Buuu...
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Lakrits skrev:Enligt SAOB är "bu" onomatopoetiskt och har bl.a. använts för att härma kons råmande. Just spökanvändningen kan jag tänka mig kommer av ugglornas hoande, som ju oftast hörs i mörka skogen. Vindens tjut genom hus har också ett "bu"-aktigt ljud.
+ att ljudet spöken ger ifrån sig låter lite som "bu".
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Lakrits skrev:Enligt SAOB är "bu" onomatopoetiskt och har bl.a. använts för att härma kons råmande. Just spökanvändningen kan jag tänka mig kommer av ugglornas hoande, som ju oftast hörs i mörka skogen. Vindens tjut genom hus har också ett "bu"-aktigt ljud.
Ja, det var det där med ugglor jag också gissade på. En del ugglor har ju ett lite "kusligt" utseende och kan låta helt blodisande. Jag diggar ugglor, tycker de är jättefina, men jag skulle inte vilja höra en skriande uggla i en mörk skog!
Ja, klart att franska spöken säger "beau".
Kahlokatt skrev:Ja, det var det där med ugglor jag också gissade på. En del ugglor har ju ett lite "kusligt" utseende och kan låta helt blodisande. Jag diggar ugglor, tycker de är jättefina, men jag skulle inte vilja höra en skriande uggla i en mörk skog!
Då har du inte hört råbocken skälla; Det låter hemskt hemskt.
atoms skrev:Kahlokatt skrev:Ja, det var det där med ugglor jag också gissade på. En del ugglor har ju ett lite "kusligt" utseende och kan låta helt blodisande. Jag diggar ugglor, tycker de är jättefina, men jag skulle inte vilja höra en skriande uggla i en mörk skog!
Minst sagt. "Här har jag stått och lagat mat. Jag har till och med skurit av mig min egen sadel för att du skulle få någonting att äta, och så dyker du upp flera timmar försenad och stinker av äppelmust. Det blir ingen middag för dig nu. Marsch i säng!"
Lakrits skrev:atoms skrev:Kahlokatt skrev:Ja, det var det där med ugglor jag också gissade på. En del ugglor har ju ett lite "kusligt" utseende och kan låta helt blodisande. Jag diggar ugglor, tycker de är jättefina, men jag skulle inte vilja höra en skriande uggla i en mörk skog!
Minst sagt. "Här har jag stått och lagat mat. Jag har till och med skurit av mig min egen sadel för att du skulle få någonting att äta, och så dyker du upp flera timmar försenad och stinker av äppelmust. Det blir ingen middag för dig nu. Marsch i säng!"
Förstår ingenting.