Storlek på Windows-partitionen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Storlek på Windows-partitionen

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-03 17:58:25

Hej!

Min Windows-partition är 30 GB stor och endast 1 GB är ledigt. Jag har klickat upp lägg till/ta bort program, men har knappt hittat någit att ta bort. Programmappen är bara några GB stor. Samma sak med privata filer, max några GB.

Hur mycket utrymme tar Vista?
Hur mycket utrymme behöver vara ledigt för växlingsfilen, så att Vista kan jobba?

Jag har inte installerat en massa onödigt. Diverse spel ligger på D-partitionen, där finns det mer plats. Men de syns inte i lägg till/ta bort program så vill jag avinstallera dem får jag deleta mappen med spelet (med ev. knas i registret som följd) om spelet inte har en egen avinstallerare. Men de spelen ligger som sagt på D, där det finns en Vista-version som inte används men inte går att ta bort (på grund av att jag klantade mig, när jag skulle installera Vista på den här datorn, fick med Vista-skivan vid köp men fick själv installera Vista).

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-05-03 18:30:55

Du har inte filmer o så i Mina Dokument?

Vet inte hur mycket utrymme Vista tar, eller växlingsfilen (Kör OSX numera), men du skall defenetivt ha mer än 1Gb ledigt.

Du har ingen automatisk backup funktion påslagen? :roll:
Vill minnas att det iaf var något sådant påslaget för mig som gorde att Vista kunde tugga upp halva hårdisken.
.:exLainMaile:.

Anslöt: 2009-12-22

Inläggav andypandy » 2010-05-03 19:03:43

Min "windows-katalog" är cirka 7 GB stor.
andypandy

Anslöt: 2009-12-16

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-03 21:11:54

Hej!

Jag laddar aldrig hem filmer och sånt. Mina mp3-låtar var för tillfället 35 MB eller nåt. Word-dokument, kalkyler m.m. blir sällan så stora. Har lite bilder på hårddisken, tagna med mobilkamera eller sparade från nätet. Inte så mycket dock.

Hur kollar man ifall man har automatisk backup? Jag ska prova att leta i Kontrollpanelen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-05-03 21:18:09

Om du vill veta vad som egentligen tar plats rekommenderar jag gratisprogrammet TreeSize.

http://www.snapfiles.com/get/treesize.html

TreeSize är ett kompakt och snabbt program. Visar grafiskt vilka kataloger som tar mest plats och sedan kan man bläddra sig ner till filnivå. Observera dock att det tar litet tid för den att samla ihop all information - vänta tills hårddisken tystnar.

Ett annat bra tips är Tune Up Utilities 2010 som dock kostar 50 dollar. Men 30-dagars Trialversionen har inga begränsningar. Läs mer <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post381641.html#381641"> här</a>.
Senast redigerad av barracuber 2010-05-03 21:46:32, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-03 21:32:20

Hej!

Treesize försöker jag ladda ner just nu.

Har inte hittat hur man kollar om datorn har automatisk backup ännu. Är det nån som vet?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-05-03 21:38:14

Körde Treesize på min C: som också är på 76 GB varav 40 ledigt. Kör XP Professional SP3.

Ofta ger detta en väldigt bra överblick över vad man egentligen har samlat på sig.

Bild

Ser direkt att jag sparat på mig ett par kataloger på mp3-skivor jag brände i mars. Check.

Vet också att katalogerna med de långa knepiga namnen lätt kan tas bort. Den typen av kataloger skapas ofta under större installationer. Check.

[Files] är det som ligger på C: roten. Högerklick - Open Containing Folder - börja gå igenom. Check.
Senast redigerad av barracuber 2010-05-03 21:45:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-05-03 21:44:23

Lilla Gumman skrev:Har inte hittat hur man kollar om datorn har automatisk backup ännu. Är det nån som vet?

Du hittar Automatic Backup här:

Control Panel > Backup and Restore Center

Beroende på vilken Vista du kör så finns Automatic Backup i alla versioner av Vista utom Starter och i Home Basic (där den bara har begränsade funktioner).

<a target="_blank" href="http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/features/backup.aspx">Windows Backup and Restore Center</a>
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-05-03 21:59:11

Egentligen tycker jag 30 GB partition borde räcka för Windows, ifall man använder strategin att inte spara filer i i onödan på Windowspartitionen utan lägger dem nån annanstans.

