Kungen Aspergare??
52 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Kungen Aspergare??
Hej
Vad har kungen för syndrom någon som vet.
Jag tycker själv att han verkar ha många drag av asperger, men vet icke.
Är det någon som har en bra diagnos på honom?
/LA
Vad har kungen för syndrom någon som vet.
Jag tycker själv att han verkar ha många drag av asperger, men vet icke.
Är det någon som har en bra diagnos på honom?
/LA
Dyslexi räknas ju till NPF. Jag har länge misstänkt någon mildare variant av AS utöver det men det är förstås bara privata spekulationer.
Som student var han i alla fall väldigt blyg, och enligt samtida umgänge "lite sent utvecklad". Fick uppfattningen att han inte alls gillade sitt jobb förut utan hellre hade varit ute i skogen hela dagarna, men nu verkar han ha både vant sig och mognat in i rollen.
Sen utstrålar han någon sorts djup sorgsenhet och bortkommenhet som får mig att tycka synd om honom, men det kan ju vara för att han förlorade sin far så tidigt.
Som student var han i alla fall väldigt blyg, och enligt samtida umgänge "lite sent utvecklad". Fick uppfattningen att han inte alls gillade sitt jobb förut utan hellre hade varit ute i skogen hela dagarna, men nu verkar han ha både vant sig och mognat in i rollen.
Sen utstrålar han någon sorts djup sorgsenhet och bortkommenhet som får mig att tycka synd om honom, men det kan ju vara för att han förlorade sin far så tidigt.
KrigarSjäl skrev:ÖB.
Överdrivet Bortskämd.
Samt näringsbrist pga ensidig diet (flygande stekta sparvar). Det har antagligen påverkat hjärnfunktionen.
Kära örebroare.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
carl skrev:Inavel kan ge en massa konstiga symtom och sjukdomar vill jag minnas. Så om han uppträder underligt så är det nog inte konstigt.
Fast det är ju inte direkt relevant för vår kungafamilj, den har inte särskilt många nära släktingar som bildat familj med varandra bland de nära anorna. Kungens farmors och morfars fäder var bröder, så hans föräldrar var sysslingar, men det är inte unikt ens bland vanligt folk att ha ett sysslinggifte inom de första fem generationerna i antavlan.
Däremot finns betydligt mer inavlade exempel i bl a spanska kungahuset på 1800-talet. Nuvarande spanske kungens farfars far Alfonso XII var officiellt son till två multikusiner mm som var gifta med varandra, och hans officiella antavla, baserad på att moderns man verkligen var hans far är riktigt häftig. Dock tros den officielle fadern ha varit homosexuell och ifrågasätts som verklig biologisk far.
Två bröder och en syster, som gifter sig först och bl a får två döttrar. Sedan gifte sig de båda bröderna med var sin systerdotter. Det ena paret var föräldrar till Alfonso XII:s mor, det andra till hennes make som officiellt var hans far, men alltså ifrågasätts ha varit det.
Där kan man kanske börja snacka om inavel!
Kristofer skrev:Drar mig till minnes någon gammal föreläsning där föreläsaren konstaterade att europeiska kungahus var utmärkta för att studera ärftliga sjukdomar.
Det beror ju på att kungahusen är så väl dokumenterade, både när det gäller släktträd och vilka sjukdomar (åtminstone de officiella) som förekommit!
Återgå till Övriga Aspergerfrågor