Vart e vi på väg ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vart e vi på väg ?

Inläggav Chrilleb » 2010-04-27 12:37:39

Har snart slut på medicin och ringde min kontakt på öppenvården om sömntabletter men fick kalla handen, hon sa att jag hade medicin och kunde vänta en vecka tills min läkare är på plats igen efter sin ledighet.

En annan sak som förvånar mig stort är när man ringer stora öppna joursamtal till vården och de säger, har inte så mycket tid för andra väntar.

Har ni varit med om samma ? Ska inte de inom vården agera något mera vårdande, de hänvisar till min lokala avdelning när jag e orolig till tusen en kväll och måste ringa och gå nånstans.

Med vänlig hälsning
Undrande Christer
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav MsTibbs » 2010-04-27 13:30:28

Psykjouren säger snabbt antingen att jag skall komma in, eller att jag skall typ, gå och sova eller nått. Även när jag varit på psykjouren har jag oftast fått vänta flera timmar, förutom en gång då de bestämde att jag skulle läggas it före jag träffade än läkare i princip. Snabba beslut, många i kö. Det är varje dag massor som behöver läggas in som de inte har plats för sa en läkare.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Thurizas » 2010-04-27 13:38:15

Har ett "underhållande" exempel ifrån då jag nådde botten för några år sedan nu.
Jag ringde jouren och sa att jag inte tänkte klart och behövde hjälp, tänkte ta livet av mig och berättade hur. Fick till svar... "Kan du vänta med att ta livet av dig tills om en vecka då doktorn har tid att träffa dig?"
:shock: Nu så här efterhand så kan jag skratta lite åt det hela men då.. jao.. :(
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav annorlunda » 2010-04-27 14:03:19

Ja, man kan verkligen fråga sig vart vi är på väg.. Exemplen ni ger är ju helt sjuka, särskilt ditt, Thurizas. En sån person borde man ju egentligen anmäla.
annorlunda

Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Chrilleb » 2010-04-28 15:08:14

Ok, tack för alla svar, vi hoppas på att detta ses som endast måndagsexemplar och inte blir jargongmässiga.

Mvh C
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-29 22:19:57

Hej!

Jag har kontakt med en läkare på psyk som skriver ut Concerta mot min ADHD. Eftersom alla vuxna i den här kommunen måste få DosiDag (ApoDos) om man ska ha narkotikaklassad medicin, frågade läkaren om jag åt nån annan medicin. Jag har en hudkräm mot torr hud som jag får på recept, plus att jag äter p-piller. Läkaren sa att han kunde skriva ut det, så slapp jag gå till fler läkare. Jag samtyckte, läkaren skrev ut recept som gäller i ett år. Förra året ringde jag och fick recepten förnyade.

För en månad sen eller nåt gick receptet på hudkrämen ut. Alltså skulle jag ringa till psyk och förnya receptet. Men jag var lite slö, hade lite hudkräm kvar. Till sist ringde jag, fick veta att jag kunde ringa måndagar och onsdagar mellan 13 och 14. Ringde förra torsdagen. Jadå, receptet kunde de förnya och jag kunde hämta ut det den här veckan. I går fanns inget recept hos Apoteket. Jag kunde såklart köpa hudkrämen eftersom den är receptfri egentligen, men ville inte då jag har haft den på recept så pass länge. Ringde idag till psyk för att kolla. Hudkräm är inget som psyk brukar skriva ut, ingen läkare på psyk skriver ut det sa sköterskan. Men eftersom min läkare på psyk har skrivit ut det ska de fråga honom, han kommer på onsdag. Annars kunde jag ringa till vårdcentralen, sa sköterskan.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Vart e vi på väg ?

Inläggav JennyH » 2010-05-02 0:44:59

Förra veckan mådde jag riktigt riktigt dåligt, och jag och boendestödjaren som var här ringde akutpsyk. Men jag fick ingen hjälp för jag hade redan en läkare. Ok, men det är kris, riktig kris och läkaren går inte att få tag på... Men nej, jag fick ingen hjälp. Frågade vad de skulle göra om jag åkte dit? Tja, jag skulle ändå inte få någon hjälp. Jag hade ju redan en kontakt.

Där satt jag som ett fån med telefonen i handen, med skärsår mest överallt, världens ångest och hade sovit 2-3 timmar per natt i två veckor :? .

Tack för den liksom...
JennyH

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav carl » 2010-05-02 0:47:41

JennyH skrev:Förra veckan mådde jag riktigt riktigt dåligt, och jag och boendestödjaren som var här ringde akutpsyk. Men jag fick ingen hjälp för jag hade redan en läkare. Ok, men det är kris, riktig kris och läkaren går inte att få tag på... Men nej, jag fick ingen hjälp. Frågade vad de skulle göra om jag åkte dit? Tja, jag skulle ändå inte få någon hjälp. Jag hade ju redan en kontakt.

Där satt jag som ett fån med telefonen i handen, med skärsår mest överallt, världens ångest och hade sovit 2-3 timmar per natt i två veckor :? .

Tack för den liksom...

härligt..! det är då man förstår hur viktigt ens liv är och hur mycket man betyder... :roll: *ironi!*
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav JennyH » 2010-05-02 0:55:47

Ja men eller hur....verkligen uppskattad...*host* :roll:
JennyH

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Debbido » 2010-05-04 23:24:35

Under 90-talet lades vart tredje akutsjukhus i Sverige ned. Det har fortsatt under 2000-talet. Hittar ingen statistik just nu, men man kallar nedläggningarna av landets sjukhus för "effektivieringar". Vården har blivit så mycket bättre att barnaföderskor kan kastas ut efter 6 timmar. Opererade personer likaså, eller snabbare. Reumatologavdelningar stängs. Telefontider minimeras. Stafettläkare. Fasta saknas. Service saknas. Multisjuka kan hälsa hem eftersom husläkare som springer stafettlopp aldrig hinner greppa en multisjuk patients problematik.

Jag ser det bara så här: Vi har inte råd med bra sjukvård till alla. De som har råd får fixa privata lösningen. Den allmänna vården, för de fattiga, ska vara obefintlig och bara innefatta det mesta basala.

Mer kostnadskrävande insatser är inställda pga brist på pengar, till det gemensamma alltså.

Hade framfört önskemål om Capsaicintest år min son som har SHR idag, men han fick nöja sig med lung- och astmatest. :evil: Så - VAD kostar ett capsaicintest?

"Din mamma vet väl inget om lungsjukdomar?" sa läkaren beskt. Nej, jag är ingen läkare, men AS smäller väl lika högt? Har brevväxlat med en forskare inom området och jag är van nu att ställa diagnoser på mig och andra (eftersom vården missar det mesta). Dock, måste det jag insett bekräftas med vissa test, men...nähä... :(
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Återgå till Aspergare och vården

Logga in