Fråga kring psykologs resonemang
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Mig erbjöd de "Neuro Psykiatrisk Utredning" efter att pappa ringt till sjukan om min bakteriefobi.
Har fortfarande inte bestämt om jag ska anta erbjudandet.
Tydligen gör man inte så många sådana, läste någon politikers "anförande" i något sorts politikermöte som verkade tycka det var illa att antalet NPF-utredningar ökat med 400% på något eller några få år.
Har fortfarande inte bestämt om jag ska anta erbjudandet.
Tydligen gör man inte så många sådana, läste någon politikers "anförande" i något sorts politikermöte som verkade tycka det var illa att antalet NPF-utredningar ökat med 400% på något eller några få år.
Jag har också varit på Neuropsykiatriska dit jag fick komma på remiss. Jag hade ingen aning om att jag hade AS så jag pratade aldrig om det med min kurator. Kan du inte få träffa en kurator på remiss från vårdcentralen? Min kurator hjälpte mig få utredning.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
A skrev:Nano, var läste du det anförandet nånstans?
Minns att jag sökte på "neuropsykiatrisk utredning" på www.sll.se och fick detta resultat:
http://sll.se/SiteSeeker/Search.aspx?id ... 0utredning
Endera hittade jag något annat eller så hade jag bara rakt av fel för här står det 450%
http://www.sll.se/sll/templates/PressRe ... x?id=51957
Detta är det som står där:
450 procent mer neuropsykiatri sedan 2006 (FP)
De neuropsykiatriska utredningarna har ökat kraftigt sedan 2006, inte minst för barn. Det berättade landstingsrådet Birgitta Rydberg (FP) i budgetdebatten i landstingsfullmäktige i dag:
”Neuropsykiatrin kommer att vara ett viktigt utbyggnadsområde även nästa år. 2009 ökade beställningarna i ordinarie avtal med runt 40 procent (cirka 650 utredningar fler). Sedan 2006 har antalet neuropsykiatriska utredningar ökat från ca 450 till ca 2.500 i år. Det är en ökning med 450 procent!”
(Utdrag ur Birgitta Rydbergs anförande i den sjukvårdspolitiska debatten på budgetfullmäktige.)
Imorgon ska jag ringa till avdelningsanasvariga på psykiatriavdelningen som jag var på. Får se hur det går. Men jag kommer i alla fall framföra hur jag upplevde mötet med psykologen och sen fråga om det finns någon annan som vet lite mer om detta som kan tänkas ta emot mig, annars går jag någon annanstans.
Pratade lite kort med henne idag, och hon lät trevlig i alla fall...
Pratade lite kort med henne idag, och hon lät trevlig i alla fall...
Återgå till Aspergare och vården