste vara svårt att sätta en diet mot en annan när det finns så mycket individuella förutsättningar såsom ämnesomsättning, aktivitetsnivå eller allergier.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 18:40:41

Bjäbbmonstret skrev:Är inte ämnesomsättningen ganska anpassningsbar på någorlunda friska människor? Så länge kroppen bara klarar av att bryta ner det som är i maten så brukar det väl ordna sig bara man får med sig det mesta man behöver ha?

Och det måste vara svårt att sätta en diet mot en annan när det finns så mycket individuella förutsättningar såsom ämnesomsättning, aktivitetsnivå eller allergier.

Jo, vi är nog väldigt anpassningsbara. Fast en del är tillräckligt sjuka för att inte kunna äta hur som helst, och bland dessa verkar det variera från strikt LCHF till vegankost, vad som fungerar.

Jag brukar tänka "vad var vi skapade att äta" om jag inte vet om något kan vara bra.

Jag litar inte heller riktigt på forskning som så ofta visar att enskilda ämnen är bra eller dåliga, och sedan visar det sig att effekten berodde på något tredje ämne eller något helt annat, eller att ämnena inte alls är bra/dåliga när de ingår i sitt naturliga sammanhang (eller i de små mängder det kanske handlar om).

Sant är ju att vissa saker vi kan få i oss via vegetabilier, måste omvandlas i kroppen till andra molekyler för att göra sitt jobb. Hos vissa fungerar detta väldigt bra, hos andra inte alls (ofta p.g.a. kroniska sjukdomar som trycker ned kroppens allmänna förmåga). Ibland är det själva ämnet i sig som är svåromvandlat, men att man har trott att det lätt omvandlades. Det kan gälla de kortkedjade fettsyrorna, någon aminosyra, vitaminer.

Vissa växter kan binda till sig mineraler så starkt, att trots att de innehåller mängder av en mineral, så drar de med sig mer ut.

Jag försöker tänka "stenålderskost" men fuskar en hel del, med mjölk, lite olika korn. Just nu är det väl en salig blandning av GI-kost, LCHF, stenålders.

Jag äter för lite kolhydrater för att det ska vara GI (med ganska mycket fullkorn) och för mycket kolhydrater för att det ska vara LCHF. Och för lite äkta stenålders för att vara stenålderskost, även om jag alltid försöker välja det som är mest stenålders.

Frukt skippar jag gärna helt, blir helt koko i magen av det. Tar dock en banan ibland.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 18:43:42

Förklaring: Med sjuka/tillräckligt sjuka/kroniskt sjuka, menar jag inte egentligen en speciell sjukdom, utan att folk som går med långvarig sjukdom, har en kropp som är upptagen med sjukdomen, och funktioner som ska omvandla och bryta ned, kan fungera sämre. Ibland rent av att tarmen blir förstörd på olika sätt, att blodsockret vid diabetes (och vissa andra sjukdomar!) är för högt, för lågt eller svajar, eller helt enkelt att vid störningar och sjukdomar kan styrsystemen hypofys och hypothalamus bli störda, vilket gör att en mängd funktioner inte fungerar som de ska.

Sådant kan underlättas av lämplig kost, och ibland kan man vända på sjukdomar.
Bror Duktig

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-05-18 18:54:18

@Bror Duktig. Det verkar som du har ett stort intresse för näringsmedicin?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Truly » 2010-05-18 18:59:43

vallesmamma skrev:Min pappa har diabetes och tar insulin. Alltså får han inte testa denna kost utan att någon proffessionell är med. (Felstavat?) Vet ej om pappa skulle vilja testa denna kost, han äter redan en massa fisk och grönsaker, har alltid gjort.

Denna kost, är det LCHF du menar då?
Visst kan han testa. Inget är förbjudet. Det är hans liv och han bestämmer själv. Eftersom han tar insulin så antar jag att han även har blodsockerapparat för att kolla sina värden. Har man det så kan man testa vilken kost man vill. Har han dessutom haft diabetes (typ1?) länge så lär han veta mer om sin diabetes och hur hans kropp reagerar på olika råvaror än vad läkaren gör.
Är han relativt nydebuterad diabetiker så känns det nog tryggare om en läkare står vid hans sida och följer upp hans dagliga matintag, insulindoser samt blodsockervärden.

Svårigheten när man drar ned på kolhydraterna är att man inte har något att ta till för att höja blodsockret då det faller och man får lågt blodsocker (känning/hypoglykemi).
Av kolhydrater, fett och protein så är det endast kolhydrater som kan höja blodsockret. Det finns visserligen en glukosreserv i levern, men även den är störd då man har diabetes. Dessutom tar den här processen lång tid på sig så att förlita sig på att levern ska höja blodsockret (rekyler) kan vara rent utsagt farligt.

Så det diabetiker har för att höja sitt blodsocker är just kolhydrater. Och det behövs.
Blodsockret sjunker snabbt vid arbete, motion, värme (sommarhettan), efter en stressreaktion då man lugnat ned sig, vid intag av lugnande medel, smärtstillande och en rad andra saker.
Blodsockret höjs av kolhydrater, stress, ångest, menstruation, PMS, inflammationer, virus, bakterier, värk ja all "medicinsk stress", vissa mediciner som t.ex. kortison, plus en rad andra saker.

Att inte ha kolhydrater och insulin att ta till för att styra sin diabetes innebär oerhört mycket mer tid för kontroller och planering vilket är tidsödande och jobbigt i dagens stressade samhälle.
Truly

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-18 19:09:04

Bjäbbmonstret skrev:@Bror Duktig. Det verkar som du har ett stort intresse för näringsmedicin?

Det beror nog på vad man jämför med. Men jag har haft somatiska problem i 15 år, och funderat mycket över kost.

Jag förblev lika trött som i svälttillstånd efter min värsta anorexisvacka.

Och jag har testat att vara vegan, vegetarian m.m. (vilket verkligen inte var för mig, maken till trött...).

Lite fett fattade jag tidigt att det inte var bra. Under anorexisvackan lyckades jag äta så lite fett att jag fick brist på alla fettlösliga vitaminer.

En del f.d. anorektiker förblir trötta (+ diverse andra symptom) och en del läkare menar att det blir en rubbning i hyothalamus och/eller hypofys, vilket jag också tror på. Hypothalamus påverkas vid svält. Samma problem kan en jojobantare råka ut för, den sänker sin ämnesomsättning på ett permanent vis (får lättare att lägga på sig vikt som blir kvar, blir trött, får andra hyposymptom).

Lätt att utveckla andra sjukdomar som beror på obalanser får man, och tester visar ofta i ytterkanterna av referensområden, eller strax utanför, på en rad tester, vilket gör att man inte får adekvat diagnos och behandling.

Eftersom kosten var början, och kosten påverkar tydligt, så är jag intresserad för att försöka bli frisk. Men jag har också läst en del om kost (i samma anda) när jag gick friskvårdsutbildning för hund. påstår dock absolut inte att jag vet allt, eftersom jag mest tagit till mig det som kan gälla för mig och mina hundar.

Lite kolhydrater, och undvika snabba kolhydrater och frukt, verkar göra mest för mig.
Bror Duktig

Inläggav vadloink » 2010-05-18 20:15:01

Inte en vetenskaplig publikation, utan en högst subjektiv samling texter, varav en del i och för sig har bra koll. Men det kan vara intressant att läsa för den som funderar på människans anpassningsbarhet:

http://www.beyondveg.com/
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in