Rädsla för förhållanden

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pointblank » 2010-04-24 11:50:12

rdos skrev:Det är nog inte så enkelt som att AS dras till AS. Sanningen är nog snarare den att det inte är AS i sig själv som gör att det finns AS-AS relationer, och AS honor som dras till AS hannar (och tvärtom). Det handlar nog snarare om ganska ovanliga kommunikationsdrag, som varken är unika för AS, eller helt saknas hos NT-tjejer. Iaf är det min erfarenhet. Det är inte alla med AS som man får en naturlig kontakt med. Däremot så är det bra mycket vanligare i den gruppen.

Tror du har rätt i det.

(Själv fastnar jag tex ofta för lite taniga, blyga och eftertänksamma killar. I den gruppen kan man hitta både NT och AS. Vissa AS killar jag träffat har dock varit väldigt tjatiga och "på", och de stämmer jag inte alls med. Likaväl som jag inte stämmer med NT killar som saknar egna intressen, eller vilja till djupare samtal. Kemin beror på annat/mer än diagnos tror jag. )
Senast redigerad av pointblank 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Re: Rädsla för förhållanden

Inläggav treeman » 2010-04-24 14:14:56

temporary21 skrev:Jag har insett att jag mer eller mindre alltid haft en rädsla för att forma nära förhållanden. Jag har egentligen aldrig haft något förhållande, eller ens någon nära vän. Jag har bekanta som jag känt och umgåtts med under större delen av mitt liv, men jag har aldrig riktigt velat ha någon närmare förbindelse med någon. Just nu sitter jag och funderar på om denna rädsla är något som går att övervinna, eller om det helt enkelt är ett tecken på att jag mår bäst när jag får vara så självständig som möjligt.

Låter som du trivs bäst ensam. Fast jag vet inte om du mår bra psykiskt. Mår du dåligt kanske du känner dig ensam.

temporary21 skrev:Jag inser att man ändå kan vara rätt självständig fastän man lever i nära förhållanden, men rent praktiskt så innebär det ju ändå en rad uppoffringar. Och det känns som att dessa uppoffringar är något som jag inte kan, eller åtminstone har väldigt svårt för att göra.
Finns det andra här som känner igen sig i detta och kanske har lyckats finna mer ro i situationen?

Kan du inte göra uppoffringar så dra inte in någon oskyldig i ditt liv. Du kommer såra dom bara. Mitt EX drog in mig i hennes liv och hon verkar vara ungefär som du. Total olust att offra nåt av sig själv. Osocial till max.
Så skippa det och skit i att såra dina medmänniskor. Vi är på jorden för att sprida glädje och kärlek till andra varelser och inte för att såra andra.

Lär dej att "ge" innan du går in i ett förhållande. Man kan inte bara "ta".
Senast redigerad av treeman 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav annorlunda » 2010-04-24 14:24:27

Men man kan ju vara relativt osocial och självständig :wink: Att man kanske inte vill umgås med andra så ofta och att man har behov av att vara för sig själv emellanåt. Det tror jag inte är omöjligt även om man har en relation, det är en fråga om att hitta rätt person och att båda har ett visst drag av självständighet och behov av att göra saker för sig själv.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda

Anslöt: 2007-09-02

Inläggav treeman » 2010-04-24 14:30:20

annorlunda skrev:Men man kan ju vara relativt osocial och självständig :wink: Att man kanske inte vill umgås med andra så ofta och att man har behov av att vara för sig själv emellanåt. Det tror jag inte är omöjligt även om man har en relation, det är en fråga om att hitta rätt person och att båda har ett visst drag av självständighet och behov av att göra saker för sig själv.

Bra sagt. Men man måste kunna "ge" lite också. Man kan inte bara dra sig undan precis när man vill och tillfälligt dumpa den andra under en vecka eller en månad eller längre. Sånt jag blivit utsatt för. Heh.
treeman
Inaktiv

Inläggav temporary21 » 2010-04-24 15:08:31

treeman skrev:Kan du inte göra uppoffringar så dra inte in någon oskyldig i ditt liv. Du kommer såra dom bara. Mitt EX drog in mig i hennes liv och hon verkar vara ungefär som du. Total olust att offra nåt av sig själv. Osocial till max.

Till att börja med så har jag inte någon total olust att offra något av mig själv, eller är "osocial till max". Sedan så är det just det faktum att jag vet att jag skulle såra andra eftersom jag inte alltid förmår att ge vad de vill ha, som gör att jag inte vill involvera mig. D.v.s. att jag undviker det delvis för att jag inte vill såra någon.
Då du var generös nog att ge mig levnadstips, så tänkte jag att du kunde få ett av mig också; Lär dig lite mer om hur andra människor fungerar innan du dömer dem
Senast redigerad av temporary21 2011-05-05 2:43:42, redigerad totalt 1 gång.
temporary21

Anslöt: 2009-10-20

Inläggav treeman » 2010-04-24 15:16:24

temporary21 skrev:Då du var generös nog att ge mig levnadstips, så tänkte jag att du kunde få ett av mig också; Lär dig lite mer om hur andra människor fungerar innan du dömer dem

Tack. Ska tänka på det. Var lite brysk mot dej. Sorry.
treeman
Inaktiv

Inläggav temporary21 » 2010-04-24 15:39:37

Ingen skada skedd. Lycka till med kärleken
temporary21

Anslöt: 2009-10-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in