Myter om mat (Kosttipset.se)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Myter om mat (Kosttipset.se)

Inläggav barracuber » 2010-05-07 13:39:22

<a target="_blank" href="http://www.kosttipset.se/category.php?cid=9">Kosttipset.se - Myter om mat</a>

Intressant faktiskt, även om jag bara klarar att ta in infon i småbitar.

Men själv fick jag en del aha-känslor.

Om allt sedan stämmer är ju en helt annat sak.

Detta hade jag redan läst:

Myter om mat skrev:Öl ger ölmage

Falskt
En brittisk/tjeckisk studie med 2000 deltagare på mellan 25 – 64 år har överraskande avslöjat att det inte finns ett tydligt sammanhang mellan magomfång och antalet intagna öl.

Åas vet jag att det finns dietister som inte håller med.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav imperativ » 2010-05-07 14:42:42

Va?
Småätande är förbjudet

Falskt
Forskning visar att fem – sex små måltider mat om dagen ger en jämn blodsockerkurva och underlättar fettförbränningen. Ett stabilt blodsocker minskar sötsuget och underlättar därmed minskat småätande. Låt de små målen vara frukt, grönsaker och fiberrika produkter.

Här har det väl ändå skett ett språkligt missförstånd?
Småäta trodde jag avsåg motsvarande "spontant gå till köket ganska ofta för att tugga på något litet". I min värld är mellanmål inte att ses som småäta.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav barracuber » 2010-05-07 15:04:13

Småätande är väl ätande mellan mellanmålen. Mao närmast konstant intagande.

Om man är själv hemma på dagarna (pga arbetslöshet eller sjukskrivning t ex) är risken att man inte har koll på impulserna och gör saker utan att tänka, t ex svansar förbi köket och grabbar nåt mer eller mindre onyttigt.

:arrow:

Följande citat är något jag borde tänka på, efter att ha gått upp i vikt på senare tid.
Myter om mat skrev:Ju mindre jag äter desto fortare går jag ner i vikt

Falskt
Vid ett för litet energiintag går kroppen in på svält för att lagra allt som vi stoppar i oss, det i sin tur gör att vi går upp eller står stilla vikt.

Du blir dessutom trött och nedstämd av för lite mat och det kan resultera i att du äter mat med socker för att bli pigg snabbt och det är inte nyttigt för sin kropp
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in