Byta nick.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2008-09-04 16:45:20

Kvasir skrev:Moderatorerna arbetar frivilligt och oavlönat. Det finns ingen anledning att lasta på dem en massa nya onödiga arbetsuppgifter bara för att det finns personer som vill byta nick lika ofta som Rotschild byter skjorta. Alternativet är att vi kommersialiserar forumet och inför medlemsavgift och avlönade moderatorer, och det tvivlar jag på att särskilt många här vill ha. Alltså, skrik inte på moderatorerna hela tiden och kräv en massa onödigheter. De har nog med jobb ändå, och får inte ens ett ruttet lingon för det. Hur skulle det vara om de som ständigt tjatar och klagar på moderatorerna visade lite uppskattning för det jobb de gör istället? Jag skulle inte vilja vara moderator och jag är mycket tacksam för att det finns medlemmar som tar på sig den uppgiften frivilligt.

Bra inlägg, Kvasir, bortsett det där med skjortan. I trådarna händer det ju att vi säger tack till varandra, det är litet dassigt att det så sällan känns självklart att säga tack till moddarna och Admin också. Ska fundera på det.

Visserligen tänkte just jag faktiskt bli moderator ("förlorade tävlingen" den gången) och kan väl fortfarande tänka mig det men det är väl klart att det man finner mest orättvist måste få framföras även av exempelvis dig? Å andra sidan tycker jag att man kan ska hålla fingrarna i styr om man är på väg att gnälla på något sätt som är "för mycket" åt det barnsliga hållet. Jag tycker att vissa inlägg är såna.

Programmeringsspråket och att alla medverkar gratis samt att forumet är rätt litet gör nog att personliga bedömningar är oundvikliga i skötseln av forumet (till att få fram sant objektiva system går det åt väldiga resurser). Så också alltså om vi ska definiera "ömmande fall" och tillåta byte av nick i dem, som jag vill. Definitionen kan kanske således hållas rätt lös. Förslag :

Tillåt byte av nick för dem som visat att de vill vara aktiva på forumet, genom att kvala in till NFD (detta inkluderar gamla medlemmar som inte hunnit få kännedom om det allmänna föbudet mot att byta nick), ifall det bedöms att de kan visa att deras nick på nåt vis avslöjar vilka de är.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kimmelie » 2010-05-02 23:22:18

Alien
Diskussion om nickbyte utbruten från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/inflyttningsfest-i-stockholm-15-5-t15289.html

Jossan skrev:Det vore jätteroligt att spela TP.

Alla behöver såklart inte spela, och jag tror inte heller det är någon risk att det blir så, så du behöver nog inte oroa dig, Ensamflickan.


Varför kallar du mig Ensamflickan för??? :evil: Jag tar faktiskt illa upp av det! Det var länge sen jag bytte nick, och bara några inlägg ovanför ditt inlägg finns ett inlägg av mig, där det står att jag heter Kimmelie!
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Alien » 2010-05-03 1:25:34

Kimmelie skrev:
Jossan skrev:Det vore jätteroligt att spela TP.

Alla behöver såklart inte spela, och jag tror inte heller det är någon risk att det blir så, så du behöver nog inte oroa dig, Ensamflickan.


Varför kallar du mig Ensamflickan för??? :evil: Jag tar faktiskt illa upp av det! Det var länge sen jag bytte nick, och bara några inlägg ovanför ditt inlägg finns ett inlägg av mig, där det står att jag heter Kimmelie!


Moderator: :-)043 Alla kan glömma och göra fel, det behöver inte vara någon (ond) avsikt bakom. Försök hålla er till ämnet för tråden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47138
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Jossan » 2010-05-03 13:18:22

Kimmelie skrev:Varför kallar du mig Ensamflickan för??? :evil: Jag tar faktiskt illa upp av det! Det var länge sen jag bytte nick, och bara några inlägg ovanför ditt inlägg finns ett inlägg av mig, där det står att jag heter Kimmelie!

OJ, förlåt. Jag tänkte inte på att du hade bytt nicknamn. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag brukar läsa inlägg väldigt slarvigt, och när jag ser din avatar så tänker jag spontant på det namnet. Tittar mest på avataren, vad som står ovanför den läser jag sällan, och det är svårt att tänka om, åtmonstone för mig. (Måste erkänna att jag faktiskt hade glömt bort att du hade bytt nick, just för att jag oftast bara tittar på avataren. Ska försöka tänka om från och med nu.)
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Kimmelie » 2010-05-03 19:14:42

Jossan skrev:
Kimmelie skrev:Varför kallar du mig Ensamflickan för??? :evil: Jag tar faktiskt illa upp av det! Det var länge sen jag bytte nick, och bara några inlägg ovanför ditt inlägg finns ett inlägg av mig, där det står att jag heter Kimmelie!

