Föreslå ADD?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Föreslå ADD?

Inläggav honeysquid » 2010-04-28 11:47:20

Jag har nyligen påbörjat min AS-utredning, men nu har det tillkommit tankar från mitt håll om att jag eventuellt även behöver en utredning för ADD. Ju mer jag läser om ADD så känner jag igen mig och jag är numera övertygad om att det jag "ska ha" är en dubbeldiagnos.

Jag inser naturligtvis det oerhört opålitliga i människor som läser massor om diagnoser och tror sig ha det ena och det andra, så hur framför jag detta på bästa sätt för psykologen utan att det verkar som att jag läst på för mycket? Jag inser att de olika dragen flyter in i varandra vilket säkert försvårar särskiljande mellan dem.
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav Alien » 2010-04-28 14:31:12

Du kan ju säga att du har problem med ... (t ex koncentration och uppmärksamhet) och därför tror att du har ADD. Eftersom det finns mediciner mot AD(H)D, så finns det i så fall all anledning att bli utredd för att ev kunna få tillgång till dessa mediciner.

Eftersom upp till 80% av alla AS också har AD(H)D (enligt vad jag hörde på ett föredrag), så är också sannolikheten för att du har dubbla diagnoser stor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nano » 2010-04-28 15:15:15

Eftersom du bor i Göteborg så kanske du skulle behöva en dos Svenny Kopp, hon tyckte på förmodligen samma föreläsning som Alien tittat på att det är lika bra o testa brett för många olika saker när man ändå är igång.
Det var ju som hon sade mestadels bara papper att fylla i i vilket fall som helst.
Kanske bara var screeningen som var papper iofs.
Antar att man går vidare om man hittar något att undersöka.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav honeysquid » 2010-04-29 15:06:58

Åh, jag kanske kan nämna det där med 80 % då. Men jag tror fortfarande att de kommer dissa mig för att jag är för påläst, självinsikt är inte något de gillar känns det som. :?
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-04-29 17:37:29

honeysquid skrev:Åh, jag kanske kan nämna det där med 80 % då. Men jag tror fortfarande att de kommer dissa mig för att jag är för påläst, självinsikt är inte något de gillar känns det som. :?

Det där låter ju konstigt. De borde väl tycka det är bra snarare. När jag fick diagnos kunde man inte få både AD(H)D och AS eftersom AD(H)D inte fanns och DAMP inte dubbeldiagnosticerades med AS, har jag för mig. Jag borde nog också ha båda egentligen.

Jag tycker du borde nämna det för dem, om inte annat för att det är bra att ha en diagnos om du skulle vilja prova nån medicin.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav indra76 » 2010-04-30 12:33:30

Jag tycker att det är så fel att man ska behöva mörka sina kunskaper och insikter. Men det verkar ju vara klart suspekt när man gör det enligt vissa.

Jag fick ju höra på mitt första samtal hos pyskolog att jag inte kunde uppfylla några kriterier för autism för om jag hade det så skulle jag inte kunna resonera och förstå hur mitt beteende påverkar andra människor...där fick jag för min "pålästhet" och insikt.

Men om du har en bra person att prata med kan ju denna ställa de frågor som behövs för att se om det kan finnas någon sanning i dina misstankar.

Önskar dig lycka till!
indra76

Anslöt: 2010-04-27

Funderingar om överlappande diagnoser (ADD?)

Inläggav Gueztur » 2010-11-30 19:36:36

Hej
Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående överlappande diagnoser. Jag har sett här på forumet att det är många/flera som har fler diagnoser, och saken är den att jag tror eller rättare sagt är övertygad om att jag också har det.

Jag har sedan förra hösten ätit voxra vilken jag tror hjälpte mig i början men problemet är att jag också har migrän/spänningshuvudvärk som har blivit värre och värre sedan jag började med voxra, har också fått tinitus av medicinen men tycker att lite skit kan jag väl ta om det hjälper i det stora hela, men nu har huvudvärken nått så långt att jag mår illa och kräks av den, tror att det enda voxran ger mig numera är huvudvärk och tinnitus.
Jag har efter att noga ha gått igenom min aspergerutredning och läst ett antal faktaböcker blivit mer och mer övertygad om att jag troligtvis har det som tidigare hette ADD, nästa vecka ska jag träffa min läkare för att diskutera allt detta, men har inte nämnt ideérna om ADD för henne ännu. Att jag ber er om råd är därför att jag funderar över om det är värt att överhuvudtaget ta upp mina tankar till diskussion med min läkare, ideérna jag har är att om det skulle konstateras att jag också har ADD så finns ju helt andra lösningar och mediciner till förfogande som kan hjälpa mot mina kocentrationssvårigheter och flera andra symptom som alltid har besvärat mig.

Min läkare är mycket bra och jag har stort förtroende för henne, men det jag funderar över är om det är värt att dra igång det hela. Innan jag fick min aspergerutredning så var det ett veritabelt krig i ett års tid innan jag fick min utredning, mellan HC, psyk, patientnämnd m.m. och saken är den att jag vet inte om jag orkar med något liknande igen(fast det behöver ju inte bli cirkus), så är det värt det? jag har svårt att sova för att jag funderar så mycket över det här och kan inte bestämma mig för om det är värt det, men samtidigt skulle det ju vara skönt om det gör att jag kan få hjälp.
Jag tar tacksamt emot tips och råd som kanske gör att jag äntligen får "ändan ur vagnen" vilket jag har väldigt svårt för, samtidigt som jag vet att jag kommer att ångra mig, må dåligt, om jag inte tar tag i det här. Men jag vet att många här har mycket erfarenheter och jag skulle mycket glad om ni ville dela med er, jag skulle ha mycket hjälp av det.
Ska jag bara se till att få bra medicn mot huvudvärken eller ska jag ta upp tankarna om ADD också?

Som ni ser är det ett rörigt inlägg, men eftersom det är rörigt i mitt huvud nu så kan jag inte åstadkomma något bättre.
En förvirrad Gueztur.
Gueztur
Ny medlem

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Aspergare och vården

Logga in