Att inte kunna köra på autopiloten
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Att inte kunna köra på autopiloten
Vad tror ni om det här:
Jag var arbetslös och desperat och hade dålig självkännedom - då fick jag för mig att utbilda mig till förskollärare. Något jag lärde mig i alla fall av detta. Att en skillnad mellan mig och andra fskl och andra lärare också för den delen bestod i att jag förberedde mig väldeliga för att få det att funka - jag blev väldigt häpen när jag förstod att de andra bara gick in och gjorde sitt jobb utan minsta ansträngning. Att köra på autopiloten.
De var också väldigt öppna och sociala och lättpratade med föräldrar, och där låg ännu en av mina brister.
Sen tänkte jag tydligen på fel sätt, eller inte alls, enligt de andra. Om en mamma klagade på att hennes barn fått skulden för något, och jag hade lugnat henne, och sa detta till personalen dan efter, så kunde nån av dem fråga mig: men sa du inte till henne att....? -Nä, det tänkte jag inte på.
Personalen himlar med ögonen. Herregud, hur skulle jag kunna veta att jag förväntades säga det också.
Jag var arbetslös och desperat och hade dålig självkännedom - då fick jag för mig att utbilda mig till förskollärare. Något jag lärde mig i alla fall av detta. Att en skillnad mellan mig och andra fskl och andra lärare också för den delen bestod i att jag förberedde mig väldeliga för att få det att funka - jag blev väldigt häpen när jag förstod att de andra bara gick in och gjorde sitt jobb utan minsta ansträngning. Att köra på autopiloten.
De var också väldigt öppna och sociala och lättpratade med föräldrar, och där låg ännu en av mina brister.
Sen tänkte jag tydligen på fel sätt, eller inte alls, enligt de andra. Om en mamma klagade på att hennes barn fått skulden för något, och jag hade lugnat henne, och sa detta till personalen dan efter, så kunde nån av dem fråga mig: men sa du inte till henne att....? -Nä, det tänkte jag inte på.
Personalen himlar med ögonen. Herregud, hur skulle jag kunna veta att jag förväntades säga det också.
Inger skrev:Fattar inte riktigt vad det är du vill veta, men det låter ju hyfsat aspigt.
Tror vi hade någon gammal tråd om just detta att inte kunna automatisera saker men minns inte vad den hette.
Det är just det att inte klara att göra något automatiskt (autopiloten) utan att vara tvungen att lägga ner en massa förarbete. Först går det åt en massa energi för förberedelser - sedan går det åt en massa energi då man genomför arbetet, inte bara till barngruppen, utan speciellt till att koncentrera sig på att alla detaljer blir korrekt gjorda och i rätt följd och speciellt på att ingenting som planerats blir glömt. Jag tappar energi bara av att tänka på det. Att arbetet inte sitter i ryggmärgen så man kan jobba reflexartat och utan ansträngning. Av bara naturen.
Som sagt så var det visst många här som problem med det. Kolla in tråden som Alien hittade. (Tack Alien!)
Jag automatiserar vissa saker väldigt bra, andra grejer (framför allt social interaktion med folk jag inte känner väl) kräver att man skärper sig som fan, vilket är sjukt jobbigt. Och då går det ändå bara sisådär.
Jag automatiserar vissa saker väldigt bra, andra grejer (framför allt social interaktion med folk jag inte känner väl) kräver att man skärper sig som fan, vilket är sjukt jobbigt. Och då går det ändå bara sisådär.
Jag automatiserar det mesta för bra. Så jag får komma på migsjälv att jag kunde likaväl gå i sömnen, om jag inte ställer om mig att bli MER uppmärksam som jag är van med.
- Smokescreen
- Inaktiv
- Anslöt: 2010-05-04
Återgå till Att leva som Aspergare