Nu har dottern fått sin diagnos!
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Nu har dottern fått sin diagnos!
Vi träffade dotterns psykolog samt läkare på BUP idag och läkaren berättade att dottern har autism samt ADHD. Jag frågade om det var högfungerande autism men läkaren sa att "högfungerande" bara innebar att personen var normalbegåvad/högbegåvad. Så det blev ingen asperger som jag trodde, det föll bla på dotterns sena talutveckling när hon var liten.
Det blev ett väldigt kort möte idag eftersom dottern var med och ömsom röt som en dinosaurie, ömsom citerade fakta ur sin stora dinosauriebok. Till slut fick vi bryta upp då dottern satt och hyperventilerade och tjatade om att hon inte tålde stadsluften, att hon ville hem till den friska luften och hästarna (vi bor granne med några hästgårdar).
Så vi ska träffa läkaren och psykologen igen utan dottern, tror det blir lugnast så...
Det blev ett väldigt kort möte idag eftersom dottern var med och ömsom röt som en dinosaurie, ömsom citerade fakta ur sin stora dinosauriebok. Till slut fick vi bryta upp då dottern satt och hyperventilerade och tjatade om att hon inte tålde stadsluften, att hon ville hem till den friska luften och hästarna (vi bor granne med några hästgårdar).
Så vi ska träffa läkaren och psykologen igen utan dottern, tror det blir lugnast så...
- Anna med fyra
- Anslöt: 2010-01-20
Även jag och min fästmös 19-åring hade sen talutveckling, men fick AS-diagnos ändå!
I mitt fall berodde det på att bandet under tungan var lite kort och hindrade mig från att prata rent innan jag fick hjälp av talpedagog (när jag var 6).
I grabbens fall berodde det på stora polyper i nästan samt stora halsmandlar vilket gjorde att han inte kunde andas ordentligt förrän de blev opererade.
Ingen av oss har slutat att prata sen dess...
Det är ett antal kriterium som ingår i AS-diagnos, men det är bara ett visst antal som behöver vara uppfyllda för att få diagnos!
Ta hjälp här och ta reda på mer inför nästa möte så att du kan skriva psykologen på näsan och få rätt diagnos!
I mitt fall berodde det på att bandet under tungan var lite kort och hindrade mig från att prata rent innan jag fick hjälp av talpedagog (när jag var 6).
I grabbens fall berodde det på stora polyper i nästan samt stora halsmandlar vilket gjorde att han inte kunde andas ordentligt förrän de blev opererade.
Ingen av oss har slutat att prata sen dess...
Det är ett antal kriterium som ingår i AS-diagnos, men det är bara ett visst antal som behöver vara uppfyllda för att få diagnos!
Ta hjälp här och ta reda på mer inför nästa möte så att du kan skriva psykologen på näsan och få rätt diagnos!
Ja, det där med den skillnaden för AS eller HFA är ju inte ens hugget i sten. Vissa anser att det krävs senare talutveckling för AS, annars HFA, andra ser det precis tvärtom. Då är det inte mycket till giltigt kriterium i min bok.
Rent allmänt är det ju ganska märkligt att man ska sitta med två något åtskilda diagnosnamn för personer med exakt samma anamnes i nutid, beroende på hur tidigt eller sent man började tala.
Och särskilt då om inte alla som ska ställa diagnos kan vara eniga om i vilket fall det ska vara den ena eller den andra diagnosen!
Rent allmänt är det ju ganska märkligt att man ska sitta med två något åtskilda diagnosnamn för personer med exakt samma anamnes i nutid, beroende på hur tidigt eller sent man började tala.
Och särskilt då om inte alla som ska ställa diagnos kan vara eniga om i vilket fall det ska vara den ena eller den andra diagnosen!
Anna, grattis om man får säga det .... men detta kommer ju att leda till en bättre fortsättning för er alla hoppas jag. Nu vet ni vad det handlar om o kan sätta press på skola o andra. Ffa innebär det kanske att ni själva i familjen lättare hittar rätt i, och får stöd med, hur ni kan stödja o bemöta dottern. Lycka till.
Miche, Talutveckling kallas det du o sonen hade problem med, vid de diagnoser som ingår i autismspektrum talar man om Språkutveckling. Det är två helt skilda saker.
Miche, Talutveckling kallas det du o sonen hade problem med, vid de diagnoser som ingår i autismspektrum talar man om Språkutveckling. Det är två helt skilda saker.
A skrev:, vid de diagnoser som ingår i autismspektrum talar man om Språkutveckling. Det är två helt skilda saker.
Jag skrev också talutveckling, menade språkutveckling (antar jag).
- Anna med fyra
A skrev:Anna, grattis om man får säga det .... men detta kommer ju att leda till en bättre fortsättning för er alla hoppas jag. Nu vet ni vad det handlar om o kan sätta press på skola o andra. Ffa innebär det kanske att ni själva i familjen lättare hittar rätt i, och får stöd med, hur ni kan stödja o bemöta dottern. Lycka till.
Tack så mycket, ja vi hopppas det ska bli lite lättare att i alla fall veta hur vi ska hantera vissa saker.
Vi har även fått reda på att dottern kommit in på den specialskola vi önskade!
- Anna med fyra
Och min äldsta som INTE var sen med språk eller tal utan tvärtom tidig fick också autism-diagnos, men då för att uddaheten visade sig så tidigt, och ställde till det så vid tiden för diagnosen.
Så det där med språk- och talutveckling uppfattar diagnosställande läkare olika, vilket han också sa, som satte hennes diagnos.
Så det där med språk- och talutveckling uppfattar diagnosställande läkare olika, vilket han också sa, som satte hennes diagnos.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Återgå till Barn och föräldraskap