OJ, förlåt. Jag tänkte inte på att du hade bytt nicknamn. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag brukar läsa inlägg väldigt slarvigt, och när jag ser din avatar så tänker jag spontant på det namnet. Tittar mest på avataren, vad som står ovanför den läser jag sällan, och det är svårt att tänka om, åtmonstone för mig. (Måste erkänna att jag faktiskt hade glömt bort att du hade bytt nick, just för att jag oftast bara tittar på avataren. Ska försöka tänka om från och med nu.)


Det var just därför jag bytte avatar samtidigt som jag bytte nick...
(Det är rätt känsligt med mitt gamla nick, vill helst bara glömma det, så det var därför jag reagerade så starkt när du skrev fel nick.)
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Jossan » 2010-05-04 0:13:15

Kimmelie skrev:Det var just därför jag bytte avatar samtidigt som jag bytte nick...
(Det är rätt känsligt med mitt gamla nick, vill helst bara glömma det, så det var därför jag reagerade så starkt när du skrev fel nick.)

Det slog kanske kortslutning i hjärnan på mig. Men jag har svårt för att tänka om. Men ska försöka tänka på dig som Kimmelie från och med nu då.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Inger » 2010-05-04 0:30:02

Jag har också svårt att tänka om när jag väl lärt mig någons nick. Även på träffar så tenderar jag att kalla folk för sina nick istället för deras riktiga namn.

Har problem nog att lära mig vad folk heter en gång. Lära om när man väl fått in det är nästan ännu svårare, så rent praktiskt tycker jag det är ett oskick när folk byter nick, även om jag logiskt kan förstå varför somliga vill göra det när de förklarar. Men då får de ursäkta om man ibland glömmer sig då ens hjärna fortfarande förknippar dem med det de en gång valde att kalla sig. Kan ta tid att omprogrammera.

Gillar som bekant inte här folk byter avatar heller, av samma orsak. Har två personer samma eller liknande avatar så kan jag lätt blanda ihop dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Forummedlem » 2010-05-04 12:50:16

Inger skrev:Jag har också svårt att tänka om när jag väl lärt mig någons nick. Även på träffar så tenderar jag att kalla folk för sina nick istället för deras riktiga namn.

Har problem nog att lära mig vad folk heter en gång. Lära om när man väl fått in det är nästan ännu svårare, så rent praktiskt tycker jag det är ett oskick när folk byter nick, även om jag logiskt kan förstå varför somliga vill göra det när de förklarar. Men då får de ursäkta om man ibland glömmer sig då ens hjärna fortfarande förknippar dem med det de en gång valde att kalla sig. Kan ta tid att omprogrammera.

Gillar som bekant inte här folk byter avatar heller, av samma orsak. Har två personer samma eller liknande avatar så kan jag lätt blanda ihop dem.

Jag har i alla fall inte bytt avatar.
:oops:
Senast redigerad av Forummedlem 2011-05-04 15:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Forummedlem
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-05-04 13:40:33

Just dina byten har jag inte haft några problem med eftersom det ena anknöt till det andra på ett fiffigt sätt.

Det är när folk totaländrar som jag blir snurrig. Skogsmullas nya nick har jag tyvärr svårt att förlika mig med för jag gillade verkligen det första, och att hon skaffade ett nytt svåruttalbart med z i samtidigt som den gamla Lilith också gjorde det gör att jag lätt blandar ihop dem nu. :(

P.S. Har bett moddarna flytta nickbytesdiskussionen till egen tråd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kimmelie » 2010-05-04 18:54:26

Jossan skrev:
Kimmelie skrev:Det var just därför jag bytte avatar samtidigt som jag bytte nick...
(Det är rätt känsligt med mitt gamla nick, vill helst bara glömma det, så det var därför jag reagerade så starkt när du skrev fel nick.)

Det slog kanske kortslutning i hjärnan på mig. Men jag har svårt för att tänka om. Men ska försöka tänka på dig som Kimmelie från och med nu då.


Det är lugnt, Jossan. :)
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 15:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2010-05-04 19:01:05

Inger skrev:Även på träffar så tenderar jag att kalla folk för sina nick istället för deras riktiga namn.


Det är helt OK att kalla mig Kimmelie irl... :wink: (Mitt gamla nick däremot hade jag tom. svårt att säga när jag skulle presentera mig på träffar, och säga vem jag är på forumet...)
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 15:27:34, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Jossan » 2010-05-04 20:39:51

Kimmelie skrev:
Jossan skrev:
Kimmelie skrev:Det var just därför jag bytte avatar samtidigt som jag bytte nick...
(Det är rätt känsligt med mitt gamla nick, vill helst bara glömma det, så det var därför jag reagerade så starkt när du skrev fel nick.)

Det slog kanske kortslutning i hjärnan på mig. Men jag har svårt för att tänka om. Men ska försöka tänka på dig som Kimmelie från och med nu då.


Det är lugnt, Jossan. :)

Skönt! :)
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in