Hur kunde jag missa att en SATA-kontakt är L-formad...?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur kunde jag missa att en SATA-kontakt är L-formad...?
Stirrade mig blind på hur strömkontakterna satt men missade den viktigaste saken-kontaktens fysiska utformning! Shit vad dum jag känner mig...
Det går ju tusan inte att koppla en SATA-kontakt på mer än ett sätt. Fool-proof. Nog fick jag hårddisken inkopplad allt, men det tog mer tid när jag NOGA skulle undersöka kontakt-donet. Typiskt mig att fokusera mer på detaljer än helheten.
Sedan kan jag tydligen inte sånt där med sociala koder heller...
(har jag fått höra på ett annat forum).
Vill ju vara social och så, men det sociala sliter så mkt på mig, med ögonkontakt, hur man ska vara och bete sig å allt sånt. Tydligen är jag inte arbetsför heller, då jag inte inte ens klarar ett simpelt jobb i en affär...
Men va...
...kan ju inte rå för hur jag är, att jag tycker att allt socialt är jobbigt, lättstressad (extremt), långsam - visst, men vill ju göra ett så bra jobb som möjligt.
Ångest från och till...
Men va...
...jag har inte begärt att bli född sån här!?
Varför kan folk inte förstå hur jobbigt det är för mig att vara social?
...att JAG har svårt för mkt som andra (som jag kallar "vanliga") inte verkar ha.
Blir så ledsen...
Det går ju tusan inte att koppla en SATA-kontakt på mer än ett sätt. Fool-proof. Nog fick jag hårddisken inkopplad allt, men det tog mer tid när jag NOGA skulle undersöka kontakt-donet. Typiskt mig att fokusera mer på detaljer än helheten.
Sedan kan jag tydligen inte sånt där med sociala koder heller...
(har jag fått höra på ett annat forum).
Vill ju vara social och så, men det sociala sliter så mkt på mig, med ögonkontakt, hur man ska vara och bete sig å allt sånt. Tydligen är jag inte arbetsför heller, då jag inte inte ens klarar ett simpelt jobb i en affär...
Men va...
...kan ju inte rå för hur jag är, att jag tycker att allt socialt är jobbigt, lättstressad (extremt), långsam - visst, men vill ju göra ett så bra jobb som möjligt.
Ångest från och till...
Men va...
...jag har inte begärt att bli född sån här!?
Varför kan folk inte förstå hur jobbigt det är för mig att vara social?
...att JAG har svårt för mkt som andra (som jag kallar "vanliga") inte verkar ha.
Blir så ledsen...
Jag fattar inte, är SATA-kontakten verkligen L-formad?
Aha, nu fattar jag, den i L-formad inuti.
Det här var en bra bild, som man kan studera alla små tekniska detaljer på SATA-kontakten på.
Innersidan är visserligen L-formad, men jag ser den hellre som avlång rektangulär med en inverterad klack.
Utanpå finns faktiskt också en klack, på kortsidan.
Sladden är relativt tjock, platt och röd.
Så finns det text i relief på sidan på kontakten.
Det är en ovanlig kontakt på många sätt.
De dubbla klackarna är nog till för att det ska vara mycket svårt att koppla fel. Den ingjutna tjocka sladden är nog till för att den inte ska gå sönder så lätt och vara liten, men ändå vara lättinkopplad.
Någon har nog tänkt mycket på den här kontakten.
Det den här sladdkontakten ska koppla ihop sig med ser ut såhär:
En konstigt färgad och formad plastbit. Observera att kontaktelementen har olika längd. Kanske är det till för att sakerna inte ska gå sönder om man kopplar och ur i medans datorn är spänningssatt?
Man får vara glad att det har gjorts tekniska framsteg. När jag började med datorer för länge, länge sedan, såg diskkontakterna ut såhär:
Det som inte riktigt framgår från bilden är att kontakten är ganska stor, 15 cm kanske, och kabeln var 2-3 cm i diameter.
Det var väldigt många sladdar för att ge en transferhastighet som kanske är tusendelen av vad SATA-kontakten ger.
Jag tror man kunde koppla dessa till och från när datorn var på.
Aha, nu fattar jag, den i L-formad inuti.
Det här var en bra bild, som man kan studera alla små tekniska detaljer på SATA-kontakten på.
Innersidan är visserligen L-formad, men jag ser den hellre som avlång rektangulär med en inverterad klack.
Utanpå finns faktiskt också en klack, på kortsidan.
Sladden är relativt tjock, platt och röd.
Så finns det text i relief på sidan på kontakten.
Det är en ovanlig kontakt på många sätt.
De dubbla klackarna är nog till för att det ska vara mycket svårt att koppla fel. Den ingjutna tjocka sladden är nog till för att den inte ska gå sönder så lätt och vara liten, men ändå vara lättinkopplad.
Någon har nog tänkt mycket på den här kontakten.
Det den här sladdkontakten ska koppla ihop sig med ser ut såhär:
En konstigt färgad och formad plastbit. Observera att kontaktelementen har olika längd. Kanske är det till för att sakerna inte ska gå sönder om man kopplar och ur i medans datorn är spänningssatt?
Man får vara glad att det har gjorts tekniska framsteg. När jag började med datorer för länge, länge sedan, såg diskkontakterna ut såhär:
Det som inte riktigt framgår från bilden är att kontakten är ganska stor, 15 cm kanske, och kabeln var 2-3 cm i diameter.
Det var väldigt många sladdar för att ge en transferhastighet som kanske är tusendelen av vad SATA-kontakten ger.
Jag tror man kunde koppla dessa till och från när datorn var på.