Opera hänger sig hela tiden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Opera hänger sig hela tiden

Inläggav Lilla Gumman » 2010-03-14 21:18:08

Hej!

Opera hänger sig hela tiden. Längst upp i Opera står det nu: "Skapa ny tråd - Aspergerforum.se - Opera". Det är ju nåt som ändras beroende på vilken sida man besöker och vad man gör. Rätt som det är kan det efter den där texten stå: "(Svarar inte)". Musen blir en cirkel som visar att datorn jobbar. Efter en liten stund fungerar allting igen.

Ibland när jag skriver stannar allting till, men om jag fortsätter skriva så ploppar texten upp på skärmen så småningom och jag kan skriva utan avbrott.

Medan jag skrev detta, hängde sig Opera en gång. Så Opera hänger sig inte bara när jag klickar på nåt eller så.

För övrigt letar jag efter ett gratis antivirusprogram. Jag har inget. Datorn har krånglat så mycket så jag har strutat i att envisas till jag hittar nåt som funkar. Avast, Panda och AVG känner jag till. Någon som känner till fler?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 1:09:51, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2010-03-22 23:32:19

Hej!

Det är snarare hela Vista som hänger sig. Och jag har nu AVG antivirus.

Varje gång jag startar Opera tar det kanske fem eller tio minuter innan jag kan göra nåt alls. Sen brukar datorn jobba (och då kan jag inte göra annat än att vänta) då och då. En sak som tar några minuter att titta på kan jag sitta med i ne kvart. Datorn jobbar mesta tiden.

Tips tack. Börjar tröttna på den här datorn.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-03-23 10:16:55

Vista blir bara sämre och sämre, fler säkerhetsfunktioner som gör den olidlig att jobba med, den går långsammare för varje dag, fler program hänger sig osv. osv.

Misstänker att Microsoft gör allt för att fasa ut Vista så fort som möjligt eftersom det är ett totalt misslyckat skitoperativ som de inte vill ta ansvar för längre.

Tyvärr har de inte lyckats helt med Windows 7, den nya kärnan (som utlovades redan till Vista) har väl inte ens släppts för interna tester (åtminstone var så fallet i höstas) och så länge de jobbar med den gamla kärnan så lär inte Windows kunna bli mycket bättre än XP (som fortfarande är den bästa Windowsversionen tillsammans med den sista Windows 95 och 98 SE).
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:09:51, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-03-23 12:09:47

Hej!

Men nånting är ju alldeles på tok. Har inte varit så här förut. Ska pröva att ta bort Firefox, ifall Firefox och Opera krockar med varandra. Sen ska jag köra Ad-aware plus virusscanning med AVG.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2010-03-23 12:38:23

Låter vettigt.

Tag bort alla program du inte behöver. Kör ccleaner efteråt, både disk och registry städning.

Jag kör ccleaner varje dag. Framför allt Chrome skapar enorma cachar (och ibland IE8 trots att jag inte kör den).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:09:51, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-26 19:48:52

Hej!

Nu vet jag varför datorn är så långsam och slö. Eller tror mig veta, i vart fall. Datorn har fyra partitioner. C-partitionen som innehåller Vista är 30 GB stor, men bara 2,2 GB är ledigt. F-partitionen (som innehåller en felaktigt installerad Vista som inte går att ta bort) är 65,1 GB stor och har 23,2 GB ledigt. Partitionerna på D och E är på några få GB vardera och innehåller drivrutiner, där ligger bara det som Vista (och ev. andra program) har lagt där. Det var också evigheter sen jag defragmenterade. :roll:

Nu återstår det bara att rensa ut onödiga program och göra en defragmentering. När det nu blir, förmodligen till helgen. Vilket jobb. :wink: :roll:

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in