Ökad förståelse för autism via scanning av hjärnan?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ökad förståelse för autism via scanning av hjärnan?

Inläggav weasley » 2007-10-24 12:13:50

Såg just en intressant artikel i Ny Teknik (mycket bra tidskrift btw!). Man har tidigare studerat epileptiker med en sk MEG. Nu är det autisternas tur!

http://www.nyteknik.se/art/52970
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:49:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Ökad förståelse för autism via scanning av hjärnan?

Inläggav Alien » 2007-10-25 0:25:56

weasley skrev:Såg just en intressant artikel i Ny Teknik (mycket bra tidskrift btw!). Man har tidigare studerat epileptiker med en sk MEG. Nu är det autisternas tur!


Warneford Hospital i Oxford har startat världens första centrum specialbyggt för att studera autism och liknande tillstånd. Nyckeltekniken kommer från medicinteknikföretaget Elekta i Stockholm.

Läkarna och forskarna kan följa hjärnans signaler i realtid, tack vare Elektas system Neuromag. Målet är att få större förståelse för mekanismerna bakom exempelvis autism, och att hitta effektivare botemedel.
http://www.nyteknik.se/nyheter/biotekni ... 257108.ece

Mycket intressant, ser fram emot att läsa mer om denna forskning senare.

Jag tycker också att maskinen såg tilltalande ut iom att man bara stoppade in själva huvudet i "hårtorken". Alla bilder av magnetkameror jag sett har gjort mig fullkomligt skräckslagen. Det vore ju som att ligga i en likkista och tänk om man måste hosta el kräkas därinnne?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Magnetundersökning av hjärnan kan avslöja autism

Inläggav Tobias » 2010-01-09 21:21:29

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/201 ... /index.xml

Moderator: Slog ihop två liknande trådar.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 23:43:29, redigerad totalt 1 gång.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Inläggav Kvasir » 2010-01-09 21:44:09

Det är mycket intressant om det stämmer. Ett mycket vanligt problem hos oss med AS är som bekant ljudkänslighet. Intressant nog säger de som företräder Tomatismetoden att ljudkänslighet och en del andra problem beror just på avvikande lång fördröjning för vissa ljudrelaterade signaler. För ljudkänslighet handlar det om fördröjningen mellan att ljud via benledning och via örat når hjärnan. Om jag minns rätt menar man att ljud via benledning vanligen ska nå hjärnan först, och ge en förvarning om starka ljud. Om den fördröjningen är för kort hinner varken hjärna eller reglermekanismer i örat med att kompensera för starka ljud, och dessa upplevs då som plågsamma. Man anser att det bl.a. är den fördröjningen man justerar med Tomatisterapi.

Själv kan jag bara konstatera att jag blev mindre ljudkänslig av metoden, och kan omöjligen veta om det skedde just via denna mekanism, men det är ju intressant om det skulle finnas ett samband här.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in