Sköldkörtelrubbningar och trötthet
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Ja, det är ju svårt att veta vad jag har problem med. Ska i a f försöka få ta tester för och se vad de säger, så vet jag mer än nu.
I analysen står,"trots att ämnesomsättningen anses snabb kan patienten lida av långsam binjure- och sköldkörtelaktivitet. Detta mönster är karakteristiskt vid utbrändhetssyndromet. Förknippad med kroniskt eller långvarigt stresstillstånd."
Jag kanske har lite problem på flera ställen. Har bla problem med att jag hyperventilerar ibland. Många åkommor som man läser har liknande symtom. Bla. har kopparrelaterad födoämnesallergi liknande symtom som hypo.
Jag har inte problem med fetma som många verkar ha så det kan tänkas vara nått annat. Jag tror dock på att min binjure och sköldkörtel är nedsatt, men vad det beror på får jag luska vidare i. Kan tänkas att jag har problem med att få ut det i cellerna.
Ja, problem är det ju i a f. Känns lätt lite uppgivet hela det här, men jag måste försöka att inte ta illa vid mig om läkaren avfärdar det jag säger.
Och försöka göra det så positivt som möjligt. Finns andra personer än läkare som vet om sådanthär. Har jag bara värdena kan jag utgå därifrån.
Ska skriva ned det du skrev om TSH och ta med mig. Tack.
I analysen står,"trots att ämnesomsättningen anses snabb kan patienten lida av långsam binjure- och sköldkörtelaktivitet. Detta mönster är karakteristiskt vid utbrändhetssyndromet. Förknippad med kroniskt eller långvarigt stresstillstånd."
Jag kanske har lite problem på flera ställen. Har bla problem med att jag hyperventilerar ibland. Många åkommor som man läser har liknande symtom. Bla. har kopparrelaterad födoämnesallergi liknande symtom som hypo.
Jag har inte problem med fetma som många verkar ha så det kan tänkas vara nått annat. Jag tror dock på att min binjure och sköldkörtel är nedsatt, men vad det beror på får jag luska vidare i. Kan tänkas att jag har problem med att få ut det i cellerna.
Ja, problem är det ju i a f. Känns lätt lite uppgivet hela det här, men jag måste försöka att inte ta illa vid mig om läkaren avfärdar det jag säger.
Och försöka göra det så positivt som möjligt. Finns andra personer än läkare som vet om sådanthär. Har jag bara värdena kan jag utgå därifrån.
Ska skriva ned det du skrev om TSH och ta med mig. Tack.
Trötthet och sköldkörtel, artikel
Läs hela här: http://dinamediciner.se/nyheter/fixa-di ... n-ger-svar
Olidlig trötthet som botas lätt med medicin. Men upptäcks ofta försent på grund av att alla prover inte tas, menar forskaren och läkaren Bo Wikland.
Ett par år har gått sedan primärvården
identifierade sköldkörteln som den stora boven vid kronisk trötthet. En åkomma som är både billig och enkel att åtgärda med Levaxin. Ändå går många utan diagnos för att det vanliga testet inte alltid räcker.
- Man dömer människor till fortsatt dålig livskvalitet, det är vad man gör, säger läkaren Bo Wikland.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Dina Mediciner skrev:Ett par år har gått sedan primärvården identifierade sköldkörteln som den stora boven vid kronisk trötthet.
Öh, sköldkörtelproblem är känt sedan många decennier tillbaka, och upptäcktes och behandlades faktiskt bättre förr. Men det är förstås bättre att det återupptäcks än att det förblir i glömska; folk behöver bli räddade från att efter två mikrosekunder anses vara färdigutredda med depression som diagnos och antidepp som ordination.
Om sköldkörteln
Tänkte om det finns flera som har/haft besvär med sköldkörteln så kan det disskuteras här.
Jag fick veta för tre år sedan att jag jag hade underfunktion (Hypotyreos) och fick utskrivet levaxin. Har ätit det sen dess.
Till en början mådde jag bättre men osäkert vad som orsakade det. Om det var livssituation eller bara en bättre period men jag minns att många besvär kopplade till sköldkörteln avtog en del.
Sedan blev det sämre och jag fick höja dosen Levaxin.
Sist jag kollade värderna var jag på gränsen av överproduktion och fick välja om jag ville sänka dosen eller vara kvar på 50 microgram. Sänkte dosen till 25.
Nu en månad senare mår jag allt sämre. Det verkligen känns som man insjuknar i något riktigt allvarligt.
Jag har depression. Jag har svängiga perioder i måendet men det här är liksom ofattbart.
Äter jag antidepp så ligger många symptom ändå där under ytan och trycker. Det gör mig bara avtrubbad så jag inte märker det lika lätt.
Är desperat nu på att hitta en orsak till lidandet för jag orkar snart inte mer.
De sa att de tog dem flesta testerna när jag var på VC och allt var som det skulle utom då den där lilla höjningen av TSH värdet.
Ska sköldkörteln kunnas kännas på halsen? Jag märker inte av en bulle men typ en utåtstående liten knöl under adamsäpplet.
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Jag fick veta för tre år sedan att jag jag hade underfunktion (Hypotyreos) och fick utskrivet levaxin. Har ätit det sen dess.
Till en början mådde jag bättre men osäkert vad som orsakade det. Om det var livssituation eller bara en bättre period men jag minns att många besvär kopplade till sköldkörteln avtog en del.
Sedan blev det sämre och jag fick höja dosen Levaxin.
Sist jag kollade värderna var jag på gränsen av överproduktion och fick välja om jag ville sänka dosen eller vara kvar på 50 microgram. Sänkte dosen till 25.
Nu en månad senare mår jag allt sämre. Det verkligen känns som man insjuknar i något riktigt allvarligt.
Jag har depression. Jag har svängiga perioder i måendet men det här är liksom ofattbart.
Äter jag antidepp så ligger många symptom ändå där under ytan och trycker. Det gör mig bara avtrubbad så jag inte märker det lika lätt.
Är desperat nu på att hitta en orsak till lidandet för jag orkar snart inte mer.
De sa att de tog dem flesta testerna när jag var på VC och allt var som det skulle utom då den där lilla höjningen av TSH värdet.
Ska sköldkörteln kunnas kännas på halsen? Jag märker inte av en bulle men typ en utåtstående liten knöl under adamsäpplet.
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Om sköldkörteln
Jag hittar mkt hjälpsam info på 'Stop the Thyroid Madness' men det finns svenska sköldkörtelsidor med. Det har tagit 20 år för mig att fatta att Levaxin inte fixar det här och har äntligen fått kontakt med en endokrinolog och tänker kämpa tills jag hittar balans. Att bara följa TSH värdet som läkarna idag gör anses förkastligt. Endokrinologen sa att jag har mkt TSH4 i systemet (Levaxin) men att jag av ngn anledning inte verkar tillgodogöra mig det och då kan man äta Levaxin utan att bli hjälpt. Jag har Hashimotos struma, en autoimmun sjukdom pga stress.
http://www.holtorfmed.com/challenges-in-thyroid-hormone-therapy/
http://www.stopthethyroidmadness.com/the-road-to-recovery-a-visual-image/
http://www.stopthethyroidmadness.com/2012/01/12/t3-adrenals-selenium-liver/
http://www.holtorfmed.com/challenges-in-thyroid-hormone-therapy/
http://www.stopthethyroidmadness.com/the-road-to-recovery-a-visual-image/
http://www.stopthethyroidmadness.com/2012/01/12/t3-adrenals-selenium-liver/
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Återgå till Aspergare och vården