Själva Windows tar mer plats än t ex Linux. Jag kör XP och har ingen större erfarenhet av Vista och 7:an. Ifall jag körde de OS:en hade jag kanske gett dem 40 eller 50 GB för säkerhets skull.

I ditt fall låter det som att du kanske har lagt en del filer i onödan på Skrivbordet och under Documents and Settings. Samma sak har jag själv gjort mig skyldig till enligt min Treesizekörning ovan, eftersom min Documents and Settings är på 8,9 GB vilket den inte borde vara (det kan iofs bero på mina barn eftersom deras users också ligger under Documents and Settings). Men det är lätt hänt att man använder Documents and Settings och Skrivbordet av ren slentrian ifall man är stressad eller inte har orkat tänka igenom var man egentligen borde lägga de filer man vill spara på ett säkert ställe. Jag brukar skapa en katalog på Skrivbordet som heter kan slängas och sedan tömma den med jämna mellanrum. Sånt som jag vill spara ser jag till att lägga nån annanstans än på Win-partitionen, i vetskap att ifall Windows kraschar så löper allting på Win-partitionen risk att förstöras. Ett tips är att ha en katalog på Skrivbordet som heter ska sparas och gå igenom den när man inte är stressad.

En annan funktion i Windows som stjäl en del utrymme är System Restore. Den är påslagen default. Visserligen vinner man en del på att slå av den. Men för en normalanvändare är det inget jag skulle rekommendera.
Senast redigerad av barracuber 2010-05-03 22:08:51, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-03 22:01:57

Hej!

Med TreeSize hittade jag en film på 2 GB som jag raderade. Teskedsgumman och Fablernas Värld, vill jag minnas. Sen hade jag några misslyckade nedladdningar av trafikteoriprogram bland annat. Vips, så har jag nu omkring 7 GB ledigt istället för 1 GB.

Förhoppningsvis går Windows snabbare nu.

Detta med återställningspunkter har jag hittat, sökte i hjälpen. Jag har beslutat att inte göra nånting åt det, nu har jag rensat upp på hårddisken istället.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-04 12:29:29

Hej!

Tack för tips, Barracuber.

Internet är fortfarande lite segt. Jag har till exempel problem med att ladda FarmVille. Det går att spela Farmville ibland, men inte alltid. Ofta får jag ladda om sidan. CountryLife går bra att spela, fast jag får ju ladda om sidan (refresh) även där. Trodde att det också hade med ledigt utrymme att göra, men så var det alltså inte. Några tips där?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Smokescreen » 2010-05-04 12:41:47

Det finns gamla uppdateringskataloger i windows mappen som kan tas bort. Dem är dolda så du måste göra så att dolda filer visas.
Temporära filer kan du söka efter i windows/temp också.
Min windows mapp är iaf mindre än 2 gigabyte.

http://www.raymond.cc/blog/archives/200 ... isk-space/

www.auslogics.com har en snabb defragmenterare som
är bra att ha. Även deras registry cleaner.
Men man ska vara förisktig. Jag använde så pass
mycket att de till slut började ta bort viktiga nycklar i registret,
så jag fick ställa in dem manuellt. Men lyckligtvist slutade
det med att min skärmsläckare började funka igen.
Smokescreen
Inaktiv

Anslöt: 2010-05-04

Inläggav barracuber » 2010-05-04 13:27:17

Lilla Gumman skrev:Internet är fortfarande lite segt. Jag har till exempel problem med att ladda FarmVille. Det går att spela Farmville ibland, men inte alltid. Ofta får jag ladda om sidan. CountryLife går bra att spela, fast jag får ju ladda om sidan (refresh) även där. Trodde att det också hade med ledigt utrymme att göra, men så var det alltså inte. Några tips där?

Bara att testa i olika webbläsare. Exempelvis på min (nästan 4 år gamla) PC så är Chrome och Opera snabba men IE8 och FF extremt långsamma.

Samt att skaffa senaste version av CCleaner och köra den ofta. Jag kör den nästan dagligen. Den rensar cache och en massa annat.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-04 16:59:46

Hej!

I IE kan det gå rätt så bra att spela FarmVille. I Opera fungerade det bra förut, nu strular det mest.

