"Bottom-up" och "top-down"
7 inlägg
• Sida 1 av 1
"Bottom-up" och "top-down"
Är det någon som vet vad "Bottom-up" respektive "top-down" innebär inom programmering?
Jag vet inte.
Dock tror jag att bottom-up inom naturvetenskapen betyder att skapa (eller läsa av) någonting från grunden - atomerna, exempelvis. Kanske det betyder att sitta och klicka ettor och nollor inom programmering?
Dock tror jag att bottom-up inom naturvetenskapen betyder att skapa (eller läsa av) någonting från grunden - atomerna, exempelvis. Kanske det betyder att sitta och klicka ettor och nollor inom programmering?
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
andypandy skrev:Tack.
Det sägs att "Bottom-up" är bättre, är det så?
Det kanske ger större frihet och större analys av ett problem? Däremot måste man ha mer tid och resurser för något sådant, om jag uppfattar det rätt.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
nallen skrev:Bottom-Up = design och/eller implementation börjar nerifrån med att bygga primitiver som sen sätts samman till mer komplexa funktioner och procedurer.
Top-Down = man börjar uppifrån och delar upp problemet i mindre och mindre delar tills allt är löst - "divide and conquer".
Vilken metod är vanligast? Och vad lärs ut på t.ex. datautbildningarna vid universiteten och högskolorna?
Lakrits skrev:Vilken metod är vanligast? Och vad lärs ut på t.ex. datautbildningarna vid universiteten och högskolorna?
Top-down, för den kan läras ut.
Bottom-up inom programmering kräver väldigt mycket erfarenhet för att slutresultatet ska bli bra.
Med top-down kanske övergripande strukturen blir väldigt bra, men detaljerna kanske inte, då man när man väl kommer till detaljnivå, så kanske man kommer på att man tänkt helt fel, men då är det ofta för sent att ändra det.
Med bottom up kan detaljerna bli väldigt bra, men den övergripande strukturen kan bli lite haltande, för delarna passar inte riktigt ihop, och fungerar kanske inte tillsammans så bra.
En sådan struktur kallas ofta elakt för "kitchen sink".
Alltså använder skickliga programmerare oftast en kombination, och är varken strikta på det ena eller det andra.
Ofta är det lite religion i det och man blir en hädare om man använder fel metodik i en specifik social grupp. Företag kan ha en policy och tvinga användandet av den ena eller andra metoden.