Underforum Peak oil

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Underforum Peak oil

Inläggav Smokescreen » 2010-05-08 14:38:15

Jag tycker det finns så mycket som inte tillåtts ta upp den tid det förtjänar kring den era vi har kommit att acceptera som norm, jämfört med hur man levde före oljans upptäckt och mobila fordonens, industrin, infrastruktur som skulle påveras av brist på olja, som är intressant nog att ha fått över 50 skrivna böcker om just slutet av "Abundent" olja.

Jag hoppas man skulle kunna få en underforum, eftersom det skulle föra med sig, att det som sällan hörs lite om, blir en risk att totalt bortses ifrån som en väldigt viktig ämne.

Så det skulle vara helt underbart om man kunde få en forum som ägnades åt just ideer kring självständig o värdig hantering av vad som blir livet efter oljan, om det hittas inga andra energikällor som faktiskt kommer att kunna slås som en källa för transpormedel.

Iom att aspergerforumet riktar sig till en viss grupp som olikt hör inte till medsägare och mindre okända grupper som intresserar sig för ekonomiska, politiska, globala o lokala intressen med Peak oil, så skulle det också lättare kunna få oss alla att inse efterföljderna.

Människor är för naiva om man inte kan överväga de möjligheter, de sannolikheter som kommer bli av med hur det ser ut i världen och oljans ändlighet som resurs, att det vore tragiskt att inte kunna skapa mer uppmärksamhet kring det.

Om någon är skeptisk, så kan ni tänka på at det i sådana fall kommer inte ta då mycket rum på servern som forumet ligger på.

Hoppas det skulle kunna gå.

Mvh
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Titti » 2010-05-08 23:55:18

[mod]Admin

Föreslår att du istället startar en tråd om det i lämplig avdelning, tex Intressanta intressen.[/mod]
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Smokescreen » 2010-05-10 16:30:08

Så pass mycket det finns att skriva kring detta, så hade jag önskat man hade det kunna bli mer än bara skrivits i just som intressanta intressen forumgrenen. Då det skulle rikta sig främst just frågor kring oljan, om ekonomi, jordbruk - mono, agro, permakultur, politik, krig, globalisering, lokalisering, infrastruktur, medel för att skapa medvetande kring system som skulle spara pengar. Men nåja.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-10 20:14:02

Kan du inte skriva ihop en "peakoil for dummies"? Jag skulle mer än gärna läsa en kortfattat beskrivning!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Smokescreen » 2010-05-10 23:59:21

Skulle väl mer vilja binda ihop lösa trådar till en nät av överstämmande med en eller möjliga spekulativa versioner om privata intressen som hävdar att allting är status quo.

Men jag tror det nog är bättre om man då ser dokumentärer som nya Collapse med Michael C Ruppert, om hans tidigare inspelningar på seminarier, om den monetära systemet. Om historian kring bush seniors fars krigsbrott med att göra affärer med tyskarna under andra världskriget, om Carlyle kopplingen. Kriget bidrog till största del ledde till att rädda USAS ekonomi efter svåra deppressionen.
Och deras kopplingar till Iraq olja ska man kolla in på.
Liksom knarksmugling, vart t.ex en amerikans flygskep för att släcka skogsbränder blev tagen i mexico för att lasta droger som importerades till usa, medans källor säger vapen expoterades. Vart avhoppare har skrivit böcker, vilket jag minns bäst då en sägs ha sagts till prsidenten då han la märke till skumma affärer, då han kom i kontakt med presidenten; "Mr.President! Jag vet inte hur jag ska säga dethär! Men det pågår något väldigt skumt här! Vapen tycks åka ut ur landet och droger in!" Presidenten vinkar; "Trevligt att råkas" och går iväg.

Men ja. Om du vill lättast gå över allt detta, så finns det väl kgott om källor att se dem över nätet.

Jag har mer av en intresse att skapa revyer, sammanfattningar, länkningar av mer information kring detta.

Tänk på att även Japan, vars konstitution gör det olagligt för dem att gå med i krig vill göra ett undantagslag för att skicka trupper till irak.
Alla vill ha lite av kakan tydligen.

Det finns en bok som skrevs av en ryss som kallas "The grand chessboard" som skrev hur man skulle bli stormakten genom just politiska och militanta intressen okupera Irak för deras olja, och dem som tog kontrollen skulle bli den supermakt som ska i princip ha bestämanderätt för världens ekonomi. USA har det iofs redan, eftersom all oljehandel måste göras med dolarn, men vilket snart kan komma att ändras. Peter schiff som tycks ha någon vett, förstår att inte köpa på regnbågsdrömmar, som förlöjligades av nyhetsmedier först för att sedan just lyftas fram som någon slags profet för att han förtår den simpla ekonomin. ( Sök på youtube mer om vad han har att säga ).

Iaf. Se en dokumentär , en åt gången. Kanske börja med just Collapse, för att sedan reda ut om du ska ta det som sägs till hjärtat, genom att självmant komma fram till vad du ska tro om vad som verkligen försigår, medans politiska intressen menar att det är "buisness as usual"

Wikileaks ger också en tydligare bild av att allting är inte rent spel.

M.King Hubbert som peak oil kurvan kallas efter, förutsåg att , just efter den information som fanns tillgänglig just då, hur USAs olja skulle nå sin topp på 1960 talet ungefär skulle börja sjunka, men nya upptäckter gjords. Bartlett tar också upp enkelt , på youtube om simpel artemetik om fördubblingseffekten "Arthemetic, Population and energy" som uppmärksammar en annan översedd faktum hur världne är inte precis klok.
Smokescreen
Inaktiv

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in