Jag menar alltså inte att det går långsamt att spela. Utan att det kanske inte går att starta spelet alls, det kommer bara till FarmVille-sidan och mätaren laddar en bit men spelet kommer inte upp.

Eller så går det inte att logga in på Facebook alls, det har också hänt. Eller så går det inte att komma in på Tradera, det kan funka ena dagen men nästa går det inte. Brukar växla mellan Opera och IE, eftersom det krånglar. Gillar Opera bäst, har haft FireFox också men fastnar alltid för Opera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-05-04 17:17:00

Har du provat Google Chrome?

Jag tycker att Chrome är den webbläsare som fungerar både snabbast och bäst för mig så jag använder inte längre någon av de andra.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-04 22:46:37

Hej!

Jag tackar för tipset, Miche. Men det är inte webbläsaren som är problemet. Det är något i datorn.

Jag har formaterat om datorn med hjälp av Vista. Antagligen snabbformatering, för inga program försvann utan bara alla privata filer som låg i Mina Dokument och Vista var som det var från början när jag först installerade.

Sen upptäckte jag hur lite det fanns på C: och frigjorde så det finns nu 7 GB ledigt.

Datorn jobbar fortfarande oroväckande mycket. Ett exempel:
17.05 bestämde jag mig för att cykla iväg med skräp till återvinningen och sen cykla till affären. Men först ville jag se hur mycket det fanns på kontot. I Opera hade jag tidigare startat Trafiksäkerhetsverkets hemsida (eller vad det nu heter istället för Vägverket) för att ställa på moppen, som är på lagning. Men det gick inte att klicka upp påställning av fordon. Det gick inte nu heller. Så jag klickar på fliken längst till höger i Opera och får upp snabbmenyn med nio olika hemsidor. Där klickar jag på ICA Bankens hemsida. Inget händer. Snabbmenyn syns fortfarande. Jag hämtar yoghurt och flingor. Det här verkar ta tid. Till sist blir den sidan vit, men ICA Bankens hemsida kommer inte upp. 17.30 väljer jag att växla till Internet Explorer. Opera får vara kvar i bakgrunden, om det ska stängas kan det ta en stund och det vill jag inte. Jag skriver i adressen till ICA Banken i Internet Explorer. Som tur är har jag tre flikar där, så jag kan skriva in adressen i en av dem. Omkring 17.45 har ICA Bankens hemsida laddats upp i Internet Explorer. Jag försöker då skriva i personnumret men det går inte. Det tar några minuter innan det går att skriva i personnumret. Sedan ska datorn fatta att jag har valt snabbinloggning (med kod, men utan dosa), jag ska skriva koden och hemsidan ska bli uppladdad. Äntligen!

Det handlar alltså inte om ifall en sida ska laddas på 20 sekunder eller 2 minuter. Det handlar om ifall sidan ska laddas inom några minuter eller inte alls. Det kan också handla om att visa tålamod så funkar det till sist.

När det gäller att logga in på Facebook eller spela t.ex. FarmVille så handlar det inte om i vilken webbläsare det går snabbast. Vissa enstaka kvällar så funkar det inte alls att logga in på Facebook och skriva nåt, oavsett webbläsare. Vissa dagar går det att ladda FarmVille om jag är tillräckligt envis. Andra dagar går det inte alls, eller kanske beror det på att jag inte har lust eller tid att försöka en timme.

Förut ikväll drog jag ur alla sladdar till den bärbara datorn och flyttade den så att jag skulle kunna torka bort damm och skräp under den. När jag sen satte i alla sladdar igen vägrar den att känna igen usb-musen. Grr, nu har jag ingen mus. Jag brukar aldrig behöva starta om datorn för att musen ska fungera. Men kanske måste jag det.

Vi har bredband direkt från datajack i hallen (alltså inte ADSL, utan riktigt bredband) på 10 mbit. Det är INTE fel på bredbandet. Maken kan surfa snabbt och enkelt utan problem med Internet Explorer.

När jag köpte datorn, installerade jag Opera direkt eftersom jag var van vid Opera. Då fungerade Opera så snabbt och bra som det ska.

Datorn är lite mer än 2 år och problemet med att inte komma in på alla sidor o.s.v. har funnits i över 1 år. Nu i år, sedan nån månad kanske, har datorn börjat jobba massor så fort det rör sig om Internet. Datprn har AVG Antivirus installerat och nej, jag har inget virus.

Jag ska överväga att ladda hem Google Chrome. Men jag är säker på att det inte är där problemet ligger. Har Miche rätt i att Google Chrome är snabbt, så kanske det går något fortare att ladda nån sida. Men eftersom det idag rörde sig om att Opera inte alls ville ladda ICA Bankens hemsida och det i Internet Explorer tog en dryg kvart ... så vad ska vi gissa på i Google Chrome? 8 minuter är hälften av tiden det tog i Internet Explorer. Nej, jag skojar inte här. Kanske kan det fungera så, om jag har tur.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Smokescreen » 2010-05-04 22:52:05

Aha. Du har vista!
Du får stänga av tjänster med services.msc , övervakningar, defender m.m, som tar tid.

Det kommer ta tid, men det finns info gällande det. Det är ju ändå inte hur mycket plats som är problemet, annat än att du behöver förståss uttrymme för virtuella minnet ( swap filen ).

Antingen känner du någon, finner en program som gör absolut allt åt dig, vilket är inte troligt, eller så lär du dig att göra det på egen hand.

Googla services.msc och se vilka är onödiga tjänster just för din dator.
Se vilka tjänster övervakas, som ödslar en massa etc.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-04 22:59:04

Hej!

Vad bra skrivet smokescreen, tänk om du har rätt. I så fall är du en ängel. Men nu återstår mycket jobb för mig, jag ska googla på det du skrev.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Smokescreen » 2010-05-04 23:05:38

Jag har rätt. Jag gjorde min ex dator från att ta flera minuter att starta, flera minuter att starta internetexplorer och annat, till att överhetas på nolltid, till att starta på mindre än en minut, liksom några sekunder att starta internet explorer , osv.

Om du råkar ha en bärbar dator, så får du tänka på att ifall den överhettas pågrund av tilltäppning, så brukar de allra flesta proccessorer också minska klockfrekvensen, så att den inte förstörs.

Det var nog det största anledningen till segheten, kom jag faktiskt nu på.
Men iofs vet jag inte det för säkert, för jag fixade först vista, och det borde jag ha efter att jag rengjorde fläkten o heatpipen i datorn, för att se hur pass stor verkan det hade.

Iaf. Alla saker att tänka på.
Vet det av erfarenhet.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-05-04 23:34:27

Hej!

Verkar vara komplicerat. Fungerar inte att stänga av på min dator, åtminstone sa datorn att nåt blev fel. Men jag försöker igen i morgon, när datorn är nystartad.

Det ploppade upp nåt som heter Tjänster, då kan man stoppa, pausa eller starta om tjänster i Vista. Men jag begriper inte ett dugg av vad jag kan stänga av. Jag kan inte stänga av ljud och annat självklart. Men sen finns det exempelvis "Tillåter att UPnP-tjänster sköts och används på den här datorn" och vad sjutton är UPnP?

Jag har installerat Vista Service Optmizer. Gratis program, har inte testat ännu men ska göra det nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Smokescreen » 2010-05-04 23:42:07

Upnp är tjänst för extern kraftkälla, ifall av att strömen går, om jag minns rätt. Det finns listor vart dem förklaras och att man kan just välja att stänga dem, för att sedan se om dator fortfarande funkar normalt: För om det gör, så är det bara att högerklicka och välja egenskaper, för att kunna välja att tjänsten inte startas vid uppstart, eller fördröjd uppstart, eller iofs manuelt då man är osäker och vill att den startas enbart då en annan tjänst , program eller en själv väljer att starta den.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav carl » 2010-05-05 1:00:18

upnp står för universal plug n play. Den hittar maskinvara som stöds av formatet.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Smokescreen » 2010-05-05 2:52:15

Vilket som jag tycks minnas är just det jag skrev. Eller ett exempel på detta och är inte samma sak som plug and play.
Smokescreen
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2010-05-06 20:41:22

Lilla Gumman skrev:Det ploppade upp nåt som heter Tjänster, då kan man stoppa, pausa eller starta om tjänster i Vista. Men jag begriper inte ett dugg av vad jag kan stänga av. Jag kan inte stänga av ljud och annat självklart.

<a target="_blank" href="http://www.speedyvista.com/services.php">Windows Vista Services Guide</a>
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in